Datorbutik som säljer via faktura

Permalänk
Avstängd

Datorbutik som säljer via faktura

Hejsan

Söker en butik på nätet som säljer datordelar mot faktura. Jag säljer mitt moderkort på måndag (har inte råd med ett nytt då) och kan inte köpa nytt förns 25e och vill inte sitta utan dator.
Hursomhelst så är jag 18 och har tyvärr en skuld på nån hundring eller så, så jag kan inte beställa via marylin eller vad dom hette då dom gör kreditupplysning.

Vore tacksam för svar innan måndag

/Fordie

Permalänk
Medlem

De flesta som säljer mot faktura gör nog kreditupplysning. Speciellt om det handlar om en artonåring.

Permalänk
Medlem

Re: Datorbutik som säljer via faktura

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Hejsan

Söker en butik på nätet som säljer datordelar mot faktura. Jag säljer mitt moderkort på måndag (har inte råd med ett nytt då) och kan inte köpa nytt förns 25e och vill inte sitta utan dator.
Hursomhelst så är jag 18 och har tyvärr en skuld på nån hundring eller så, så jag kan inte beställa via marylin eller vad dom hette då dom gör kreditupplysning.

Vore tacksam för svar innan måndag

/Fordie

Du kan ha skulder , Så länge dom inte är till kronis.

Permalänk
Avstängd

Det är till kronkalle det är, typ 900kr eller nåt sånt fjantigt, helt ovärt av idioterna...

Kan man åka dit på något om man beställer i någon annans namn? Jag planerar ju att betala, så det är ju inget sånt.

Permalänk
Medlem

Hehe ja det är klart det är andras fel att det hamnade hos fogden

Tyvärr vet jag ingen affär som vågar sälja mot faktura utan att kolla upp dig först. Berätta gärna om du hittar, kan vara bra att veta!

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Kan man åka dit på något om man beställer i någon annans namn? Jag planerar ju att betala, så det är ju inget sånt.

Inte om personen är med på det . Fråga din far eller nåt sånt. Han kanske ställer upp ?

Permalänk
Medlem

Tycker du skall göra rätt för dig och betala de skulderna du redan har innan du handlar igen. Jag hade hellre svultit än att få en skuld reglerad via fogden.
Och att fortsätta handla på kredit vilket faktura är, nej akta dig så du inte fastnar i kreditträsket.

Permalänk

Nästan så man tycker lite synd om företaget som snart kommer få en falskbeställning av en person med betalningsanmärkning.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Det är till kronkalle det är, typ 900kr eller nåt sånt fjantigt, helt ovärt av idioterna...

Kan man åka dit på något om man beställer i någon annans namn? Jag planerar ju att betala, så det är ju inget sånt.

Urkundsförfalskning alt bedrägeri.
Enklast är väl be dina päron beställa datorn åt dig, eller prata med dom och se om det är okey du beställer i deras namn.

Permalänk
Avstängd

SUMITOMO, Jaa! Jag betalar av skulden i slutet av månaden och väntar i tre år och handlar på faktura! Perfekt!

askeladden, beställ inte då så får dom ingen falsk beställning

Airwolf, hade tänkt beställa i en kompis namn. Han är med på det osv

Men det blir nog marylin eller vad dom hette ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
SUMITOMO, Jaa! Jag betalar av skulden i slutet av månaden och väntar i tre år och handlar på faktura! Perfekt!

Ja, du betalar av skulden i slutet av månaden och köper sedan
moderkortet när du har pengar, enkelt, skulder prioriteras alltid.
Eller tycker du det är sunt att leva över dina tillgångar?

Permalänk

Aha du har inte ens tänkt betala av skulden. Det var ju trevligt.

Visst, alla kan få en betalningsanmärkning om man är lite slarvig, men att sedan be om tips på hur man beställer på faktura igen istället för att först betala av sin gamla skuld, det är lågt.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Nästan så man tycker lite synd om företaget som snart kommer få en falskbeställning av en person med betalningsanmärkning.

He, ja...för alla med betalningsanmärkning till fogden har ställt till det själv, ta mig t.ex. min halvt senila morsa slängde bort brev jag fått från skattemyndigheten med resonemanget "Johan har inga tjänat några pengar...", hípphipp...runt ett år senare damp det ner ett brev från fogden där dom krävde pengar av mig..

Det hade varit jättebra och jag hade betalat det på en gång, om jag hade vetat om att jag fått nått av breven.. jag hittade brevet några månader senare nederst i en hög med skolarbeten, där hon tydligen tyckt att den passade utmärkt..

Så nu sitter jag här med en anmärkning

jag fick anmärkningen p.g.a en skatteskuld jag egentligen inte ens skulle haft då jag bara tjänat 2000kr det året och dom tyckte att jag skulle betala skatt på det (fribeloppet var väl på 7000kr ellernått det året).. Aja, för sent att överklaga det nu för jag har betalat det redan (1.5år sen)

Vad skulle du rekommendera en person som mig då, som Aldrig missar någon räkning med ens en dag i vanliga fall..om jag t.ex. vill ta ett boxer-abb?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

SUMITOMO, nej. jag köper först och betalar skuld sedan.

askeladden, inte? åfan. tankeläsare där!
vad är det låga? att man beställer saker från företaget? ja, bästa är väl om alla slutar beställa så dom går i konkurs.

Jag fick min skuld för att jag inte kunde ta mig 30 mil till en rättegång när jag var 16 eller nåt sånt, rätt kasst att såna skulder går till kronkalle...

Permalänk
Medlem

Försäljning till privatperson mot faktura är väldigt ovanligt bland butiker, fysiska såväl som på nätet. Har du dessutom en betalningsanmärkning hos kronofogden tror jag, med all säkerhet, att det är kört.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

pcaction.se säljer mot faktura

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
He, ja...för alla med betalningsanmärkning till fogden har ställt till det själv, ta mig t.ex. min halvt senila morsa slängde bort brev jag fått från skattemyndigheten med resonemanget "Johan har inga tjänat några pengar...", hípphipp...runt ett år senare damp det ner ett brev från fogden där dom krävde pengar av mig..

Det hade varit jättebra och jag hade betalat det på en gång, om jag hade vetat om att jag fått nått av breven.. jag hittade brevet några månader senare nederst i en hög med skolarbeten, där hon tydligen tyckt att den passade utmärkt..

Så nu sitter jag här med en anmärkning

jag fick anmärkningen p.g.a en skatteskuld jag egentligen inte ens skulle haft då jag bara tjänat 2000kr det året och dom tyckte att jag skulle betala skatt på det (fribeloppet var väl på 7000kr ellernått det året).. Aja, för sent att överklaga det nu för jag har betalat det redan (1.5år sen)

Vad skulle du rekommendera en person som mig då, som Aldrig missar någon räkning med ens en dag i vanliga fall..om jag t.ex. vill ta ett boxer-abb?

Om du får ett krav från kronofogdsmyndigheten och du betalar in pengarna direkt så slipper du betalningsanmärkning. Gjorde ni inte det? I så fall borde du inte ha någon betalningsanmärkning.

http://www.rsv.se/kronofogden/faq/kronofogden/fraga_betanm2_k...

Citat:

När en obetald skuld lämnas över till kronofogdemyndigheten för indrivning registreras den i myndighetens dataregister för utsöknings- och indrivningsmål. Uppgiften om skulden blir då offentlig och kreditupplysningsföretagen kan hämta uppgiften och registrera information om den i sina egna register. Du får med andra ord en betalningsanmärkning.

Som fysisk person kan du i vissa fall bli av med betalningsanmärkningen. Förutsättningen för det är att

* du betalar skulden före det datum som kronofogdemyndigheten har gett dig
* kronofogdemyndigheten ännu inte har hunnit vidta någon åtgärd eller fatta något beslut
* du inom en tvåårsperiod bakåt i tiden inte har haft någon annan skuld hos kronofogdemyndigheten.

Om dessa krav är uppfyllda blir uppgiften sekretessbelagd i kronofogdemyndighetens register. Då får den inte längre lämnas ut. Om uppgiften redan har hamnat i kreditupplysningsföretagens register blir de dessutom skyldiga att ta bort den därifrån, det vill säga ta bort betalningsanmärkningen.

Genom att snabbt betala en skuld som har hamnat hos kronofogdemyndigheten kan du alltså i normalfallet bli av med din betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen, förutsatt att du inte har haft någon annan skuld hos kronofogdemyndigheten under den senaste tvåårsperioden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Om du får ett krav från kronofogdsmyndigheten och du betalar in pengarna direkt så slipper du betalningsanmärkning. Gjorde ni inte det? I så fall borde du inte ha någon betalningsanmärkning.

http://www.rsv.se/kronofogden/faq/kronofogden/fraga_betanm2_k...

¨

läs vad jag skrev..

"Det hade varit jättebra och jag hade betalat det på en gång, om jag hade vetat om att jag fått nått av breven.. jag hittade brevet några månader senare nederst i en hög med skolarbeten"

då menade jag kronofogdebrevet

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt om såpass vikitiga ärenden sätts till verket efter ett brev.
De borde skicka i allafall en påminnelse. Brevet kan ha kommit bort, osv.

Permalänk
Medlem

Sådana saker delgivs väl, dvs man får ett rekommenderat brev som man måste hämta ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jymdis
Sådana saker delgivs väl, dvs man får ett rekommenderat brev som man måste hämta ut?

Ja det låter rimligt, annars är det oroväckande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Låter konstigt om såpass vikitiga ärenden sätts till verket efter ett brev.
De borde skicka i allafall en påminnelse. Brevet kan ha kommit bort, osv.

Nej, det skickades i vanligt brev...

Det är inte "viktigare" egentligen än en vanlig faktura från valfritt inkassoföretag..

Ej heller brev ang. utmätning kommer via något rekommenderat brev (dock ej jag som fått det, men jag vet)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Delgivning kan ske genom:
• återsänt mottagningsbevis (delgivningserkännande
på s.k. vitt kort)
• rekommenderat brev med mottagningsbevis
• stämningsman
• privat delgivningsföretag eller personal från KFM
• särskild delgivning med aktiebolag
• särskild postdelgivning
• partsdelgivning.

Förelägganden skickas i de flesta fall med delgivningskvitto
i brev som svaranden skriver under och
skickar tillbaka till KFM.
Om svaranden inte skickar tillbaka delgivningsbeviset
eller löser ut det rekommenderade brevet,
kommer föreläggandet att delges på något annat sätt.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Om du får ett krav från kronofogdsmyndigheten och du betalar in pengarna direkt så slipper du betalningsanmärkning. Gjorde ni inte det? I så fall borde du inte ha någon betalningsanmärkning.

http://www.rsv.se/kronofogden/faq/kronofogden/fraga_betanm2_k...

Detta betyder att jag som betalade det första jag gjorde när jag fick lappen från kronofogden, inte har några betalningsanmärkningar? Fy fan va gött! Har alltid trott att jag haft det på mig. Tack!

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Delgivning kan ske genom:
• återsänt mottagningsbevis (delgivningserkännande
på s.k. vitt kort)
• rekommenderat brev med mottagningsbevis
• stämningsman
• privat delgivningsföretag eller personal från KFM
• särskild delgivning med aktiebolag
• särskild postdelgivning
• partsdelgivning.

Förelägganden skickas i de flesta fall med delgivningskvitto
i brev som svaranden skriver under och
skickar tillbaka till KFM.
Om svaranden inte skickar tillbaka delgivningsbeviset
eller löser ut det rekommenderade brevet,
kommer föreläggandet att delges på något annat sätt.

Det gäller väl Delgivning för utmätning? för jag har då aldrig fått nått rekommenderat brev från kronofogden, vare sig det brevet eller påminnelsen som jag fick ungefär samtidigt som det att jag hittade det andra..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Betalar man vid första påstötningen från KRONFOG så får man ingen anmärkning.

Har ärendet gått längre som till en slags avbetalningsplan/utmätning et.c. så har du en stämpel som varar i två år fr.o.m att skulden faktiskt är reglerad eller att du drar på dig ett till kronfog ärende inom två år.

Du får betalningsanmärkning direkt när ärendet har ankommit kronfog men tas bort i.o.m. att du betalar bort den snabbt innan ärendet gått vidare.

Rätt allvarliga saker hos kronfog, inte något man skall lägga i botten av någon brev-hög eller skolpapper.....

Dock så är dom inte omöjliga, ibland så räcker det med att betala den ursprungliga fakturan till de som skickade ärendet till kronfog så kallar dom tebax blodhundarna.

Har kronfog ärendet varit på felaktiga grunder såsom felaktig beskattning, trongbromsrom et.c. så går det att lösa i tingsrätten och du slipper betalningsanmärkning.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!