Permalänk

Snabbaste Wifi förstärkare?

hej!

jag behöver en snabb och stabil wifi extender i mitt boende, vad rekommenderar ni för förstärkare som håller sig stabilt och inte ger några internetdrops i ping osv när man spelar Tex COD? har googlat men den sidan som säger bästa förstärkare 2025 ändrar sitt innehåll löpande hela tiden så vågar inte gå på dess recensioner som är botar som skrivit men just nu enl den sidan är Extendlix?

Permalänk
Medlem

Säker på att du behöver en extender?

Oftast bättre att fixa till en bra placering på sin WiFi router/AP då en extender behöver prata både med klienten och Wifi router/AP i halv duplex (kan inte skicka och ta emot samtidigt). Är även halv duplex när en klient pratar direkt med Wifi router/AP men med en repeater så blir det dubbelt upp, dvs två halv duplex kommunikationer innan man kommer ut på internet.

Något som även är bra att ha i åtanke är att fulltäckning mot en repeater kommer fortfarande att begränsas av dess koppling mot Wifi router/AP, vilket kan innebära en sämre hastighet/responstid än att ha en sämre uppkoppling direkt mot Wifi router/AP.

Om du verkligen inte kan få till en bättre placering så hade jag hellre gått på en mesh lösning för de är betydligt enklare för slutanvändaren att använda och har bättre lösningar för kommunikation mellan dem.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa den extender som ger absolut bäst värden i ett kontrollerat test och ändå bli missnöjd för att förutsättningarna hos dig är annorlunda för att wifi ska fungera optimalt kontra ett testlabb.

vill du slippa lagg och lagspikes så är det kabel som gäller. om kabel är uteslutet till datorn så är det kabel till extendern näst bästa lösning (samt hitta minst använda kanal/bredd). om det är en wifi till wifi extender så kommer det bli en tråkig upplevelse hur bra förutsättningar du än har.

Permalänk
Medlem

En WiFi Extender brukar kunna kapa bandbredden på hälften för hela nätet. Ska du utöka ditt WiFi utan att dra någon kabel så är det mesh-noder med separat backhaul som gäller.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Ursäkta sega svar….det är så att jag har mobilt internet med telias antenn, den måste sitta i sovrummet för bäst täckning/hastighet….datorn är några rum bort och 5 ghz bandet räcker inte dit….så vad BÖR ja köpa för att få bäst täckning? Vad är skillnad på extender kontra noddar?

Permalänk
Medlem

Är inte helt bevandrad i mobiltbredbandträsket men likt WiFi finns det externa antenner man kan använda för att få till placeringen bättre. Frågan är om din enhet stödjer det. Kan oavsett vara bra att veta vilken enhet du har idag, på rak arm vet jag inga mobiltbredand routrar som också har bra hårdvara + mjukvara för WiFi, men någon annan på forumet har säkert bättre koll.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

Ursäkta sega svar….det är så att jag har mobilt internet med telias antenn, den måste sitta i sovrummet för bäst täckning/hastighet….datorn är några rum bort och 5 ghz bandet räcker inte dit….så vad BÖR ja köpa för att få bäst täckning? Vad är skillnad på extender kontra noddar?

Om du inte har möjlighet att dra kabel från routern till datorn (vilket är överlägset bäst för gaming), så är det trådlös mesh som gäller. Du vill ha ett mesh med dedikerad backhaul-band för bäst performance.

TP Links Deco system är populärt och i ditt fall är det nog XE75 ett bra val.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Adamztah88:

jag behöver en snabb och stabil wifi extender i mitt boende, vad rekommenderar ni för förstärkare som håller sig stabilt och inte ger några internetdrops i ping osv när man spelar Tex COD? har googlat men den sidan som säger bästa förstärkare 2025 ändrar sitt innehåll löpande hela tiden så vågar inte gå på dess recensioner som är botar som skrivit men just nu enl den sidan är Extendlix?

Skrivet av Adamztah88:

En extender kommer att påverka din ping. Lösningen är att dra en kabel.

Eftersom du inte verkar ha något problem med trådlöst till att börja med, så skulle man kunna överväga att köpa en extender, men konfigurera den som mottagare och sedan dra en kabel fram till din dator.
Då blir kabeln lite kortare plus att du kan placera "mottagaren" där du har bra täckning. En bra (med betoning på bra) extender har förmodligen bättre antenner än din dator, vilket också hjälper mottagningen. Så snåla inte om du kör denna vägen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!