Permalänk
Medlem

Amd64 eller Intel p4

Hejsan!

har under en tid nu kört med AMD 3000+ med ett asus moderkort. Gillar ASUS så brukar försöka bygga mina system på deras saker.

Men iaf är sugen på ett nytt system och nu står det mellan en

Intel Pentium 4 560 3.6 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

och en

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Men av någon anledning har jag lite mot AMD eftersom i min nuvarande burk har jag känt en viss ostabilitet, och slöhet när det gäller att köra applikationer. Vilket jag fått en känsla på att intel är mycket bättre på.

Hur som helst. Hade tänkt försöka bygga även detta system på asus.

ja eftersom jag inte spelar mycket så vilken CPU bör jag ta??

Visa signatur

Calle Balle lingon skalle, ut med snoppen sitt på toppen!

Permalänk
Avstängd

AMD64 helt klart. Du får bättre prestanda i en kallare och billigare processor.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

håller med TinyTeeth

Visa signatur

fbk krossar

Permalänk

beror ju helt på vad du ska göra med datorn, men om du(som du sa) inte ska spela, vad ska du då med en högpresterande Cpu till?

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

de är ju bättre att lägga pengar på en bra cpu,så datorn håller ett tag.man kan ändra sig och vilja spela spel!

Visa signatur

fbk krossar

Permalänk
Medlem

Då windows xp 64 ska fungera mcyket bättre med AMD 64 (det säger ju sig själv) och även när longhorn kommer (AMD 64 är väll en 30-40% bättre i dessa system, jämnfört med intels nuvarande processorer), så är ju valet självklart? Ett bra och prisvärt AMD 64 system är att föredra igentemot ett bra och dyrare Intel. För vill väll inte säga att Intel är jätte dåliga, men tror du vinner mer på att köpa AMD 64, både prismässigt och i prestanda.

Tillägg:

Du säger att du ska försöka använda dig ASUS som byggsten i ditt nya system. Varför inte använda detta forum till leta reda på vilka som fungerar bäst, så att du kan utnyttja ditt system på bästa sätt?

Visa signatur

Everyone is different,no 2 people are not on fire!

Permalänk
Medlem

jag har hört att AMD 64 skall vara varmare än p4 3,6. Är det ett rykte eller sanning och hur bra är ingentligen det nya 64bitars windows.

Visa signatur

**Intel Core i5 2500k @ 3.3 ** Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE ** XFX Radeon HD6970 2048MB ** Fractal Design Core 3000** Asus P8P67 PRO ** Win7 Ultimate * Intel 320 SSD 80gb *Samsung TFT 24" S24A350H LED* Xbox 360 Slim * Gamertag: Quill3s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xzup
jag har hört att AMD 64 skall vara varmare än p4 3,6. Är det ett rykte eller sanning och hur bra är ingentligen det nya 64bitars windows.

Kan inte bli mer skitsnack än så.

Permalänk
Medlem

Hmm, har ingen aning om hur bra Windows 64 är....men kan tänka mig att det funkar fin fint med ett 64 system.....finns på trail att ladda hem....tror även det kan beställas på CD. Longhorn lär väll inte vara aktuellt det närmaste året?

Visa signatur

Everyone is different,no 2 people are not on fire!

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inte de kunskaper som krävs för att rekommendera varken det ena lr det andra.

Men jag vet att BTX inte är långt borta och funkar ditt nuvarande system kanske du kan ge dig till tåls?

Personligen hade jag föredragit en P4 men Prescotten har ju fått ofantligt mkt kritik för värmeproblem. Har inte datorn för spelens skull men det är ju kul att kunna lira lite emellanåt... Och eftersom mitt nuvarande system är från stenåldern orkar/hinner jag inte vänta på BTX.

BTX prolle: http://www.sbs.o.se/info.asp?artnr=BX80547PG3400ET

Gäller bara att vänta in övrig hårdvara. Skulle dock förvåna mig om inte AMD har nåt på lut för att möta Intels försök till uppryckning. Kanske EO-stepping? (Vad det nu innebär )

Inte mkt till hjälp men ändå...

Good luck!

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

Måste bara lägga mig i.... Vad gäller Windows 64(Longhorn), så visst en Amd 64 får det att funka, en P4 fungerar inte alls. Mitt val gällande processorer går nästan alltid till AMD. Köp en sån.

Om man nu tror sig vara framtidsäker med en 64 bitars processor...?*lol*
Alla program och spel måste vara utvecklade för 64 bit. Det lär o dröja.... Med det menar jag att det inte är så viktigt om du väljer en 64 bits processor eller en 32 bit.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Gäst

Vad ja har hört så kommer Longhorn va klart 2007, men det är kanske fel...