Permalänk
Medlem

tv out ati

Jag har en kompis som har ett Ati kort, tror det är ett X800XT eller nåt liknande. Han har problem med att få hela bilden på teven. Han kan inte se allt alltså. Stora delar hamnar "utanför" bild. Jag har försökt hitta någon inställning för det, men är inte så hemma själv på ati, mer på nvidia. Någon som vet vad det kan bero på, hur ändrar man det?
När han kolllar på film vi tv outen så ställs bilden in korrekt.

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Medlem

Egenskaper för bildskärm, ändra upplösning..
antar det var för bildskärm 2..Vad nu tv's hade för upplösning minns jag inte 1024*800 eller var det 800*600. Prova med det, eller så minns jag helt fel

Menar du då han ska surfa på tv'n då eller varför behöver han fullskärm

Visa signatur

This is what I want, what I really really want

Permalänk
Medlem

Jepp en tv klarar bara 800x600 eller 1024x768. Jag gissar på att din kompis kör på 1280x1024 vilket blir allt vanligare med bra kort och 19 tums CRT skärmare eller LCD.

/Martin

Permalänk
Medlem

En tv klarar egentligen bara 720x576. Sedan är det en annan sak att grafikkortet skalar om bilden. Att skala om en 1280x1024 till denna låga upplösning är inte direkt smidigt, man tappar hyggligt med information, så därför tillåter man inte den upplösningen.

Du ska titta på inställningarna för overlay och/eller overscan. Bör finnas inställningar för att justera storleken på bilden som datorn skickar ut. Att det hamnar utanför beror på att tv-apparater använder overscan men du kan oftast justera grafikkortet till att minska ner "datorbilden" och bara lägga in svarta remsor runt för det som ska hamna utanför bild i overscan-området.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Kan din "kompis" vara du kanske?
Nå ja skämt åssido Det är upplösningen som är fel på. Andra har redan sagt det. Prova med olika upplösningar

Visa signatur

Jazz

Permalänk
Medlem

Nej det är inte jag Själv kör jag med nvidia så det är därför jag frågade. Men ska säga åt honom att testa med lite av dom tips jag fick här så får man se om det fungerar bättre för honom

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz