Permalänk
Medlem

"Hempc" erbjudande

Nu så händer d saker på datorfronten på päronets jobb. Det är dags för en ny omgång hempc och det verkar så bra så att jag kan få den nya burken. Men först måste jag höra runt om det är bra saker man köper, så ni kan väl kolla lite på listan nedan och säga vad ni tycker. Det är isf Datorpaket 2 med uppdateringspaketet till som är intressant:

Datorpaket 2

Intel Pentium 4 570J, 3,8 HT, 1MB, S775, Prescott
Grönt Moderkort Med Intel Grantsdale 1915 PE Chipset
1536 MB DDR RAM / 400 Mhz (2X512, 2X256, 0 Lediga)
750 GB SATA HDD (3*250 GB, 7200 RPM)
256 MB ATI Radeon x850 XT, VIVO, DVI, TV-OUT, PCIE X 16
Soundblaster Audigy 2 ZS
Flat Panel Pro Med Subwoofer
FireWire (2st Uttag, en fram och en bak)
16X DVD
Dual DVD Burner (Plus & Minus format, 16X Double Layer)
USB 2.0 (6st, Två fram och fyra bak)
Floppy extern USB
Mediabay Cardreader
Modem
LAN 10/100
WLAN 802. 11 G
TV Turner - Didital/Analog Inkl fjärrkontroll
Trådlöst Tgntbord & Optisk Rullmus - Slim Line

Kostnad: 420kr/mån = 15120kr på 36månader

Uppgraderat Datorpaket 2

Uppgradering till Scaleo X Chassi
500 Watts Power Supply
Audigy 2 ZS Frontpanel med Fjärrkontroll (platinum)
1st 250GB HDD (Totalt 4X250GB HDD)
Microsoft XP Pro Edition SV

Chassit är ett av modellen hårdare liknande detta:

Kostnad (istället för kostnaden för datorpaket 2): 482kr/mån = 17352kr på 36månader

Fördelen med att uppgradera paketet är rätt stora: Mer hårddisk, bättre, snyggare och större chassi, starkare nätagg, ljudpanelen, Xp Pro och intern floppy..

Sen hade jag tänkt att jag på det skulle köpa en 17" TFT Skärm:

Fujitsu Siemens Scaleoview Silver Line

TCO-99 godkänd
Upplösning: 1280x1024
Kontrast: 400:1
Responstid: 8 ms

Kostnad: 46kr/mån = 1656kr på 36månader

Totalt: 19008kr

Är detta ett bra köp?

Tack

Visa signatur

p910i, iPod 4G 20Gb,

Permalänk
Medlem

Ser ju inte helt fel ut

Men det där priset är väl brutto priset?
Blir ju lite lägre om man räknar nettopriset

Jag tycker det verkar vara ett bra köp!

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

du kommer att få ett lägre slutpris än 19k
Förövrigt så ser paketet ganska så mysigt ut för de pengarna...

Permalänk
Medlem

Borde hamna på 13100:- , netto

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

beckz det beror helt och hållet på vad hans förälder betalar för skatt.

Permalänk
Medlem

tycker att du ska köra på amd.

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
tycker att du ska köra på amd.

Man får inte direkt välja vid hempc-erbjuanden, det brukar nästan alltid vara p4, eller celeron, vad jag har sett iaf.

Permalänk
Medlem

Far har beställt en liknande burk som på 1:an Längtar som fan... Min burk jag har nu hänger inte riktigt med

Visa signatur

CPU: Intel i7 920 Moderkort: Asus P6T Deluxe
RAM: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3 6GB
GPU: ATi XFX HD4770

Permalänk
Medlem

Jaa, finns ju inte nåt att anmärka på det erbjudandet egentligen. Tyckte chassit såg lite tråkigt ut men vem bryr sig med ett sånt innehåll?!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipop
beckz det beror helt och hållet på vad hans förälder betalar för skatt.

Jupp, men det jag räknade på var 31%, dvs det minsta de troligtvis betalar i skatt.

Så dyrare borde den ju inte bli

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

hmm..en gång fujitsu siemens, aldrig mer. tycker de e den sämsta dator ja nånsin har haft..vet inte hur de e med hempc paketen men ja får inte ens öppna min

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Låter bra, hade själv en DELL dator som jag moddade sönder...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Och när levereras denna fantastiska burk? Min erfarenhet säger mig att det fantastiska priset inte är särskillt fantastiskt när burken väl levereras 4 månader senare.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2st Hem-PC datorer som jag fått genom mina föräldrar, idagens läge skulle jag aldrig i hela mitt liv ta en.
Varför det? Jo, jag har personligenhaft påtok för mycket tjaffs med min dator. (från defekta hårddiskar till trasiga nätaggregat)
Sen så är man bunden i 36 månader vilket inte är allt för skojit den den sista månaden då datorn är gammal skraltig + så kommer det väll en kostnad att köpa lös (då) gammeldatorn på några tusen som inte heller är allt för skoj.....

Så mitt råd till dig är: Spara alternativt låna pengar så plockar du ihop en dator i delar från tex datorbutiken.com och om jag inte misstar mig så kan man få den ihopmonterad också...

Permalänk
Avstängd

det konstiga är att folk inte tänker efter hur mycket man tjänar...

att köpa loss den går väll på max 2-3k, och det är inte ALLT för mycket. säg 21k totalt, och det är VÄLDIGT lite. samma dator från datorbutiken går på... mycket, mycket mer.

jag tycker du ska köra på det, det är trots allt (nästan) det bästa du kan få överhuvudtaget för pengarna.

EDIT: räknade lite enkelt på första datorn, och fick fram ett pris på runt 25.000:- högtalare ej inräknade, eftersom det inte verkar finnas något namn... (bara flat panel pro med subwoofer, som jag inte hittar). borde ju faktiskt vara något VÄLDIGT avancerat, så lägg på en 2-3 tusenlappar där)

väljer du den dyrare datorn, medräknat skärm, så tjänar du lätt 15.000:- räknar man med att du sen får köpa ut den så har du åtminstonde tjänat in MINST 10.000:-
sen att man får dela upp kostnaden mer eller mindre kostnadsfritt är ju faktiskt rätt bra... (inte direkt någon ränta på hempc-avtal ^^).

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk

Väntar själv på min Scaleo X burk med följande:
P4 3,8 GHz
500 (2x250) Gb HD
2gb DDR minne
ATI 850XT 256MB
plus en massa annat smågrejs till den då.

Åsså tog jag en skärm:
Philips LCD 20" 200P4

*längtar*

Visa signatur

http://web.telia.com/~u91019254/

P4 3,8, 2gb minne, 500gb hd, ATI 850XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dekor
Jag har haft 2st Hem-PC datorer som jag fått genom mina föräldrar, idagens läge skulle jag aldrig i hela mitt liv ta en.
Varför det? Jo, jag har personligenhaft påtok för mycket tjaffs med min dator. (från defekta hårddiskar till trasiga nätaggregat)
Sen så är man bunden i 36 månader vilket inte är allt för skojit den den sista månaden då datorn är gammal skraltig + så kommer det väll en kostnad att köpa lös (då) gammeldatorn på några tusen som inte heller är allt för skoj.....

Så mitt råd till dig är: Spara alternativt låna pengar så plockar du ihop en dator i delar från tex datorbutiken.com och om jag inte misstar mig så kan man få den ihopmonterad också...

Du har nog inte riktigt förståt hur otroligt förmånligt det är med hempc. Ta reda på vad nettokostnaden blir innan du uttalar dig. Du ger dåliga råd och det är inte bra. Minst 30 % ofta 50-55% kan du dra av på bruttokostnaden som du betalar. (Beroende på vad du tjänar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yarre
Man får inte direkt välja vid hempc-erbjuanden, det brukar nästan alltid vara p4, eller celeron, vad jag har sett iaf.

blandade ihop det med sådana där man får konfiguera.

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk

Det är som sagt en bra dator och ett mycket bra erbjudande med tanke på att man drar av det man betalar i skatt. Så jag tycker definitivd att du ska slå till. Jag väntar själv på min "Rambo" dator som även den e "lånedator". ; ) Lycka till med den nya datorn

Visa signatur

S.Y

Permalänk
Medlem

Okej

Tack för alla svaren, blir en sådan dator nu.. Problemet är att den först levereras i maj, och då kommer inte den vara lika HET längre.. Men men, en ny dator får jag iaf

Tack

Visa signatur

p910i, iPod 4G 20Gb,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evrion
Okej

Tack för alla svaren, blir en sådan dator nu.. Problemet är att den först levereras i maj, och då kommer inte den vara lika HET längre.. Men men, en ny dator får jag iaf

Tack

Nä, för intel och ati har ju båda släppt nya produkter vid det laget.
Herregud! Att få vänta 2,5 månad på en dator. Nä, lika bra att skita i det...

Finns för övrigt en annan tråd om den här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42433...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Eftersom man egentligen bara "hyr" datorn i 3 år så måste man ju baka in köpa-loss priset i kalkylen. Vet att nicator tagit lite olika pris. Har funderat på en bärbar. Någon som köpt loss en bärbar hem-pc förut och kan säga något om priset?

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Köpa loss priset brukar inte vara allt för mycket.
Vet inte vad som gäller bärbar men den stationära som jag har nu kommer kosta 1600:- Det blir 3 extra delbetalningar förutom de 36 som vi redan betalt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Lär ju vara skillnad på bärbara o stationära eftersom det är marknadspris som gäller och bärbara håller ju bättre andrahandsvärde. Problemet om det blir högt att då har man betalt av den på 3 år och sen måste man lämna tillbaka den

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
Lär ju vara skillnad på bärbara o stationära eftersom det är marknadspris som gäller och bärbara håller ju bättre andrahandsvärde. Problemet om det blir högt att då har man betalt av den på 3 år och sen måste man lämna tillbaka den

Intressant.
Jag är nyfiken på andrahandsvärdet av en väl begagnad 3 år gammal bärbar dator.
Kan man inte se sånt på annons-sidor?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

...har byggt 20st datorer med det moderkortet. 15st av dem har haft missljud. Ett högfrekvent missljud som kommer från en av komponenterna på moderkortet vid processorn som ligger blottade... vilket många andra tillverkare valt att sätta kylare på istället...tex ASUS.

Detta ljud hörs till & med när man växlar sida/menyer i BIOS. Även med chassit stängt hörs ljudet... enligt mig mycket irriterande. Hoppas bara att de hunnit fixa detta på ditt moderkort...
...eller att den kassa högljuda boxade P4-fläkten totalt överröstar det

Visa signatur

- Intel i7 980 vattenkyld - 12GB - SSD - 1.5GB GTX 580 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3load
...har byggt 20st datorer med det moderkortet. 15st av dem har haft missljud. Ett högfrekvent missljud som kommer från en av komponenterna på moderkortet vid processorn som ligger blottade... vilket många andra tillverkare valt att sätta kylare på istället...tex ASUS.

Detta ljud hörs till & med när man växlar sida/menyer i BIOS. Även med chassit stängt hörs ljudet... enligt mig mycket irriterande. Hoppas bara att de hunnit fixa detta på ditt moderkort...
...eller att den kassa högljuda boxade P4-fläkten totalt överröstar det

Vem är tillverkaren av moderkortet sa du?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Intel....(...& om jag inte minns fel var det faktiskt ASUS som gjorde tillverkningen av det kortet men på beställning av Intel)

Visa signatur

- Intel i7 980 vattenkyld - 12GB - SSD - 1.5GB GTX 580 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Nä, för intel och ati har ju båda släppt nya produkter vid det laget.
Herregud! Att få vänta 2,5 månad på en dator. Nä, lika bra att skita i det...

Finns för övrigt en annan tråd om den här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42433...

Ta och gör en genomsnittlig beräkning på hur mycket priset sjunker (speciellt på helt nya grejer) under den tiden.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Tog min nya dator genom jobbet och skrev ett personligt kontrakt som sa att om jag sluta var jag tvungen att köpa ut datorn för resterande avb belopp.
Då fick jag köpa ut datorn för en extra månads betalning ca 550kr.

Visa signatur

MSIK8N / Amd3500+Zal / 2 x CMX512-3200XL /PnyVerto6800Ultra / Raptor 74 + 250g / allt orginal