Pluppen är borta går detta att rädda?

Permalänk
Medlem

Pluppen är borta går detta att rädda?

Kolla på denna bild:

http://www.wellbed.com/hdd.JPG

På nr 1 där alla pluppar sitter jag har blivit av med en sån. Hårdisken fungerar annars till 100% hela mitt liv finns på den hårdisken & jag vet faktist inte vad jag ska göra. Kan jag lämna in den någonstans? Vart?
Mycket tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att en pinne har gått av?

Permalänk
Medlem

Menar du nummer 1?
Ungefär i mitten på den nedre raden?

Du kan vara helt lugnt.
Så ska det vara, titta på en ide-kabel så ser du att det omöjligt kan sitte en pigg där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

eh..det syns ju på bilden med att det "saknas" en pinne, så ser din disks IDEkontakt ut som på bilden kan du vara lugn. Saknas ytterliggare piggar så är det nog mindre bra...

Att få diskar räddade och lagade är vansinnigt dyrt tyvärr

Permalänk
Medlem

Bilden är inte min hdd tog den som exp.
Den 9: de piggen till vänster har gått sönder längst ner =/
Endast en pigg inget mer hdd fungerar oxå annars helt okej.
Men vad tror ni detta kan kosta att fixa? och vart kan jag lämna in den?

Permalänk
Medlem

Som ZuqR sa:
Det ska saknas en pinne på ide-kontakten... för att man inte ska kunna vända den fel... så du behöver inte oroa dig...

Visa signatur

// David

Permalänk
Medlem

etuNa: Detta är verkligen inte mitt område, men jag kan ju iallafall gissa. Dom där "plupparna" har inga enskilda uppgifter (t.ex att ena för över dittan och en annan för över dattan). Utan om en sådan går av så borde det enbart innebära att man får marginellt sämre överförings-prestanda i kabeln/hårddisken. Jag kan dock ha HELT fel då jag som sagt inte kan något alls om detta.

Och som sagt så ska en vara borta (som du ser på bilden ovan).

Ta och kolla in tillverkarens sida om du kan hitta mer information om hur man kan fixa det. Eller snacka med nån datorbutik kanske. Är du rädd om det som finns på hårddisken så köp en till hårddisk som du lägger en backup på, alternativt en DVD-brännare och tar backuper med den. DET ÄR VÄRT DET!

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att en plupp är borta men det är en plupp som jag råkat ta "sönder" När ja startar datorn med hdd som pluppen är borta så vill inte datorn gå i gång =/

Permalänk
Medlem

Har du ingen annan hdd som du kan sätta som master så kan du ta den här som slave o se om de funkar då?

Permalänk

Kör in en liten bit koppar tråd av samma längd och se om det funkar tillfälligt. Om det gör det så säkerhetskopierar du allt och kör tills hårddisken inte funkar mer.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Jag berättar nu exakt hur allt ligger till
Jag skulle formatera om min dator jag lånade en hårdisk av en kompis en tom hårdisk utan OP jag förde över alla filer till den hårdisken tog bort hårdisken formaterade om min dator efter jag gjort det & skulle koppla in kompisens hårdisk så upptäckte jag att jag bruttit av pinnen =/ Tog en bild nu på kompisens hårdisk som jag pajjade så här ser den ut: http://www.wellbed.com/hdd2.jpg

Permalänk
Medlem

Funkar den då??

Permalänk
Medlem

När jag sätter i gång datorn med kompisens hårdisk som jag pajjade kommer först HP introt upp sen svart skärm på en gång =/

Permalänk
Medlem

Det är vad många företag kallar en Idiot säker lösning det är inget fel det är en sådan lösning som dom har. Detta gäller alla tillverkare

det ska vara [:::::::::.::::::::::] så här är kontakt standarden

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Medlem

Ja min är ju så? Men jag har bruttit av en pinne kollar du inte bilden jag bifogade i mitt inlägg?
Mailade http://www.datorbutiken-enter.se nu & enligt dom är de massor av jobb & att de är stora summor vi snackar om men när jag frågade vad summan var ville han inte svara utan bortförklarade sej & dom kunde inte hjälpa mej. Så jag kommer alltså inte få tillbaka mitt innehåll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etuNa
Ja min är ju så? Men jag har bruttit av en pinne kollar du inte bilden jag bifogade i mitt inlägg?
Mailade http://www.datorbutiken-enter.se nu & enligt dom är de massor av jobb & att de är stora summor vi snackar om men när jag frågade vad summan var ville han inte svara utan bortförklarade sej & dom kunde inte hjälpa mej. Så jag kommer alltså inte få tillbaka mitt innehåll?

Har du pinnen kvar? Isf kan du ju prova att trycka in den i hålet och hoppas att den hittar kontakt när du trycker på kabeln.

Annars är det nog inte mkt annat att göra, än att köpa en ny disk. Dataförlust är ju något man får räkna med om man inte har backup, tyvärr...

Permalänk

Om den formaterade hårddisken är orörd sen formateringen är det ju förmodligen inte helt omöjligt att återskapa data från den.

Så då är det väl bara att skaffa en ny hårddisk och installera lämpligt program och köra igång.

EDIT !
Länk som kan vara av intresse för att hitta lämplig mjukvara:
http://directory.google.com/Top/Computers/Software/Disk_Manag...

Använde själv Lost & Found för att plocka fram filer från en hårddisk som CIH härjat på, allt gick inte att få tillbaka men en del.

Permalänk
Medlem

Om nu alla som inte vet vad de pratar om kan vara tysta ett tag så kan vi ta det här i lugn och ro.

Mest troligt finns all din data kvar på hårddisken.
Pinnen som gått av heter Data bit 0 så det är inte så konstigt att hårddisken inte fungerar just nu.
Mitt tips är att du byter ut hela kontakten.
Detta kräver en del kunskaper så känner du dig osäker är det bäst om du letar rätt på någon som kan ordna det åt dig. Du skriver ju att du har hela ditt liv på den så då kan det ju vara värt några hundra att få det lagat.

Du får inte ge upp!

Permalänk
Medlem

funkar den perfekt ska det nog inte va nått problem, det finns ju faktiskt "piggar" som inte ha nån större funktion eller en funktion som en annan pigg kan ta han om en den skulle försvinna. annars skulle det nog leda till att all data som skickas till/från den inte kommer fram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teknologen
Om den formaterade hårddisken är orörd sen formateringen är det ju förmodligen inte helt omöjligt att återskapa data från den.

Så då är det väl bara att skaffa en ny hårddisk och installera lämpligt program och köra igång.

Nice: Du vet inga firmor/företag som kan fixa detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etuNa
Nice: Du vet inga firmor/företag som kan fixa detta?

Nej inte direkt.
Ring runt och kolla med lokala seriösa datorhandlare och tv-reparatörer. Det brukar alltid finnas några "källarföretag" i varje stad. Du vet sådana som ligger en halv trappa ner med hela lokalen fylld till bredden med gammalt skrot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
funkar den perfekt ska det nog inte va nått problem, det finns ju faktiskt "piggar" som inte ha nån större funktion eller en funktion som en annan pigg kan ta han om en den skulle försvinna. annars skulle det nog leda till att all data som skickas till/från den inte kommer fram

Tycker du att detta verkar som den funkar perfekt ? : När jag sätter i gång datorn med kompisens hårdisk som jag pajjade kommer först HP introt upp sen svart skärm på en gång

Snälla läs vad det handlar om först.

Permalänk
Medlem

Nice: tack ska höra runt lite!

Ollie: ja förstår inte alls va du snackar om.

Permalänk
Medlem

Bara till att byta kontaktskena. Gå till JME så fixar dom biffen troligen!
Jme och jme, lokal datorbutik?