Permalänk

hjälp med c++ loop

Har skrivit ett litet program i c++ som jag skulle behöva köra varje kvart(eller efter ett angivet antal minuter).
Har inte gjort så mycket i c++ innan så jag fråga här:

Vilket är det enklaste sättet agg göra en sådanhär loop på(kopexempel är väldigt välkommna)?

Hade tänkt att man kanske skulle kunna sätta ien klocka som räknar minuter i koden på något sätt och anväda sig av "if".
Eller skulle man kunna sätta in en paos på 15 minuter och sedan köra om koden från dörjan?
Är det någon bra lösninga av problemet?

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

det vettigaste vore enligt mig att be operativsystemet köra programmet var 15 minut annars är en pause bra.

om du vill ha en paus så finns flera alternativ det enklaste är att skriva system(pause 100); däe hundra är tiden detta ger dock olika resultat på olika operativsystem, vill du ha samma resultat på olika opertivsystem kolla på ptypes sök på google så hittar du det nog.

Visa signatur
Permalänk

jag köra windows xp pro...

jag har redan testat att schemalägga programet, men det gav inte den önskade effekten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lijat

om du vill ha en paus så finns flera alternativ det enklaste är att skriva system(pause 100); däe hundra är tiden detta ger dock olika resultat på olika operativsystem,

vilken enhet räknas tiden i?

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

Sleep(millisekunder) kan annars användas, kanske bara fungerar i Windows men men.

Permalänk

testade dehär med "system("pause 100") men då behöver man trycka en tangent för att hela grejen ska förtsätta.Eller fonns det något sätta att komma runt dehär?

Sleep fick jag inte att funkar över huvud taget..."detta är inget internt kommando"

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

är ingen höjdare på c++ men behövs det inte en tråd för att överhuvudtaget kunna köra sleep?

Visa signatur

DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D || AMD Athlon 64 X2 3800+ @ 2400 MHz (240x10) || 2 x 512 Mb Crucial BallistiX PC3200 @ 240 MHz 2.5-2-2-5 2.7v || Antec Sonata II 450W PSU || Sapphire X800 GTO2 @ X850XT 548/613

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sleep() kräver conio.h, om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Sleep(millisekunder) kan annars användas, kanske bara fungerar i Windows men men.

Det stämmer, men den rekkomenderas generellt sett inte då den är oexakt (spelar ingen roll när det handlar om så mycket som 15 minuter) och stannar programmet helt medans den sleepar, det är bättre att i loopen kolla GetTickCount.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raba
Sleep() kräver conio.h, om jag inte minns helt fel.

Windows.h

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Windows.h

När jag körde Dev-C++ så var det conio.h som jag inkluderade för att komma åt Sleep(); inte windows.h.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
När jag körde Dev-C++ så var det conio.h som jag inkluderade för att komma åt Sleep(); inte windows.h.

I så fall kanske det finns i båda. För det finns då i windows.h.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.