Permalänk
Medlem

Hur många dioder kan jag serie koppla?

Serierkopplar jag 4 lysdioder på en 12volt lina behöver jag något motstånd då?

3,3V lysdioder
30mA

Permalänk
Medlem

du behöver ett motstånd, visserligen kan ditt nätagg ge mera än 12 och sen är det för många milliampere, tro mig jag körde utan de bran upp

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Avstängd

Ja, givetvis behöver du motstånd. Varför finns det en så utbredd ovilja att använda motstånd, den i särklass billigaste, enklaste och mest lättförstådda komponent som tänkas kan?

Om du adderar upp spänningarna för lysdioderna så att de blir högre än strömkällans spänning, ja då kommer de inte att lysa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Kirchoffs lag: Spänningsfallet över alla komponenter = pålagd spänning..
Alltså skulle dina 4st lysdioder @ 3,3Volt dra 13,2Volt.. därför är det bättre att ta 3st. lysdioder i serie med en resistor! Då ska spänningsfallet över resistorn vara 2,1Volt.. och lysdioderna drar 90mA (3 x 30mA) då kan man räkna ut resiststansen som behövs genom Ohms lag.. R=U/I (Där R = Resistansen i ohm, U = Spänning i Volt och I = Strömmen i Ampere) R=2,1/0,090=23,3Ohm... Ta det närmsta högre standardvärdet från Elfa!
Ja, där ha du svaret

Peace!

EDIT: Hade ju räknat med 60mA först =|

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

Men om jag pararell kopplar dom? Hur ska jag räkan ut vad jag ska ha för motstånd?

R=12-3,3/0,09

Permalänk

parallelkopplar du dom måste du räkna ut strömdelningen för varje LED.. det är ju inga problem direkt.. varje LED drar 30mA och det klarar ju nätagget rätt många gånger om.. men du måste fortfarande beränsa spänningen!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

Får nog bli 3 Lysdioder. Ska koppla dom via en molex kontakt men då undrar jag om jag kan köra den fjärde på 5volt linan i kontakten?

Edit: Jag ska koppla dioderna på en molex mellan nätagget och ena hdd. Kommer Dioderna påverka strömmen till Hårddisken?

Permalänk

3,3v dioderna kommer brinna upp om du kopplar den direkt på 5v.

varför inte paralellkoppla? det är ju inga problem.
ta till lite av ellära kunskaperna så går det bra.

sedan funderar jag på vart alla fjortisar kommer ifrån som uttrycker sig i frågor de inte har den blekaste om?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

CatscaN^Tim: Naturligtvis kommer jag använda motstånd om jag kör en Lysdiod på 5V. Paralellkopplar jag så blir det väldigt mycket sladdar ivägen så det skulle bli lättast om jag seriekoppla.

"sedan funderar jag på vart alla fjortisar kommer ifrån som uttrycker sig i frågor de inte har den blekaste om?"

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Det här är väl ett forum som man kan bla. ställa frågor om olika grejjer. Är det fel att vara nybörjare på område?
Tar det som en förolämpning men det kanske var meningen med det?

Permalänk
Medlem

Lugn sunnis, jag tror han menar nån annan än dig. Det konstiga är att jag inte förstår vem han menar. Hmm, märkligt inlägg.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnetikk
Kirchoffs lag: Spänningsfallet över alla komponenter = pålagd spänning..
Alltså skulle dina 4st lysdioder @ 3,3Volt dra 13,2Volt.. därför är det bättre att ta 3st. lysdioder i serie med en resistor! Då ska spänningsfallet över resistorn vara 2,1Volt.. och lysdioderna drar 90mA (3 x 30mA) då kan man räkna ut resiststansen som behövs genom Ohms lag.. R=U/I (Där R = Resistansen i ohm, U = Spänning i Volt och I = Strömmen i Ampere) R=2,1/0,090=23,3Ohm... Ta det närmsta högre standardvärdet från Elfa!
Ja, där ha du svaret

Peace!

EDIT: Hade ju räknat med 60mA först =|

Kirchoffs andra lag: Summan av strömmarna in i en punkt är lika med summan av strömmarna ut ur punkten.

Du bör nog räkna på 30mA om det inte är så att strömmen på något magiskt sätt hoppar till motståndet och låter bli att gå igenom de andra dioderna.

Det finns 2 fall:
1: Antingen så skall dioderna parallellkopplas och då ska det vara 12 - 3,3 = 8,7V och 90mA vilket ger ett motstånd på 97Ohm och 0,78W

2: eller så skall dioderna seriekopplas och då skall det vara 12 - 3,3 * 3 = 2,1 och 30mA som ger ett motstånd på 70Ohm och 0,06W

Fall 2 är bäst eftersom du slipper ha ett effektmotstånd och det blir inte så mycket sladdar.

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zahnn
Kirchoffs andra lag: Summan av strömmarna in i en punkt är lika med summan av strömmarna ut ur punkten.

Du bör nog räkna på 30mA om det inte är så att strömmen på något magiskt sätt hoppar till motståndet och låter bli att gå igenom de andra dioderna.

Det finns 2 fall:
1: Antingen så skall dioderna parallellkopplas och då ska det vara 12 - 3,3 = 8,7V och 90mA vilket ger ett motstånd på 97Ohm och 0,78W

2: eller så skall dioderna seriekopplas och då skall det vara 12 - 3,3 * 3 = 2,1 och 30mA som ger ett motstånd på 70Ohm och 0,06W

Fall 2 är bäst eftersom du slipper ha ett effektmotstånd och det blir inte så mycket sladdar.

Tackar:) Om jag ska alltså köra 4 lysdioder så är väll de bästa om jag kör 3 lysdioder på 12V sen den 4 på 5 volten. Men som jag skrev förut kommer lysdioderna påverka strömmen till hdd? För jag ska nämligen koppla dom mellan hdd och nätagget.

Lysdioderna ska sitta i en Xbox nämligen

Permalänk

sunnis och eilert:
läser ni inte?
jag skrev "...de som uttrycker sig _i_ frågor..." alltså de som besvarar frågan.

och nej, jag riktade inte den kommentaren mot dig sunnis.

"finns inga dumma frågor bara dumma svar" som det så fint heter.

de jag syftar på är:
sizzors
mby

som har _helt fel_... visst får man vara nybörjare... men vet man inte svaret på frågan så är det bättre att hålla tyst än att hitta på ett svar.

det är elsäkerhet och inget man kan leka med.. det kan bli rent ut sagt livsfarligt om man inte vet vad man gör.. inte slickar du i vägguttaget om jag säger det.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Okej, nu skiter i vi o Offtopic snacket. Måste ha svar fort nu om verkligen lysdioderna kommer påverka strömmen till hdd eftersom jag kommer tjyva där.

Permalänk

det kommer inte påverka något.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Sen sista frågan. Grejjen är att jag ska seriekoppla 4 lysdioder på 12 volt men det kommer inte räcka till. Så de bästa är väll om jag kör den fjärde dioden på 5V linan i molex kontakten?

Permalänk

så kan du också göra...

annars finns 3,3v på moderkortet

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Under *.com* i swec-loggan längst upp på sidan finns det en flik som det står "sök" på. Testa den, den fungerar faktiskt!
Annars så gäller följande: LED's utan motstånd = LED's som lyser i bråkdelen av en sekund, för att sen lukta FRUKTANSVÄRT vidrigt.
För att undvika detta scenario i just din situation bör följande formel betraktas:

Citat:

(given volt - volt som LED vill ha) / ampere som LED vill ha = motstånd som bör användas.

I ditt fall (och med koppling enligt detta schema) blir det såhär:
(12 - 2*3.3) / 2*0.03 = 90Ω

Som Magnetikk sa, ta det närmaste större motståndet du hittar.
Spelar naturligtvis ingen roll om du sätter motståndet för eller efter LED'sen.

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D