Permalänk
Medlem

Projekt Vattenkylning!!!

Sådär ja Då vare dags för vattenkylning, har lite funderingar och vill gärna ha åsikter om mina ideer och tankar!

Har nyss fått mitt nya chassie, ett Lian Li PC75B, fulltower m. fönster, svart... http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=742&session=43466a8...

Har nu tänt att det ska se ut på följande vis! Kör SLI...
Inga mått stämmer så det e bara lösningen på hur system ska vara kopplat som är det väsentliga!

Som ni ser så har jag tänkt 2st små 80mm radiatorer bak, men är det nån som vet om dom finns sånna med 12.5mm anslutning?
Denna har bara 10mm anslutningarhttp://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=631&session=b3ca842...
Sen blire en sån här radiator i 5.25 facken.. http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=998&session=43466a8...

Hur ser det ut? Kan det va nått att satsa på? Oroar mig lite för att det blir för lång slangväg så att säga Vad tror ni?
Har tänkt mig denna pump http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=847&session=b3ca842...

Sen vet jag inte men skulle vilja ha en vatten tank i floppy facket nån som har förslag på nån som skulle passa?

Lite bilder på det chassit jag har! "Inte mina bilder"

http://tweak.dk/newtweak/casemod.php?caseid=159

Är inte det här chassit men ser exakt lika ut innuti!
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=pc70&page=1&MS...

Detta chassie är det!
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2832

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Skulle nog försökte fimpa så många av 80mm fläktarna som möjligt, tror inte du kommer behöva 2x80 där bak. Samma där fram, tror 1x120 räcker för diskarna. utrymmet mellan grafikorten har jag ingen aning om. Annars ser det väl fint ut, kanske sätta radiatorn över cd-romen?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Skulle nog försökte fimpa så många av 80mm fläktarna som möjligt, tror inte du kommer behöva 2x80 där bak. Samma där fram, tror 1x120 räcker för diskarna. utrymmet mellan grafikorten har jag ingen aning om. Annars ser det väl fint ut, kanske sätta radiatorn över cd-romen?

Hmm 1x120mm för diskarna? kyler inte diskarna eller vad menar du?
Men va fan 2st varma Nvidiakort i SLI som ska klockas till Ultra och förbi >) kan det räcka med 1st 120mm för det? Låter lite lite eller?? =/ hmm

Radiatorn över cd-rom:en va ingen dum idè

Dom 80mm somm sitter framför HD:arna och dom som sitter vid moderkortet tillkommer med chassit

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Kika på det här

Visa signatur

Gigabyte ds3, core2duo e63, 2x1gb corsair xms6400, 7800gt ~2tb hdd, enermax 500watt, lianli case å 32" lcd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zheratex
Kika på det här http://hem.passagen.se/zheratex/Sweclockers/vatten.JPG

Då lär man borra hål i chassit som jag fattar det på bilden eller? Vill hellst slippa det, men men alltid en ide Vad e det för chassie du har ritat efter? Lian li chassit som jag har??
Är det du själv som ritat?

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Ah !

Jag sitter också och skall precis inköpa vattenkylning till mitt PC75 (A=Silver?). Tanken på dubbla 80 mm ovanför nätagget har jag oxo funderat på men jag tror att jag kommer att försöka ta bort plåten och fixa till en ny (Plexi) med plats för en 120 mm radiator (BI Pro)med fläkt. Det kan gå..... Som kit funderar jag på Waterchills http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123970&cks=PRL

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reteP
Ah !

Jag sitter också och skall precis inköpa vattenkylning till mitt PC75 (A=Silver?). Tanken på dubbla 80 mm ovanför nätagget har jag oxo funderat på men jag tror att jag kommer att försöka ta bort plåten och fixa till en ny (Plexi) med plats för en 120 mm radiator (BI Pro)med fläkt. Det kan gå..... Som kit funderar jag på Waterchills http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123970&cks=PRL

Japp har åxå funderat, men va fan det som sabbar allt för mig e ju att jag har 2st GPUer att kyla! Så då blire ju både varmt och mycke slangar! Då vill man ju ha bra kylning! Så minst en dubbelkylare för 120mm inte under det går jag och då tar det ju sån jävla plats
Är rätt ställd hur jag ska göra! men tror att det blir som på ritningen ovan, rätt bra med ett mellankylsystem annars lär vattnet va rätt varmt när den passerar sissta GPU:n...
Den lär ju gå igenom CPU:n, NB, GPU1 och GPU2 innan den kommer till kylaren å det tycker jag e för långt!!!!

Men du har inte sett nån 80mm radiator med 12,5mm anslutning "½tum"???

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx

Men du har inte sett nån 80mm radiator med 12,5mm anslutning "½tum"???

Jo på Aseteks hemsida. Men ingen som säljer i sverige...

Jag menade inte att en 120 skall ersätta alla dina radiatorer utan enbart de två 80:orna. Och det är på grund av problematiken med 10 mm anslutningarna.

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx
Då lär man borra hål i chassit som jag fattar det på bilden eller? Vill hellst slippa det, men men alltid en ide Vad e det för chassie du har ritat efter? Lian li chassit som jag har??
Är det du själv som ritat?

Jo det skulle föreställa ditt lian-li, och jo det är jag som ritat..fint va jaja..har själv ett lian-li med vattenkylning dock ett 6277...i det har jag en dd heatercore, swiftech p5002, dd maze 4 acetal, hydor l-30 och lite tygonslang och sånt...och du det är inte så farligt att såga i lådan, bara att mäta och vara nogrann sen är det fram med sticksågen och kapa!!!

Visa signatur

Gigabyte ds3, core2duo e63, 2x1gb corsair xms6400, 7800gt ~2tb hdd, enermax 500watt, lianli case å 32" lcd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reteP
Jo på Aseteks hemsida. Men ingen som säljer i sverige...

Jag menade inte att en 120 skall ersätta alla dina radiatorer utan enbart de två 80:orna. Och det är på grund av problematiken med 10 mm anslutningarna.

Oki, men det kanske går att beställa från Aseteks hemsida! Har du nån länk till en sådan kylare? Hellst där man kan beställa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zheratex
Jo det skulle föreställa ditt lian-li, och jo det är jag som ritat..fint va jaja..har själv ett lian-li med vattenkylning dock ett 6277...i det har jag en dd heatercore, swiftech p5002, dd maze 4 acetal, hydor l-30 och lite tygonslang och sånt...och du det är inte så farligt att såga i lådan, bara att mäta och vara nogrann sen är det fram med sticksågen och kapa!!!

Mycke fint ritat och att du tog dig tid Jo det e bara såga inga problem men det e svårt att få det snyggt om man inte har riktiga grejjer att såga med! Ska spåna lite i det Men som det ser ut nu så blire som på min ritning högst upp, sen från 2x120mm radiatorn så hade jag tänk att göra en kanal ut genom ett 5.25fack å sen göra nå galler fram får se hur det blir

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Orkar inte leta.. Har precis vaknat upp ur en tvåtimmars feberfrossatupplur...

Svenska återförsäljare: http://www.asetek.com/default.asp?showPage=startside.asp&cont...

Beviset på att den i alla fall finns: http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=528#Radiator RDT02 80mm Black Ice Micro

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag använda mig av större radiatorer. Som det står på hemsidan kan de där 80mmradiatorerna hantera "275W värme per timme med en 170 m³/t fläkt". Jag vet inte om ens en Deltafläkt kommer upp i de luftflödena (59,5cfm). 120mmfläktar har högre luftflöde för mycket mindre ljud. En dual 120 i toppen av chassit istället kanske?

Permalänk
Avstängd

en Y-koppling vid grafikkorten vore kanske bra, så båda korten får samma temp ^^
ska du inte kyla hårddiskarna också? du kommer säkert vilja det när du har byggt klart det där ^^ så lika bra att göra det på en gång

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Om jag var du skulle jag använda mig av större radiatorer. Som det står på hemsidan kan de där 80mmradiatorerna hantera "275W värme per timme med en 170 m³/t fläkt". Jag vet inte om ens en Deltafläkt kommer upp i de luftflödena (59,5cfm). 120mmfläktar har högre luftflöde för mycket mindre ljud. En dual 120 i toppen av chassit istället kanske?

Oki, jo det stämmer men då blire 1st 120mm radiator och fläkt bak isf 2x80mm! Men skulle 1st 120mm vara bättre än 2st 80mm i serie? Hade ju tänkt 2x80mm bak. Plus att det blir jävligt praktiskt för det finns redan hål för 2x80mm, men visst blir inge större problem att borra nåra nya hål! Men då ska 1st 120mm vara effektivare än 2x80mm åxå..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
en Y-koppling vid grafikkorten vore kanske bra, så båda korten får samma temp ^^
ska du inte kyla hårddiskarna också? du kommer säkert vilja det när du har byggt klart det där ^^ så lika bra att göra det på en gång

Hur menar du då att y kopplingen ska sitta? Kyla HD:erna har jag så klart funderat på och vet inte hur jag ska göra =/ har ju 3st HD så det blir en jävla massa slangstumpar och massa mer pengar Men med en bra lösning, alltså billig å effektiv, så inte mig emot Tror inte jag får plats med pumpen där då om det ska dit massa slangar =/

Hittade föresten en suvve vattentank för min del denna...
http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_...

Tar upp 2st 3.5" platser, plus att man ser vattennivån utifrån

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Avstängd

y kopplingen ska sitta före gpu1 och splitta den slangen så att den går direkt till både gpu1 och gpu2.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Är vattenkylning bra till klockning?

Permalänk
Medlem

köper man färdiga "kit" kan man inte räkna med nån bra kylning men förutsatt att man plockar ihop bra grejer
så........ja......vattenkylning är väldigt bra till klockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freden90
Är vattenkylning bra till klockning?

När du klockar datorn så genererar den mer värme och du måste kyla den på ett mer effektivt sätt så den inte blir överhettad. Man måste inte ha vattenkylning för att överklocka. Ska man bara klocka "lite" så räcker det med en bättre cpu-fläkt.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Är det svårt att installera det?

Permalänk
Medlem

Jaja..detta blir nog bra i slutändan, ett tips handla från usa nu när dollarn är låg!

http://www.dangerdenstore.com/

Visa signatur

Gigabyte ds3, core2duo e63, 2x1gb corsair xms6400, 7800gt ~2tb hdd, enermax 500watt, lianli case å 32" lcd.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hehe, har du lite pengar över. Så kan du ju alltid köra 2 separata slingor med vätska. Alltså 2 vattenkylningssystem, det skulle vara rätt tufft. Men dubbelt så dyrt och jobbigt och mecka med, men jag vet inte. Det kanske kan vara värt det om man har massor utav saker att kyla.

Det kanske kan hjälpa med en starkare pump och bättre radiator annars.

Permalänk

Varför inte en Zalman Reserator? Jag har en själv och lyckan är total med tanke på avsaknaden utav fläktar... Jag kyler en P4 Northwood på 3.4Ghz och ett Sapphire X800 Pro med den och vattentempen går aldrig över 42 grader.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Funderar på Peltierelement på G-korten! nån som vet hur mycke effektivare det är en bara ett vanligt vattenblock?

Funderar på 2st sånna här till mina GT-kort http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_...

Sen nu till problemet! Vilket block ska man till NB som passar A8N-SLI Deluxe? det är mitt stora problem! NB sitter ju mellan G-korten!

Kom gärna med tips på bra vattenblock! Ska kyla CPU, NB och 2st G-kort...

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk

atrOx , jag satte dit ett heatkiller block idag på mitt msi mobo. Finns på komplett.se fungerar väldigt bra och tog inte mycket plats

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zheratex
Jaja..detta blir nog bra i slutändan, ett tips handla från usa nu när dollarn är låg!

http://www.dangerdenstore.com/

Dagerden skickar inte till Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Dagerden skickar inte till Sverige.

Jo det hoppas jag eftersom jag just har beställt från dem och ett gäng andra på swec har beställt därifrån tidigare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
en Y-koppling vid grafikkorten vore kanske bra, så båda korten får samma temp ^^

Blir inte risken då att flödet blir olika på de båda GPUerna? Om inte motståndet i slangar/block är exakt så tar vattnet lättaste vägen. Inget jag har testat men bara en tanke...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Jo det hoppas jag eftersom jag just har beställt från dem och ett gäng andra på swec har beställt därifrån tidigare

Blir inte risken då att flödet blir olika på de båda GPUerna? Om inte motståndet i slangar/block är exakt så tar vattnet lättaste vägen. Inget jag har testat men bara en tanke...

Jasså? Måste man gå tillväga på något speciellt sätt?

Jag försökte registrera mig där men dem klagade på att jag hade fyllt i Sverige som land.
Förresten hur är det med tull och frakt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Dagerden skickar inte till Sverige.

Jaha du det säger du!? Hur kommer det sej då att min polare fick sitt paket igår och att overclockers köper allt sitt där ifrån...svara på den om kan

Visa signatur

Gigabyte ds3, core2duo e63, 2x1gb corsair xms6400, 7800gt ~2tb hdd, enermax 500watt, lianli case å 32" lcd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zheratex
Jaha du det säger du!? Hur kommer det sej då att min polare fick sitt paket igår och att overclockers köper allt sitt där ifrån...svara på den om kan

Läs inlägget över ditt om du kan