Permalänk
Medlem

Aktivera 64 bitar?

Tja, jag är antagligen ordentligt ute och cyklar nu, men hur ligger det egentligen till med Intelprocessorerna och 64-bitarstillägget?
Finns det inbyggt i dagens Intelprocessorer och går det i så fall att aktivera tillägget senare, och hur skulle det gå till?!

Anledningen till min fråga är att jag behöver köpa ny dator och måste bestämma mig för AMD eller Intel. Det känns minst sagt vansinnigt att köpa en Intel om man sedan inte kan köra med 64 bitars Windows, om och när det släpps.

Jag tänker alltså på "vanliga" processorer för skrivbordsdatorer och inte för servrar. Är det någon som kan bringa klarhet i detta ämne, för jag tror inte att jag begriper något alls.

Tänker jag fel när jag tycker det känns olustigt att köpa en CPU som inte kan dra nytta av ett framtida 64-bitars OP. Har jag kanske missat något?

Stort tack för alla eventuella svar!
/ B

Visa signatur

2xOpteron 244 | Tyan Tiger K8W | Corsair 3200 ECC REG 2x1024 | Quadro FX 1100 | WD 74 Raptor + 2xBarracuda 250 | Tagan 480W | Lian-Li PC-V1100B | Eizo 24" FlexScan24"S2431W. Byggd av Fluf.

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dig och välj en AMD Athlon64, är ett bättre val helt enkelt.

Permalänk
Hjälpsam

64bit teknologi finns inbyggt i kislet på Prescott E0 stepping, men om jag har förstått saken rätt så är den delen mer eller mindre avbrännd. Det är uttalat av intel, om jag kommer i håg rätt, att EM64T inte kommer/kan aktiveras i efterhand på redan sålda processorer.

AMD64 s939 är ditt ultimata 64bit prestanda och framtidsval.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jodå, i dagsläget lutar det mot AMD64 och s939 för min del. Men jag undrar främst hur Intel resonerar om det inte går att aktivera 64-bitarsstödet på de processorer som säljs nu.

Om man antar att det kommer ett 64-bitars Windows inom en relativt snar framtid, vem f-n köper då en Intelprocessor nu?!? Hur kan man överhuvudtaget sälja en enda processor och till vem?

Blir det inget Windows 64 de närmaste åren, är Intel korkade, eller vad är det frågan om? Jag får en känsla av att ha missat något väsentligt. Jag begriper faktiskt absolut ingenting.

Blir det ett W64 eller inte, och när kommer Intel att börja sälja processorer med 64-bitar aktiverat?

/ B

Visa signatur

2xOpteron 244 | Tyan Tiger K8W | Corsair 3200 ECC REG 2x1024 | Quadro FX 1100 | WD 74 Raptor + 2xBarracuda 250 | Tagan 480W | Lian-Li PC-V1100B | Eizo 24" FlexScan24"S2431W. Byggd av Fluf.

Permalänk
Medlem

Windows XP 64 finns redan att ladda hem från M$ hemsida (dock bara test version)

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem

Det är inget nytt OS, bara en ny version av Windows XP med stöd för x86-64. Alla nya versioner av windows kommer släppas i 32-bits versioner de närmsta åren. Jag tror du har missat att Intel har drygt 80% av CPU marknaden vilket i princip innebär att Microsoft inte släpper något desktop OS i stor skala som inte går att köra på Intels processorer.

Det finns redan en trial/beta version av Windows XP 64-edition att ladda ner, när den riktiga utgåvan ska släppas vet jag inte, kanske när Intel börjar skeppa Prescott med EMT64

Det finns många anledningar att välja AMD64 men risken att inte kunna köra nya utgåvor av windows tillhör knappast dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Det är inget nytt OS, bara en ny version av Windows XP med stöd för x86-64. Alla nya versioner av windows kommer släppas i 32-bits versioner de närmsta åren. Jag tror du har missat att Intel har drygt 80% av CPU marknaden vilket i princip innebär att Microsoft inte släpper något desktop OS i stor skala som inte går att köra på Intels processorer.

Det finns redan en trial/beta version av Windows XP 64-edition att ladda ner, när den riktiga utgåvan ska släppas vet jag inte, kanske när Intel börjar skeppa Prescott med EMT64

Det finns många anledningar att välja AMD64 men risken att inte kunna köra nya utgåvor av windows tillhör knappast dem.

Eller så kan man vända på det och hoppas att MS får tummen ur där solen aldrig lyser genom att lansera Windows XP x64 Edition och få en stor försäljning på alla som köper Athlon64. Även AMD kommer ju gå med fet vinst. Det ligger någonting bakom. MS svek AMD och det var tack vare Intel. MS har haft sin färdiga version av XP 64-bit Edition för AMD64 länge men höll inne den tack vare mutor från Intel. Det roligaste var att den bara fungerade med Athlon64. Därför så kopierade Intel AMD's AMD64 x86-64 och la in samma deviceID i sina processorer (Nocona) som AMD så att operativsystemet trodde att det var en Athlon64. Fint!

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Eller så kan man vända på det och hoppas att MS får tummen ur där solen aldrig lyser genom att lansera Windows XP x64 Edition och få en stor försäljning på alla som köper Athlon64. Även AMD kommer ju gå med fet vinst. Det ligger någonting bakom. MS svek AMD och det var tack vare Intel. MS har haft sin färdiga version av XP 64-bit Edition för AMD64 länge men höll inne den tack vare mutor från Intel. Det roligaste var att den bara fungerade med Athlon64. Därför så kopierade Intel AMD's AMD64 x86-64 och la in samma deviceID i sina processorer (Nocona) som AMD så att operativsystemet trodde att det var en Athlon64. Fint!

Länk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berra B
Jodå, i dagsläget lutar det mot AMD64 och s939 för min del. Men jag undrar främst hur Intel resonerar om det inte går att aktivera 64-bitarsstödet på de processorer som säljs nu.

Om man antar att det kommer ett 64-bitars Windows inom en relativt snar framtid, vem f-n köper då en Intelprocessor nu?!? Hur kan man överhuvudtaget sälja en enda processor och till vem?

Blir det inget Windows 64 de närmaste åren, är Intel korkade, eller vad är det frågan om? Jag får en känsla av att ha missat något väsentligt. Jag begriper faktiskt absolut ingenting.

Blir det ett W64 eller inte, och när kommer Intel att börja sälja processorer med 64-bitar aktiverat?

/ B

Eftersom 64-bitars applikationer kommer dröja ett jävla tag innan det kommer slå igenom hos HEMMAANVÄNDARE så är det idag egentligen helt onödigt att skaffa sig en 64-bitars processor såvida du inte sitter och leker server och så... men det är klart, AMD har lyckats ganska bra och "lura" folk att 64-bitars kommer imorgon eller dagen efter(?!?!), men som tur är har man lagt in ett vasst 32-bitars stöd så 64 är i princip bara en bonus som ingen egentligen har nytta av idag.

Så sluta för fan och haka upp er på Windows 64!!!! 32-bit kommer leva säkert i 10 år till.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keso_ebola
Eftersom 64-bitars applikationer kommer dröja ett jävla tag innan det kommer slå igenom hos HEMMAANVÄNDARE så är det idag egentligen helt onödigt att skaffa sig en 64-bitars processor såvida du inte sitter och leker server och så... men det är klart, AMD har lyckats ganska bra och "lura" folk att 64-bitars kommer imorgon eller dagen efter(?!?!), men som tur är har man lagt in ett vasst 32-bitars stöd så 64 är i princip bara en bonus som ingen egentligen har nytta av idag.

Så sluta för fan och haka upp er på Windows 64!!!! 32-bit kommer leva säkert i 10 år till.

Bara för att du sitter med en svindyr stackars fjuttig 32-bitars processor när man kan köpa en Athlon64 2800+ som smiskar upp din processor brutalt om du kör 64-bit applikationer. Det kommer slå igenom fortare än vad du tror.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keso_ebola
Eftersom 64-bitars applikationer kommer dröja ett jävla tag innan det kommer slå igenom hos HEMMAANVÄNDARE så är det idag egentligen helt onödigt att skaffa sig en 64-bitars processor såvida du inte sitter och leker server och så... men det är klart, AMD har lyckats ganska bra och "lura" folk att 64-bitars kommer imorgon eller dagen efter(?!?!), men som tur är har man lagt in ett vasst 32-bitars stöd så 64 är i princip bara en bonus som ingen egentligen har nytta av idag.

Så sluta för fan och haka upp er på Windows 64!!!! 32-bit kommer leva säkert i 10 år till.

Spela roll ? AMD 64 är ju snabbare än P4 även i 32-bit. Så det har ju inte speciellt mycket med PR för 64-bits att göra

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers

Går rykten just nu på winbeta.org att det bara kommer släppas en 64bitarsversion av Longhorn.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hjälpsam

Det hoppas jag verkligen. Vitsen med longhorn var att det skulle vara M$ renodlade 64bit OS. WinXP & Server x64 är mer eller mindra bara en 32->64 bit portning och om kompilering. Longhorna skall vara designat i 64bit från grunden och up.... förstod jag det som iaf.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Bara för att du sitter med en svindyr stackars fjuttig 32-bitars processor när man kan köpa en Athlon64 2800+ som smiskar upp din processor brutalt om du kör 64-bit applikationer. Det kommer slå igenom fortare än vad du tror.

"Smiskar brutalt"

Skulle herr Sledgehammer vara så vänlig och förklara lite närmare hur en cpu gör, när den smiskar en annan cpu brutalt.

Edit:
Eller skit it Sledge. Tyckte bara det var ett så förbannat roligt ordval.:p Ja du är rolig du. Vad sitter du med för värsting-prolle själv då?

39 sec SuperPi..Wooow....impad jag är......inte.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
"Smiskar brutalt"

Skulle herr Sledgehammer vara så vänlig och förklara lite närmare hur en cpu gör, när den smiskar en annan cpu brutalt.

Edit:
Eller skit it Sledge. Tyckte bara det var ett så förbannat roligt ordval.:p Ja du är rolig du. Vad sitter du med för värsting-prolle själv då?

39 sec SuperPi..Wooow....impad jag är......inte.

Den duger mycket bra till det mesta den processorn som jag har. 39s i Super-Pi med en XP1700 är rätt så bra skall du veta med tanke på att jag kör luftkylt och körde bara FSB211.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/Super-Pi_39s_...

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

"Intel said at its Developer Forum earlier this year that it won't enable EM64T for desktop machines until Windows 64 XP becomes live."

http://www.theinquirer.net/?article=16739

Även om det är The inquier...

Permalänk

Visst är inte fel att få en cpu som klarar både 32 & 64bitars hantering men att den är framtidsäker kan man diskutera, Säg att det tar 2 år innan 64bitars stödet slår igenom helt och de flästa kör med det så spelar det ingen roll om din 2 år gammla dator är framtidssäker för den är då rätt gammal och behöver uppgraderas för att klara de nya spelen. Så man kan lungt köpa en 32 bitars cpu idag och uppgradera igen om tex. 2 år eller nått när tekniken är förbättrad och fler använder den samt programen är utväklade för det...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

men med tanke på Athlon64 prestandan så kanske man köper en 64 bitars idag ändå?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
"Intel said at its Developer Forum earlier this year that it won't enable EM64T for desktop machines until Windows 64 XP becomes live."

http://www.theinquirer.net/?article=16739

Även om det är The inquier...

Där ser man ju vilket företag som vill tjäna pengar och inte vill det bästa för sina kunder som medvetet förstör EM64T i sina processorer, för EM64T finns i dagens prescott processorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Visst är inte fel att få en cpu som klarar både 32 & 64bitars hantering men att den är framtidsäker kan man diskutera, Säg att det tar 2 år innan 64bitars stödet slår igenom helt och de flästa kör med det så spelar det ingen roll om din 2 år gammla dator är framtidssäker för den är då rätt gammal och behöver uppgraderas för att klara de nya spelen. Så man kan lungt köpa en 32 bitars cpu idag och uppgradera igen om tex. 2 år eller nått när tekniken är förbättrad och fler använder den samt programen är utväklade för det...

Nu är det ju så att Athlon64 kommer även att vara mycket snabb om två år då du kör 64-bit OS/apps. Sen är den en bättre 32-bitars processor idag än Intel's processorer. Den kommer mycket snart bli ännu bättre på allt och särskilt där Intel har sitt lilla övertag, vilket innebär encoding och rendering då Athlon64 får SSE3 snart med Revision E. Även en mer effektiv minnekontroller och bättre FPU/ALU får vi se. Dom passar även på att fixa lite erratas och finslipar arkitekturen vilket innebär högre frekvenser och lägre värmeutveckling. Sen så talar du om kommade genomslag för 64-bit processorer och programvaror. Jag kan tala om för dig att alla stora servers som står på ben är 64-bitars maskiner. Tack vare dom så kan du använda Internet, mail med mera för dom hade inte klarat av den stora belastning om det hade varit 32-bit processorer. Idag används många Opteron processorer i serverar och kör 64-bit OS. Visst är det server jag pratar om, men ser man på Athlon64 så finns även Linux för hemanvändare/privatpersoner. Det är knappast processorn eller processortillverkarens fel att världens största mjukvarutillverkare tar emot mutor av Intel och därmet håller inne XP x64 som var färdigt för länge sedan för AMD64, dvs Athlon64 och Opteron.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Fatrix
Spela roll ? AMD 64 är ju snabbare än P4 även i 32-bit. Så det har ju inte speciellt mycket med PR för 64-bits att göra

intressant att min p4:a spöar min fx53a båda är 64bit som om det skulel spela någon roll med ett os i 32....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Den duger mycket bra till det mesta den processorn som jag har. 39s i Super-Pi med en XP1700 är rätt så bra skall du veta med tanke på att jag kör luftkylt och körde bara FSB211.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/Super-Pi_39s_...

Jag vet inte vad man ska säga?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Hehe jo hande man pengar så karnse man skulle köpt sig en (Dothan)

Sen om man ska jämföra en Dothan mot en XP är ju en anna sak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrisse_1
Hehe jo hande man pengar så karnse man skulle köpt sig en (Dothan)

Sen om man ska jämföra en Dothan mot en XP är ju en anna sak

Nja jag tänkte mer på klockfrekvensen samt fsb´n...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nja jag tänkte mer på klockfrekvensen samt fsb´n...

Det är en helt annan processor med mycket hög IPC som du jämför med. Värt att lägga i tenken är att min processor är över 2 år gammal. Det är bara att inse att XP1700 är det värsta som man kunde köpa sig förr. Den har stått sig länge då den fortfarande är en snabb processor beroende på i vilken frekvens man kör den i.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Det är en helt annan processor med mycket hög IPC som du jämför med.

Ja den är hög, t.om. högre an AMD 64:as IPC verkar det som.
Den är iaf. brutalt högre än P4:ans, jag måste upp i 3500Mhz för att nå ner till 40sec i SuperPi.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Det är bara att inse att XP1700 är det värsta som man kunde köpa sig förr.

Du glömmde visst Northwooden...men det blir väl så när man bara ser åt ett håll(AMD)..

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keso_ebola
Eftersom 64-bitars applikationer kommer dröja ett jävla tag innan det kommer slå igenom hos HEMMAANVÄNDARE så är det idag egentligen helt onödigt att skaffa sig en 64-bitars processor såvida du inte sitter och leker server och så... men det är klart, AMD har lyckats ganska bra och "lura" folk att 64-bitars kommer imorgon eller dagen efter(?!?!), men som tur är har man lagt in ett vasst 32-bitars stöd så 64 är i princip bara en bonus som ingen egentligen har nytta av idag.

Så sluta för fan och haka upp er på Windows 64!!!! 32-bit kommer leva säkert i 10 år till.

Amd har ju bara förberett sig och medans intel försöker få en bra 64bits processor så kan amd sitta lugnt och förfina sina processorer och intel stressar och gör fel mm. Dessutom man köper ju inte athlon64 för "64bits" man köper den för den är billig, ger mest för pengarna och är framtidsäker och framför allt sval.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ATH64S939-35...
Intels motsvarigheter kostar 1000kr mer PLUS att moderkorten till intel kostar för mycket med sega DDR2 minnen som kostar skjortan,

vilket är bäst?

http://www.tomshardware.se/cpu/20041231/cpu_charts-07.html#di...
i nya directX spel så Smeker athlon64 sönder NOTERA dessutom var Intels 3.8ghz:are ligger och sedan Athlon64 3500+ du måste alltså köpa en 3.46EE för att ha samma prestanda och EE kostar runt 10k och en 3500 kostar 2500kr

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy

http://www.tomshardware.se/cpu/20041231/cpu_charts-07.html#di...
i nya directX spel så Smeker athlon64 sönder NOTERA dessutom var Intels 3.8ghz:are ligger och sedan Athlon64 3500+ du måste alltså köpa en 3.46EE för att ha samma prestanda och EE kostar runt 10k och en 3500 kostar 2500kr

Dothan håller jämna steg med AMD64 dessutom med lite lägre klock.. så vaddå Intel inte gör något?

Tja! Vad säger man?
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dfipm&page=11

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Nu ska vi inte göra denna tråd till en Amd64 vs Dothan.

Edit: Nån som vet om Longhorn(stavning) blir 32 eller 64bit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ja den är hög, t.om. högre an AMD 64:as IPC verkar det som.
Den är iaf. brutalt högre än P4:ans, jag måste upp i 3500Mhz för att nå ner till 40sec i SuperPi.

I samma frekvens så är den samma som Athlon64. Tittar man på olika tester och gör en summering då processorerna går i samma frekvens (vi säger Athlon64 FX i 2.5Ghz) och Pentium M i 2.5Ghz. Dock så skalar den lite bättre eftersom som klockat upp FSB också på processorn i testet vilket man får ha i tanke. Får väl se om det kommer något "officiell" desktop processor av dothan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexave
Du glömmde visst Northwooden...men det blir väl så när man bara ser åt ett håll(AMD)..

Inte alls eftersom den inte ens var i närheten av dom 760Kr som min processor kostade. För två år sedan så var en AthlonXP i 2.4-2.6Ghz extremt snabbt ihop med nForce2.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!