D-Link ska få betala min vistelse på institut för dom psykiskt labila snart.. HILFE!

Permalänk
Medlem

D-Link ska få betala min vistelse på institut för dom psykiskt labila snart.. HILFE!

nu ha man krånglat med routern i 3 dar, men det funkar allt annat än bra.

sätter man på auto-dhcp så lägger givetvis ena datorn beslag på telias enda ip.

väljar jag att låta routern dela ut specifika ip kan jag bara prata med routern.

har ställt både ip & mac rätt i router och dator för 2 addresser, en lan, och en wifi. men ska jag lägga till en adress för routern också eller? låter inte logiskt enligt mig.

i router:
192.168.0.4 (burk 1)
192.168.0.8 (burk 2)

ska man möjligen lägga till modemet som gateway också? det behövdes inte tidigar med dynamisk ip så..

för wan ville jag ställa PPP, men stödjer ens DI624+ det här, blinkar gör det men om den loggar in är svårt att säga, inget funkar hursomhelst.

att ställa in manuellt lanske hjälper, men uppgifter fattas om telias PPP inställningar. enda jag hitta var deras DNS efter mycket letande:

http://dnshelp.telia.net/dns-other.html

nått annat jag kan göra? o__o

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Du är helt vilse i pannkakan, lilla vännen.

Har du Telia ADSL? I så fall är det inte tvunget att göra några inställningar alls.

I min DI-604 meny Tools->System finns det något som heter "Restore To Factory Default Settings". Tryck på den rutan så ska det nog funka.

Inloggning på Telia kan du göra via Internet Explorer.

Permalänk
Medlem

nix tracky, det var givet det första man gjorde, då fungerade det i bästa fall med 1 dator, stängdes den av var IP låst hos Telia och ingen av datorerna kunde koppla upp sedan. (då återstod att reseta router ´+ modem och dra ur sladden i 1 timma, annars "loggades inte modemt ur" ändå hos telia tydligen) tack ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jag instalerade för 1h min dlink 604 på ett telia 8000. hur lätt som häls bara att välja instalations wizzard sedan så kommer det upp ett alternativ där man kan välja att man har just telia som leverantör. då får man skriva in sitt användare och lösenord så vips funkar det. sitter just nu med 2 datorer uppkoplade via routern inga som hälst problem.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

D-Link har utmärkt egen support på deras produkter. Hör med D-link!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

Varför ska du gå till Siba och slå på dem? Det var du som köpte produkten, inte Siba.
Prova uppgradera firmware. Visserligen är D-Link bara skit i mina ögon, av de routrar jag jobbat med.
Men kontakta D-Link om du har problem.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Polaren hade samma problem, jag prövade att låsa hans ipadresser på DHCP:n och då funkade det prima.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
jag instalerade för 1h min dlink 604 på ett telia 8000. hur lätt som häls bara att välja instalations wizzard sedan så kommer det upp ett alternativ där man kan välja att man har just telia som leverantör. då får man skriva in sitt användare och lösenord så vips funkar det. sitter just nu med 2 datorer uppkoplade via routern inga som hälst problem.

ja PPPn har försökt det, men till skillnad från 604 så står det inte uttryckligen att den har stöd för det..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattepat
D-Link har utmärkt egen support på deras produkter. Hör med D-link!

för att parafrasera din sign, "det man inte har i kvalitet får man ha på supporten."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Varför ska du gå till Siba och slå på dem? Det var du som köpte produkten, inte Siba.
Prova uppgradera firmware. Visserligen är D-Link bara skit i mina ögon, av de routrar jag jobbat med.
Men kontakta D-Link om du har problem.

Siba är alltid acceptabla offer ju. men dom har åas också köpt in prylarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bart112
Polaren hade samma problem, jag prövade att låsa hans ipadresser på DHCP:n och då funkade det prima.

ja, det är det som är problemet, men när jag gör det kan båda burkarna prata med routern, ingen kommer vidare ut på modemet. o__o

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Du får ge mac adressen ett fast ipnr. Anslut en dator i taget....enkelt.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Du får ge mac adressen ett fast ipnr. Anslut en dator i taget....enkelt.

ehu,, det har jag gjort till datorena givet, allt enligt första posten. men inte behöver jag ange IP till modemet? det kan ju inte vara annat än på WAN, och det har väll ingen MACaddress heller.. eller?

edit//

får ingen readout med "ipconfigg" iaf, men märkte nu att listan från telia inte stämde (länk i tidigare post) dom ska sluta på 24 & 25, inte 27 & 28 som det står där. ..grr >__< är nog inte det felet heller, men få se.. tack så länge.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Är ditt modem en brygga eller har det inbyggd NAT-funktionalitet?

Är det inte en brygga så är ditt problem troligen att modemets LAN-addressrymd default är samma som DI-604:ans LAN-addressrymd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Är ditt modem en brygga eller har det inbyggd NAT-funktionalitet?

Är det inte en brygga så är ditt problem troligen att modemets LAN-addressrymd default är samma som DI-604:ans LAN-addressrymd.

njae,, hur menar du..? du snackar med en n00b här nu vettu. modemet är ett Zyzcell 660 H, och det funkar fint sålänge man inte blandar in routern i det hela vil säga..

som standard i fri uttedlning, ska routern dela ut 192.168.0.100-200 (eller nåt) jag har valt att dela ut dhcp 192.168.0.4 & 8 (med inskrivna macaddresser i outern. mendet funkade inte med default enligt ovan heller, så stor spridning av utaddress har väll inte modemet.. :/

utläsningen med config /all jag får är 81.229.223.43%2 men det är väll Telias temporära bara, hur får jag reda på själva modemets address då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: D-Link ska få betala min vistelse på institut för dom psykiskt labila snart.. HILFE!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

sätter man på auto-dhcp så lägger givetvis ena datorn beslag på telias enda ip.

Är inkommande ledning från modemet verkligen ansluten i WAN-porten? Ovanstående mening antyder att den kan vara ansluten i en LAN-port i stället.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
njae,, hur menar du..? du snackar med en n00b här nu vettu. modemet är ett Zyzcell 660 H, och det funkar fint sålänge man inte blandar in routern i det hela vil säga..

som standard i fri uttedlning, ska routern dela ut 192.168.0.100-200 (eller nåt) jag har valt att dela ut dhcp 192.168.0.4 & 8 (med inskrivna macaddresser i outern. mendet funkade inte med default enligt ovan heller, så stor spridning av utaddress har väll inte modemet.. :/

utläsningen med config /all jag får är 81.229.223.43%2 men det är väll Telias temporära bara, hur får jag reda på själva modemets address då?

Om det är en 660H (H:et är viktigt) så har den enligt www.zyxel.com inbyggd NAT-funktionalitet och fyraportars switch, stämmer detta? I så fall behöver du inte någon NAT-box (router/gateway) utan det hade räckt med en switch (om inte de fyra portarna räcker).

Om du går in i NAT-box-konfigureringen och ändrar LAN-interfacet från 192.168.0.1 till 192.168.icke_noll.1 och motsvarande för DHCP lease range så bör det fungera. Anledningen är att NAT-boxens LAN-addressrymd krockar med modemets.

Hmm, samtidigt säger du att du får det externa IP:t när du kopplar in din dator till modemet, vilket innebär att det bara skulle vara en brygga. Något stämmer inte här....

Btw, kör telia med PPP?

Permalänk
Medlem

Re: Re: D-Link ska få betala min vistelse på institut för dom psykiskt labila snart.. HILFE!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker

Är inkommande ledning från modemet verkligen ansluten i WAN-porten? Ovanstående mening antyder att den kan vara ansluten i en LAN-port i stället.

/H

nejdå. mer följer..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund

Om det är en 660H (H:et är viktigt) så har den enligt www.zyxel.com inbyggd NAT-funktionalitet och fyraportars switch, stämmer detta? I så fall behöver du inte någon NAT-box (router/gateway) utan det hade räckt med en switch (om inte de fyra portarna räcker).

Om du går in i NAT-box-konfigureringen och ändrar LAN-interfacet från 192.168.0.1 till 192.168.icke_noll.1 och motsvarande för DHCP lease range så bör det fungera. Anledningen är att NAT-boxens LAN-addressrymd krockar med modemets.

Hmm, samtidigt säger du att du får det externa IP:t när du kopplar in din dator till modemet, vilket innebär att det bara skulle vara en brygga. Något stämmer inte här....

Btw, kör telia med PPP?

ja just det, men antagligen har Telia bytt ut romet i modemen eftersom det uttryckligen står att de inte fungerar med mer än en anslutning, dom övriga 3 ska vara konfigurerade specielt för annat, som TV tex.

ok, nu har jag bytt routern mot en med innbyggd DSL, ocj standard IP är .1.1 istället för .0.1 men principen blir ju samma. så jag ska alltså inte ange routerns addresser som gateway och DNS? (funkar fortfarande bara med en burk i taget..) och jag har aktiverat NAT-utedlning i routern, gör heller ingen skillnad.. är det åkså nått ja måste ställa om i datorn? trodde det räckte med att tilldela en IPaddress som burken ska hålla sig till bara. :/

nej, sannerligen inte..

nej PPPgrejen funkar inget vidare när jag kör med det, men nån hade en screen capture där det stod PPPoe (eller nåt) för ett DLink modem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint