Permalänk
Medlem

Samsung D500 (alternativt E800)

Har länge gått och suktat efter en Samsung E800, och nu när det har blivit dags för en ny telefon, har ju även D500 introduserats. Den har bluetooth, villket gör den mer värd för mig, och det är förmodligen den jag kommer att satsa på.

Men det finns en faktor, som gör att köpet inte känns helt 'tryggt'.

Den stora fördelen med clamshell-telefoner är ju det faktum att skärmen är skyddad. Så är ju inte fallet med E800 och D500, och jag är lite orolig för hon skärmen kommer att se ut, efter en viss tid av användning. Naturligtvis får man ju vara försiktig, inte ha den i fickan tillsammans med nycklar, osv, men viss slitage är ju oundviklig. Finns det någon möjlighet att byta ut det övre lagret på displayen, om den skulle råka ut för något?

Dessutom; Den har möjlighet till mp3-uppspelning, villket får anses rätt unikt för mobiltelefoner. Jag förmodar också de tar rätt bra betalt för denna funktion. En funktion jag dock aldrig kommer att använda, dels p.g.a. att jag är en mp3-spelare, men enormt mycket bättre ljud, dels p.g.a. det 'outökningsbara' minnet på ~90 mb, som inte räcker långt när vi pratar musik.

Telefonen är dyr, kostar 4500-5000 kr, och det känns som att man får betala för saker man inte kommer att använda. Naturligtvis går ju inte detta att göra något åt, så är det väl alltid, men det ligger där, och stör mig. Egentligen är E800 mer för mig, då jag inte heller är intresserad av kassa megapixelkameran som de skriter med finns på D500, men E800 saknar BT, villket överväger det mesta. D500 har även goda möjligheter för synkning med Outlook, villket också är ett fint plus.

Nåja, mycket struntprat av mig, men har ni några funderingar kring detta, eller kommentarer kring E800 vs D500, så är allt välkommet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

JAg tycker att BT väger in otroligt mycket och skulle inte klara mig utan det, sen gällande telefonerna så tycker jag att d500:an känns mera vuxen än e800 och sådana intryck brukar spela stor roll för mig. Att d500 har 262000 färgers display får man ju inte heller förbise. Jag tycker att det är värt ungefär en tusing mer i pris för att få sådana finesser.

Permalänk
Medlem

Frågan är också villken färg man ska välja...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att jag är helnöjd med min D500. Bara att kameran har bättre kvalité än S700i är guld värt. Även BT och skärmen, ja jag vet inte vad ajg ska säga, är bara så jävla nöjd..

Visa signatur

THOR Lorride / Intel i7 3770K / GeForce GTX 680 / Corsair 16GB DDR3 1600MHz /
THOR Display IPS LED by Fujitsu / 23"

Permalänk
Medlem

instämmer! jag är SKIT nöjd! btw, den svarta e mycke snyggare

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Är skitnöjd med min olåsta D500. funkar utmärkt. kan ju säga, överge planerna på E800, det ända som man kan se som bättre me den är priset, MEN ser man till hur mycket mer man får i D500 är den mer än väl värd de extra slantarna. om inte för kameran så i alla fall för bluetoothen, den bättre displayen, mer minne och enligt mig mycket skönare knappsats.

repor vet ja inte, jag har aldrig nått annat i samma ficka som den jag alltid har min mobil i. men kan ju säga att slidefunktionen känns så ännu mer rätt än clamshell lurarna, känns lixom "varför har de inte gjort detta tidigare???"

litet fint låda, me lite gött i
http://hem.bredband.net/baltazar/Bilder/D500-4.JPG

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Lite sunkigt att de skickar med en vid handsfree till den. Det passar inte för fel öre.

Men attans vad sugen jag är på den. Jag tycker att E800 och D500 är de absolut snyggaste mobiltelefonerna som finns, och nu när de har kommit med BT (D500 då) så är det ju egentligen bara priset som är nackdelen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du velar mellan E800 och D500 så är det bara att slå till på D500, för den har dem verkligen lyckats med!

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Om du velar mellan E800 och D500 så är det bara att slå till på D500, för den har dem verkligen lyckats med!

Det verkar de verkligen ha gjort, men det är en skillnad på över 1000 kr mellan dessa. Nåja, jag får fortsätta överväga fördelarna mot nackdelarna, helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur mycket ringer du? för med comviq knockout kostar den ju 3800. rätt billigt. o knock out är ju ruskigt bra, såvidadu ringer o sms:ar för mer än 69 kr i månaden.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag måste ha Telia, p.g.a. att ingen annan operatör har teckning där jag bor. Men jag vill heller inte ha abonemang, främst av principskäl.

Men vad är "Telia Go"? På Katshing säljs den för Telia Go för 100 kr mindre. Den svarta finns inte heller att köpa utan, än.

Edit: Snälla, länka till din bild ovan, istället. Den sabbar hela layouten i tråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Telia Go betyder att telefonen är låst till Telia och förberedd med MMS- och GPRS-inställningar. I detta fallet har Telia inte gjort om vare sig menyerna eller startanimationerna.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Så för mig som ändå kommer att köra Telia-refill på den, är det helt ok? Kanske t.o.m. en fördel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Så för mig som ändå kommer att köra Telia-refill på den, är det helt ok? Kanske t.o.m. en fördel?

Med tanke på att den är lite billigare än den olåsta _och_ inställningarna är klara så är det klart en fördel. Inte för att det är någon större komplikation att lägga in inställningar, men man slipper ju göra det...

Edit: En liten nackdel med just den svarta D500 är att det otroligt lätt uppstår repor på den, speciellt på batteriet, men det kanske inte är hela världen.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Edit: En liten nackdel med just den svarta D500 är att det otroligt lätt uppstår repor på den, speciellt på batteriet, men det kanske inte är hela världen.

Det är visserligen en ganska stor, nackdel, tycker jag.

Silvermodellen ser riktigt bra ut också, tycker jag. Lutar nog åt den, då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är väl bara när silvermodellen kommer ut, för den finns väl inte att köpa någonstans ännu?
På jobbet kan vi köpa dem från Samsung direkt, men jag har inte sett något ställe där dem säljer den.

Edit: Sen så kommer Telia nog bara ha en av färgerna låst och då lär det få bli svart eftersom det är den som säljs låst nu. Men på katching verkar det ju bara vara en hundralapps prisskillnad.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Hmm, tänkte inte på det, tog förgivet att den redan var ute. Ingen verkar ens ha ett fastställt leveransdatum...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag som var så nöjd med min K700i och nu kommer du med den här tråden s.c.s.i och förstör. Så vacker...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Med tanke på att den är lite billigare än den olåsta _och_ inställningarna är klara så är det klart en fördel. Inte för att det är någon större komplikation att lägga in inställningar, men man slipper ju göra det...

Edit: En liten nackdel med just den svarta D500 är att det otroligt lätt uppstår repor på den, speciellt på batteriet, men det kanske inte är hela världen.

på batteriet? matteriet är ju matt svart, precis som att batteriet är matt grått på den andra färgen. därmot kan det som är högblankt på den svarta möjligen vara mer benäget för repor. dock har ja inte fått nå repor ännu.

D500 finns i svart med TeliaGO på nästan alla mobilbutiker (förutom katshing som av nån konstig anledning fått den grå, som ingen annan har), t.ex. elgiganten osv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Du bör inte fundera lite på SE S700i då? Den har större display, minneskortsplats och kostar 300 kr mindre än D500. Den är större, men annars verkar den bra.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Du bör inte fundera lite på SE S700i då? Den har större display, minneskortsplats och kostar 300 kr mindre än D500. Den är större, men annars verkar den bra.

S700 är inte så lite större heller. visst på papret ser det inte ut som mycket, men i handen kan de där extra milimetrarna eller ett nån extra cm rätt mycket.

sen så måste jag fråga, kan nån förklara hur man kan öppna/fälla upp S700 på ett smidigt sätt med en hand. visst kolt sätt den fälls upp, men ack så krångligt sätt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

på batteriet? matteriet är ju matt svart, precis som att batteriet är matt grått på den andra färgen. därmot kan det som är högblankt på den svarta möjligen vara mer benäget för repor. dock har ja inte fått nå repor ännu.

D500 finns i svart med TeliaGO på nästan alla mobilbutiker (förutom katshing som av nån konstig anledning fått den grå, som ingen annan har), t.ex. elgiganten osv.

Jaha, jag har då tappat en och skalet har inte blivit det minsta repigt, men batteriet har däremot fått sig ett par repor redan.
Den silvriga kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har testat den, jag har inte ens sett den på riktigt.

D500 med Telia Go finns bara i svart! Inte ens katching har den i silver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

S700 är inte så lite större heller. visst på papret ser det inte ut som mycket, men i handen kan de där extra milimetrarna eller ett nån extra cm rätt mycket.

sen så måste jag fråga, kan nån förklara hur man kan öppna/fälla upp S700 på ett smidigt sätt med en hand. visst kolt sätt den fälls upp, men ack så krångligt sätt.

Jag kan tyvärr inte förklara hur man lätt öppnar den, men jag kan däremot visa om du kommer förbi någon gång.
Däremot kan jag erkänna att S700i precis som Jens säger här inte är så jättelite större, för i handen är det en enorm skillnad, samtidigt är det dock härligare att hålla sin uppfällda S700i till huvudet när man pratar än D500, en ren smaksak tycker jag.

Sen tycker jag faktiskt att S700i faktiskt är en bättre telefon av den anledningen att deras menysystem är mer lättanvänt, visst lär man sig, men jag håller fortfarande fast vid att Sony Ericsson har det bästa menysystemet.

Jag försökte för övrigt fixa några bildexempel med D500, men det går inte att dela med sig av sina bilder från den som är tagna i maximal upplösning. Jag testade då att skicka över dem med båda Bluetooth och IR från D500 till S700i, det kommer väl iofs lösas med en liten mjukvaru-uppgradering. Tycker dock att det är ett ständigt återkommande problem när det gäller Samsung, i E700 kunde man ju inte ens skicka bilder med IR, fast än att telefonen har IR, och det var det ingen som fixade.

Hoppas bara dem lär sig.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Jag tycker att D500 är en betydligt vackrare telefon än S700i, även om den sistnämnda ser bra ut, faktiskt bättre och bättre ju mer jag tittar på den.

"Becouse it's been designes as a camera, it actually works like a camera" - Sony-Ericsson

Det säger en hel del, tycker jag. Jag vill inte ha en kamera med en inbyggd telefon. När kameran i sig också är en värdelös sådan, i jämförelse med t.ex. min Minolta Z2, känns det hela menlöst.

Folket på Mobile-review har framställt en mycket genomgående recension av av D500, och är nästan lyriska. De menar att det är en av de absolut bästa telefonerna på marknaden idag. Visst är det en personlig åsikt, men lär knappast vara alltför långt ifrån sanningen.
Så även om telefonen på sin höjd skulle vara bra, men fortfarande ser så vacker ut, som jag tycker att den gör, känns det som ett bra köp ändå.

http://www.mobile-review.com/review/samsung-d500-en.shtml

Men nu måste jag gå och läsa på lite om S700. Även på den finns en bra recension på Mobile-review.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

D500 har en standbytid på 150 timmar. Det är ganska lite, i alla fall i jämförelse med S700i, som har en på 300 timmar.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Ett tips är att känna på mobilerna och liksom se vad du fastnar för, jag har alltid gillat SE:s telefoner och tänkte köpa S700i men jag tyckte att den var alldeles för stor och tung, så då fick det bli en D500 och ja jag är så jäkla nöjd.. !

Visa signatur

THOR Lorride / Intel i7 3770K / GeForce GTX 680 / Corsair 16GB DDR3 1600MHz /
THOR Display IPS LED by Fujitsu / 23"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
D500 har en standbytid på 150 timmar. Det är ganska lite, i alla fall i jämförelse med S700i, som har en på 300 timmar.

Standby tiden är något som inte bekrymrar mig i alla fall. Just nu finns det inget som kan få mig att ändra min uppfattning om D500, den är helt enkelt perfekt. Kommer dock lida lite pga priset =). Mailade Cipsoft idag och frågade om TibiaMe (Fråga inte...) funkade på D500. Gör den det så blir det en D500 för mig!

Lycka till s.c.s.i. med köpet!

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem

Jag måste bara få fråga en sak till. Jag är helt okunning om detta, eftersom min sista/nuvarande telefon är en T29.

Det står att D500 (och S700) stödjer java. Men vad innebär det i praktiken? Är det så väl att det finns färdiga program att ladda ner? Som t.ex. eBook-läsare, och sådant? Och ännu bättre, finns möjligheten att själv skapa program med java som språk?

Edit: Vad är det för telefon bredvid D500? Trodde att det var en E800, men det är det inte. En hel del mindre är den, i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
D500 har en standbytid på 150 timmar. Det är ganska lite, i alla fall i jämförelse med S700i, som har en på 300 timmar.

sådär kan du ju inte jämföra!

har haft en Nokia 6600,en Nokia 7610, en Sonyericsson K700i och nu Samsung D500.

med mitt anväändande såg det ut såhär:

Nokia 6600: 5-6 dagar
Nokia 7610: 5-6 dagar
Sonyericsson K700: 3-4 dagar
Samsung D500: 5-6 dagar

detta FAST Sonyericsson på papret har överlägsna batteritider. hur man nu vill tolka det är upp tillvar o en, men jag skulle då säga att Sonyericssons värden är MYCKET optemistiska!

sen så säger faktist samsung 150 - 300 timmar. det vill säga precis som jag anser att Sonyericsson borde skriva.

s.c.s.i.: tror det är en modell som heter E820 tror jag, är en version som inte säljs i sverige, tror det är typ E800 fast utan kamera.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive