Permalänk
Medlem

nb och kylning

Jag har ett Abit IS7-E moderkort och min nb fläkt har lagt av, jag håller och försöker fixa en ny fläkt eller någon annan lösning, men jag undrar om någon vet om det är någon större risk för skada om man kör utan fläkt i ett par veckor, man vet ju aldrig hur lång tid det tar att få en ny fläkt. Har kontaktat både dom som jag köpt moderkortet av och abit, men väntar på respons.
Är det någon som har en idé för hur man skulle kunna hitta en alternativ lösning på ett enkelt sätt?

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Medlem

fläkten behövs inte.... min hade ett sånt oväsen att jag tog bort den...

*EDIT* har haft så i 1år nu

Permalänk
Medlem

okej, men då tar jag bort den så får jag se hur jag gör med ny fläkt, den låter ju mycket även när den går som den ska.. skulle vara skönt med tystare dator

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

okej, tack för tipset, men hur vet man att den passar? den där ser det ut som att man ska skruva fast.. min sitter fast med två spännen..

EDIT:
vad sägs om den här
http://kylning.se/info.php?cPath=77_181&products_id=786&kylid...

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZZly
fläkten behövs inte.... min hade ett sånt oväsen att jag tog bort den...

*EDIT* har haft så i 1år nu

Det hänger en del på hur pass svalt man har det i lådan oxå.. har man ingen chassi ventilation så behövs nog fläkten mycket väl hos vissa..

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk

Köp inte Zalman ZM-NB47J!

Den passa inte på Abit korten. Har en sån som ligger o skräpar här till ingen nytta. Min NB fläkt har oxå pajat, dom verkar köra med kvalitets fläktar på sina M-kort. Många som haft problem. Nu kör jag med en 80mm fläkt som blåser in över kylaren i väntan på att nya http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301816&cks=PRL ska komma hem.
Kände på kylflänsen till NB nyss o den är rejält varm så det behövs nog lite kyla på den så den inte pajar.

Permalänk
Medlem

eftersom kylflänsarna och fläkten sitter ihop så har jag låtit den sitta kvar, det måste ju vara bättre än att den ska ligga helt utan något alls. men den där fläkten ser vettig ut, tyst också verkar det som.
min temperatur i chassit är aldrig över 35 grader så det borde inte vara något problem, har fläkt som leder ut luften genom "taket" så det gör nog en del nytta

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aal
eftersom kylflänsarna och fläkten sitter ihop så har jag låtit den sitta kvar, det måste ju vara bättre än att den ska ligga helt utan något alls. men den där fläkten ser vettig ut, tyst också verkar det som.
min temperatur i chassit är aldrig över 35 grader så det borde inte vara något problem, har fläkt som leder ut luften genom "taket" så det gör nog en del nytta

35 garder är ju inte så lågt precis

Permalänk
Medlem

Visserligen.. Fast det är väl vid full load, när jag inte gjort något på en stund så brukar det bli mer 30 grader, fast egentligen kan man väl inte lita på sensorerna till 100 procent heller? Det kanske vore lämpligt att sätta in någon tyst chassi fläkt i botten av chassit eller något liknande? Jag är inte så kunnig på det här, men försöker lära mig.

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aal
Visserligen.. Fast det är väl vid full load, när jag inte gjort något på en stund så brukar det bli mer 30 grader, fast egentligen kan man väl inte lita på sensorerna till 100 procent heller? Det kanske vore lämpligt att sätta in någon tyst chassi fläkt i botten av chassit eller något liknande? Jag är inte så kunnig på det här, men försöker lära mig.

Bäste chassi vent får du genom att sätta fläktar i fronten som suger in frisk luft och fläktar bak som blåser ut den varma luften!

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipset, ska fixa en fläkt till utblåset på baksidan, då kanske man får bättre temperatur. Har du något tips för en fläkt som är både effektiv och tyst?

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Medlem

Kolla in Adda och Papst, bra kvalite och låg ljudnivå. Finns dock många andra bra, så bara välja efter behov. Lycka till!

Visa signatur

i7-4770K delid@5,0GHz|4,6GHz 24/7| Corsair H80i|Z87-GD65Gaming|Hyper X Beast 2400MHz 16GB X.M.P |Asus 1070 GTX|Corsair 750W|Asus VG2480QE 144Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aal
Okej, tack för tipset, ska fixa en fläkt till utblåset på baksidan, då kanske man får bättre temperatur. Har du något tips för en fläkt som är både effektiv och tyst?

Skulle kika på PAPST eller ADDA..men jag har alltid kört med PAPST och dom funkar perf..bra flås och en underbart låg ljudnivå!

Permalänk
Medlem

Tackar för dom tipsen, det ska jag investera i.

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz