Permalänk
Medlem

Glocalnet bredband, hur fungerar det?

Jag undrar om ni som har glocalnet bredband 0,5 eller 8.0 m/bit kan svara på hur det fungerar? Tänker på driftstopp, problem osv.

Har idag Telia 8000 men sett att Glocalnet just nu är 200:- billigare /mån (Telia 449:- - Glocalnet 249:-) på samma tjänst och funderar därför på byte. Tycker Telias fungerar bra för mig, vill ej byta om det medför en massa strul.

Permalänk

Har en kompis som har en kompis (:p men iaf) som jobbar på glocalnet, han säger själv att han aldrig skulle köpa det.
Det är bara vad jag har hört...

Visa signatur

"The distance between insanity and genius is measured only by success."
-Eliot Carver, Tomorrow Never Dies

Permalänk
Medlem

Jag tänkte också byta fast det är ju ingen idé fall det inte är bra

Permalänk
Medlem

Jag har Glocalnet 0.5 MBit och har för mer än 2 månader sedan ringt och beställt 8Mbit.

Själva anslutningen kan jag inte klaga på, det är nästan aldrig ngt fel med den. Dock är deras stil väldigt dålig. De lovade mig en webcam när jag registrerade mig hos dem, men dessa var tydligen slut och jag skulle få en trådlös mus istället. Något som jag heller inte fick.

Och när jag som sagt ringde och beställde 8Mbit, sa de att det skulle ta c:a 3 veckor för mig att få det.....Det har gått 10 veckor nu utan att någonting har hänt

Men som sagt..Inget fel med anslutningen vilket jag vet händer med Telia ibland

Permalänk
Medlem

Jag har Glocalnet 0,5mbit sedan över ett år.
Uppkopplingen är det absolut ingenting som helst fel på. Download: 0,6mbit, Upload: 0,4mbit. Det är extremt sällan något avbrott, och det kopplar heller inte ner sig vid inaktivitet som Feli *host* jag menar Telia.
Jag har också beställt 8mbit, och enligt vad jag vet så kommer det i januari, eftersom de uppdaterar kunddatabaser, priser och telestationer vid årsskiftet.
Jag tycker om min uppkoppling via Glocalnet, och ser ingen anledning till att inte rekommendera den varmt.

BBB är ett helvete att verkligen få in, för alla jag känner har det tagit 3-4 månader, trots att de blivit lovade 3-4 veckor för bytet. Däremot är ju BBB = kärlek så fort man väl fått det. Då menar jag förstås framför allt 10mbit tjänsten (som iofs inte är 10mbit, utan 8/1 precis som t.ex. Glocalnets 8mbit-tjänst).

Feli..*host* jag menar Telia, är ju fan speciella alltså. Ursäkta språket men: jävla humbugg! För det första är det knappast 0,5mbit, utan snarare 0,3-0,4mbit, beroende på belastning i telestationen. För det andra för att de har sitt online inloggningssystem för att komma ut på nätet, det är (1) jävligt irriterande, (2) så att det loggar ut sig efter en tids inaktivitet. Dvs man måste logga in igen om man inte har något som står på och drar trafik..

Permalänk
Medlem

Ni är bra roliga!
Ni säger att Glocalnet 0,5Mbit är grymt stabilt samtidigt som ni klankar ner på Telias 0,5Mbit.

Det är nämligen exakt samma anslutning. Glocalnet köper sin 0,5Mbit tjänst utav Skanova.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Ni är bra roliga!
Ni säger att Glocalnet 0,5Mbit är grymt stabilt samtidigt som ni klankar ner på Telias 0,5Mbit.

Det är nämligen exakt samma anslutning. Glocalnet köper sin 0,5Mbit tjänst utav Skanova.

Förutom att Telia kör med sin webbaserade inloggning och Glocalnet kör med PPPoE, vilket kan göra en del vad gäller stabilitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Ni är bra roliga!
Ni säger att Glocalnet 0,5Mbit är grymt stabilt samtidigt som ni klankar ner på Telias 0,5Mbit.

Det är nämligen exakt samma anslutning. Glocalnet köper sin 0,5Mbit tjänst utav Skanova.

Det är ju konstigt att jag ALDRIG under typ 2-3 år har haft något avbrott med Glocal medan jag hör lite då och då av mina polare som har Felia att deras anslutning inte fungerar?

Permalänk
Medlem

Jag är helt nöjd med Telias 8mbit (och även 0,5 som jag hade tidigare) Jag har haft problem ungefär 2-3gånger under dessa 2,5år, vilket har varit tillfällen då någon grävt av kabeln och stora delar av ADSL nätet drabbats. I övrigt har Telia fungerat prickfritt och inga avbrott eller urloggningar.

Jag kanske är lyckligt ovetande att det finns bättre? Billigare finns det ju definitivt så om Glocalnet fungerar lika bra är väl bytet inte något att fundera på. Men det känns inte lockande att säga upp abonnemanget och sedan kanske få vänta 2månader och kanske under denna tid bli utan uppkoppling. Med Telia har man ju uppgraderingen ungefär direkt efter man lagt på luren efter man ringt och begärt sig uppgraderad.

Permalänk
Medlem

Känner likadant som mangew. Har telia 8mbit nu och får ut 6/0.6 Mbit just nu. Har testat TCP optimizer etc och ingenting har gjort speciellt stor skillnad. Tror att det är hög belastning på nätet här just nu då det var mycket bättre för mig för ungefär ett år sedan. Då hade jag 7/0.7Mbit. Tror inte att jag skulle få någon skillnad i hastighet om jag bytte till Glocalnet men 200kr mindre i månaden för samma hastighet skulle kännas fint.

Men jag är rädd för att sitta där i flera veckor utan internetuppkoppling och kanske instabilitet när jag väl har fått det. Så jag väntar nog ett tag till... Eller?

EDIT: Hittade lite intressant info om Glocalnet här: http://www.hotpot.se/Glocalnet.htm

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Ni är bra roliga!
Ni säger att Glocalnet 0,5Mbit är grymt stabilt samtidigt som ni klankar ner på Telias 0,5Mbit.

Det är nämligen exakt samma anslutning. Glocalnet köper sin 0,5Mbit tjänst utav Skanova.

Nej, Glocalnets 0,5 Mbit (med +) är numera inte via Telias nät, de kör Telenor. Det är därför de kan ta 199 kr och bara gå back några kronor varje månad istället för att förlora 100 kr var månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av josie
Jag har Glocalnet 0,5mbit sedan över ett år.
Uppkopplingen är det absolut ingenting som helst fel på. Download: 0,6mbit, Upload: 0,4mbit. Det är extremt sällan något avbrott, och det kopplar heller inte ner sig vid inaktivitet som Feli *host* jag menar Telia.
Jag har också beställt 8mbit, och enligt vad jag vet så kommer det i januari, eftersom de uppdaterar kunddatabaser, priser och telestationer vid årsskiftet.
Jag tycker om min uppkoppling via Glocalnet, och ser ingen anledning till att inte rekommendera den varmt.

BBB är ett helvete att verkligen få in, för alla jag känner har det tagit 3-4 månader, trots att de blivit lovade 3-4 veckor för bytet. Däremot är ju BBB = kärlek så fort man väl fått det. Då menar jag förstås framför allt 10mbit tjänsten (som iofs inte är 10mbit, utan 8/1 precis som t.ex. Glocalnets 8mbit-tjänst).

Feli..*host* jag menar Telia, är ju fan speciella alltså. Ursäkta språket men: jävla humbugg! För det första är det knappast 0,5mbit, utan snarare 0,3-0,4mbit, beroende på belastning i telestationen. För det andra för att de har sitt online inloggningssystem för att komma ut på nätet, det är (1) jävligt irriterande, (2) så att det loggar ut sig efter en tids inaktivitet. Dvs man måste logga in igen om man inte har något som står på och drar trafik..

ja har "Felia". Aldrig haft ngt avbrott, alltid bättre ping än mina kompisar som har annan isp desseutom 0.5 ner och 0.6 (!) upp. Det finns program som loggar in till dig om du tycker det är jobbigt med dom tre musklicken, själv är internet aktivt nästan non-stop hemma hos mig. kanske loggar in ett par gånger i veckan max. IOM att telia har flest kunder så har dom oxo flest missnöjda kunder.. ganska logiskt lr hur? om man skulle räkna % så tror ja inte telia skulle toppa listan över missnöjda kunder..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

jag är hittills nöjd med mitt glocalnet 8mbit i alla fall, se även denna tråd:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=38438...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeasteN
Jag har Glocalnet 0.5 MBit och har för mer än 2 månader sedan ringt och beställt 8Mbit.

Själva anslutningen kan jag inte klaga på, det är nästan aldrig ngt fel med den. Dock är deras stil väldigt dålig. De lovade mig en webcam när jag registrerade mig hos dem, men dessa var tydligen slut och jag skulle få en trådlös mus istället. Något som jag heller inte fick.

Och när jag som sagt ringde och beställde 8Mbit, sa de att det skulle ta c:a 3 veckor för mig att få det.....Det har gått 10 veckor nu utan att någonting har hänt

Men som sagt..Inget fel med anslutningen vilket jag vet händer med Telia ibland

Hatade felia uppgraderade från 2 mbit till 8 mbit på 10 minuter hos mig. Dessutom så är de så jävliga att det aldrig krånglar så jag inte fått ringa deras support.

Routern loggar in och håller inloggningen, jättesvårt.

Permalänk
Medlem

har suttit med de sen de hette Telenordia och linan är grymt stabil...

Glocalnet är enligt mig hur bra som helst. Stabil hastighet och bra ping.

Men som sagt eftersom de byter från Skanovas nät till Telenor eller Song Networks så är det svårt att veta i dagsläget hur deras 8mbit är.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hatade felia uppgraderade från 2 mbit till 8 mbit på 10 minuter hos mig. Dessutom så är de så jävliga att det aldrig krånglar så jag inte fått ringa deras support.

Routern loggar in och håller inloggningen, jättesvårt.

Även när deras loginservrar dök för några månader sedan? Men enligt VitoC så skall Telia tydligen sluta med dessa, vilket inte är en dag för tidigt.

Permalänk
Medlem

Om man redan är inloggad så spelar det väl ingen roll?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Om man redan är inloggad så spelar det väl ingen roll?

Jo, om man blir utloggad var 20:e minut, vilket jag blir.

Permalänk
Medlem

Har varit konstant inloggad med Telia 0.5 MBit i över ett halvår, tidigare var jag tvungen att logga in varje gång man startade datorn men inte längre.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.