Varför använder flesta mac men inte pc?

Permalänk
Avstängd

Varför använder flesta mac men inte pc?

Vad är skillnaden mellan pc och mac?

Permalänk
Medlem

Det finns en FAQ som heter Apples stationära i det här forumet. Jag rekommenderar läsning av denna.

De flesta här använder PC - Apple har bara 3% av marknaden i Sverige. Det finns dock många anledningar till att välja en mac.

Egen plattform som heter PowerPC till skillnad från Intel x86-standarden som de flesta andra kör. Apples datorer bygger på denna. Vidare har man ett eget operativsystem som bygger på UNIX-standarden - Mac OS X.

Många väljer att köra mac på grund av:

  • Operativsystemets säkerhet

  • Operativsystemets enkelhet

  • Det faktum att virus, spyware och trojaner inte finns på mac

  • Datorernas design

    eller

  • Allergi mot Microsoft Windows när man vant sig vid hur smidigt en mac fungerar

Köper man en Appledator köper man en dator som är konstruerad i alla led från maskinvara och design till operativsystem och programvara av samma företag. Det är en helhetslösning som därför fungerar väldigt läckert.

Detta är mina åsikter, inte allmänna fakta.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Ett minus - många spel funkar inte på en mac, fast verkar ha ändrat sig, de flesta nya spelen funkar på mac tror jag.

Permalänk
Medlem

Re: Varför använder flesta mac men inte pc?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gt4
Vad är skillnaden mellan pc och mac?

topicen förstår jag inte riktigt "Varför använder flesta mac men inte pc?"
De flesta använder ju pc...
"The Macintosh may only have 10% of the market, but it is clearly the top 10%." Citat utav Douglas Adams

Skillnaderna är enorma. Men så är också likheterna.

PC är vad man kallar x86. En arkitektur utav Intel.
Macintosh är vad Apple kallar sin hårdvara för. Det är en arkitektur utav IBM,Motorola och Apple.
PowerPC heter den.
Från början var det alltså klassiska CISC vs RISC, men då x86 inte är cisc längre så det är bara gammalt chabbel.

PC är väldigt mycket, och Mac är bara något från ett företag. Så det är inte riktigt samma sak. Och sålades lite skumt att jämföra.
Windows vs OS X, x86 vs PPC, Dell vs Apple. Så skulle man kunna dela upp det.

Men hela konceptet Macintosh. Dator+OS är något mycket underbart. "Keep it simple" helt enkelt. Det mesta är väldigt enkelt att göra och man slipper bry sig så mycket, bara att tuta och köra.

Som en hängiven macfan en gång sa.
"There is no problem so complicated that you cannot find a very simple answer to it if you look at it in the right way."
Det var Douglas Adams som sa det... Mannan bakom Liftarens guide till galaxen.

Permalänk
Medlem

Ska du sitta på dc och tokleecha alla häftiga releaser samt spela alla nya spel som du tankar ner, kör Windows. Allt annat kan du göra på macen, säkrare och skönare och lite dyrare då.

Permalänk

gör man musik så har jag hört att mac är något man ska ha ^^

Permalänk

Skillnaden mellan PC och Mac? MacOS X gör som man vill, Windows gör inte alltid det.

Permalänk
Avstängd

Skillnaden...

PC är för att använda en cykel som jämförelse:

Du väljer själv vilka bromsar du vill ha (behöver)
Du väljer själv hur många växlar du vill ha (behöver)
Du justerar växlar & bromsar SJÄLV
Du väljer styre & sadel efter eget behov.

MAC = En äldre militärcykel:

Inga växlar
Broms fungerar NÄSTAN
Växlar?... Näääää!
En sadel ska passa alla arslen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Skillnaden...

PC är för att använda en cykel som jämförelse:

Mycket konstig jämförelse. PC är ju en hel industi. Mac är något från ett företag.
Du kan bygga ihop en PPC också bara så du vet, men då får du ingen mac. Men bygger du ihop din PC får du ingen Dell heller om det var en Dell du ville ha. Så din jämförelse fungerar inte. Man kan inte jämföra en hel industi med ett enda företag. Jämför industi mot varandra, jämför företag mot varandra.

Men för att spåna vidare på din jämförelse så kan jag ta en mening som faktiskt fungerar.
Istället för att välja bland 20 olika moderkort som är i stort sätt samma sak. Istället för att välja mellan 2st olika processortillverkare. Så har Apple valt det bästa moderkortet och den bästa processorn för dig.
Kom inte och snacka om grafikkort, ramminnen, hårddiskar, kablar, kylning etc. För det kan du byta på en mac också.
Det finns även processorkort för mac att köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men för att spåna vidare på din jämförelse så kan jag ta en mening som faktiskt fungerar.
Istället för att välja bland 20 olika moderkort som är i stort sätt samma sak. Istället för att välja mellan 2st olika processortillverkare. Så har Apple valt det bästa moderkortet och den bästa processorn för dig.
Kom inte och snacka om grafikkort, ramminnen, hårddiskar, kablar, kylning etc. För det kan du byta på en mac också.
Det finns även processorkort för mac att köpa.

Jag kan hålla med om att mycket av Apples filosofi bygger på att välja ut bra default-grejer, men jag tycker det är lite väl magstarkt att säga att de väljer det bästa moderkortet, eller processorn. De väljer den de har en ekonomisk möjlighet att sälja, och jag skulle hävda att du kan få bättre delar för samma pengar till x86. Även om Apple har varit kända för hög kvalitet tidigare, har det ryktet skamfilats något på senare år (problemen med logikkorten på ibook, problem med kompatibilitet med skärmar med Mac Mini osv).

Dock säljer Mac mer på själva lösningen i sig, snygg design och ett bra OS som är starkt kopplat till den hårdvara de har.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
magstarkt att säga att de väljer det bästa moderkortet, eller processorn.

Den dyraste G5an har den bästa PPC processorn ute på marknaden för stunden. Och moderkortet är ju egentillverkat att ha allt den ska ha. Och det är verkligen dagens teknik. Apple har alltid varit långt fram teknikmässigt på deras moderkort. Väldigt tidigt med Firewire. Gbit Ethernet, Firewire 800 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Den dyraste G5an har den bästa PPC processorn ute på marknaden för stunden. Och moderkortet är ju egentillverkat att ha allt den ska ha. Och det är verkligen dagens teknik. Apple har alltid varit långt fram teknikmässigt på deras moderkort. Väldigt tidigt med Firewire. Gbit Ethernet, Firewire 800 etc.

Jovisst, men det är stor skillnad på att säga "den bästa processorn" och "den bästa PPC processorn"... (vilket inte är sant, då Power5:an är den "bästa" PPC-processorn på marknaden just nu)

Och även om de varit tidiga med firewire och dylikt, så är de långsamma med tex grafikkort

Vad jag menar är att hårdvarumässigt är inte Apple så fantastiska, med tanke på deras pris. Det går att få jämförbar hårdvara till samma eller billigare pris för x86. Men jag tror inte det är därför folk väljer Apple, utan för helhetslösningen i sig.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Och även om de varit tidiga med firewire och dylikt, så är de långsamma med tex grafikkort

Fast att Macarna inte riktigt hänger med vad gäller grafikkort kan ju knappast Apple lastas för? Eller kan de det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Jovisst, men det är stor skillnad på att säga "den bästa processorn" och "den bästa PPC processorn"... (vilket inte är sant, då Power5:an är den "bästa" PPC-processorn på marknaden just nu)

Power5 är inte PPC. det är Power.
PowerPC är en arkitektur som bygger på Power.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Power5 är inte PPC. det är Power.
PowerPC är en arkitektur som bygger på Power.

Fel av mig, Power5 är inte PPC, däremot är PPC en implementation av Power-arkitekturen.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Min brorsa har en G5:a

I den sitter ett helt vanligt PCIe grafikkort, ljudkortet var visst samma också....

Sen har han 1,5 gb RAM, kan ha 8
Har Dubbla 1,8 Ghz Powerprocessorer

Den är svinbra!
....och svindyr (det är ju mac)....

Permalänk
Medlem

Senaste ryktet, som kommer från en bekräftelse i nya devpaketet för OS X.

Quad Macintosh

Alltså Dual Dualcore G5

Permalänk
Medlem

Ja d är ju ett sätt att gå till väga istället för att fixa fram snabbare processorer..........snart får vi väl säkert se Quad Quad Dualcore G5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shredder
Ja d är ju ett sätt att gå till väga istället för att fixa fram snabbare processorer..........snart får vi väl säkert se Quad Quad Dualcore G5

Åh, ett troll... Jag trodde de var utdöda...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shredder
Ja d är ju ett sätt att gå till väga istället för att fixa fram snabbare processorer..........snart får vi väl säkert se Quad Quad Dualcore G5

Ju fler processorer, ju fler instruktioner samtidigt... Alltså betydligt bättre sätt eftersom du dubblar prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Ju fler processorer, ju fler instruktioner samtidigt... Alltså betydligt bättre sätt eftersom du dubblar prestandan.

Nja, en dubblering av prestandan kan man aldrig räkna med. Ju fler processorer => mer komplex logik för att samordna dem (cachning, minnesmappning, interconnect) => mer overhead. Dessutom måste programmen vara skrivna speciellt för att ta till vara på fler processorer.

Jag håller med om att fler processorer är vägen att gå, men man ska inte förvänta sig dramatiska prestandaöknigar i program eller spel.

Edit: Stavfel

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Nja, en dubblering av prestandan kan man aldrig räkna med. Ju fler processorer => mer komplex logik för att samordna dem (cachning, minnesmappning, interconnect) => mer overhead.

Endel plattformar skalar nästan 100% och andra skalar väldigt dåligt…
Apples plattform skalade fint från en till två redan för fem år sedan.
(Att nämna mer om detta öppnar bara för troll och skit…)
Förresten kan man ju argumentera för att det det är ett bättre val än högre hastigheter (frekvenser) på processorer eftersom en högre hastighet leder till fler "wait states".

Citat:

Dessutom måste programmen vara skrivna speciellt för att ta till vara på fler processorer.

Räcker med att dom är mutlitrådade, vilket väl stora majoriteten av program är redan, och även om de går som en tråd så har man ju kapacitet för flera andra program samtidigt. Gör man mer än en sak åt gången så är flera samtidiga trådar en vinst, och redan operativ gör ju massa saker samtidigt.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Men inte riktigt lika kul för dom macägarna som känner att dom vill ha en vassare dator?
Är det inte bättre för användare att släppa nåt som dom kan uppgradera sin dator med?
Vad vet jag ni G5 ägare kanske kan skicka in era datorer och be om uppgradering till denna quad historia kanske? Har ni nåt alternativ på processor fronten? Jag har seriöst ingen jävla aning så upplys gärna.

Dubbla prestandan......till dubbla priset då eller? Det är ju trotsallt prollarna som apple tar betalt för.............det är ju åtminstånde vad man kan tro om man tittar på hårdvaran som sitter i en okonfigurerad dual 2,5Ghz G5.

Permalänk
Medlem

Shredder: Om du inte vet något så försök åtminstone dölja det så slipper du framstå som såkorkad.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

ja du hade ju mycket att komma med lilla gubben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shredder
ja du hade ju mycket att komma med lilla gubben

Det är inte så lätt att bemöta dummheter med fakta, och sällan lönt jobbet att försöka.
Så nå, du lär inte få så mycket bemötanda av dina fåfängda trollinlägg.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Endel plattformar skalar nästan 100% och andra skalar väldigt dåligt…
Apples plattform skalade fint från en till två redan för fem år sedan.
(Att nämna mer om detta öppnar bara för troll och skit…)

Jag skulle vilja hävda att det är väldigt få arkitekturer som i det generella fallet skalar nästan 100%, om du vet om någon får du gärna posta en källa. Jag tror inte det skulle öppna för troll om du gav en källa som visade på det.

Angående att skala 100%, av Herb Sutter från Dr. Dobb's Journal, 30(3), March 2005:

Myths and Realities: 2 x 3GHz < 6 GHz

So a dual-core CPU that combines two 3GHz cores practically offers 6GHz of processing power. Right?

Wrong. Even having two threads running on two physical processors doesn’t mean getting two times the performance. Similarly, most multi-threaded applications won’t run twice as fast on a dual-core box. They should run faster than on a single-core CPU; the performance gain just isn’t linear, that’s all.

Why not? First, there is coordination overhead between the cores to ensure cache coherency (a consistent view of cache, and of main memory) and to perform other handshaking. Today, a two- or four-processor machine isn’t really two or four times as fast as a single CPU even for multi-threaded applications. The problem remains essentially the same even when the CPUs in question sit on the same die.

Second, unless the two cores are running different processes, or different threads of a single process that are well-written to run independently and almost never wait for each other, they won’t be well utilized. (Despite this, I will speculate that today’s single-threaded applications as actually used in the field could actually see a performance boost for most users by going to a dual-core chip, not because the extra core is actually doing anything useful, but because it is running the adware and spyware that infest many users’ systems and are otherwise slowing down the single CPU that user has today. I leave it up to you to decide whether adding a CPU to run your spyware is the best solution to that problem.)

If you’re running a single-threaded application, then the application can only make use of one core. There should be some speedup as the operating system and the application can run on separate cores, but typically the OS isn’t going to be maxing out the CPU anyway so one of the cores will be mostly idle. (Again, the spyware can share the OS’s core most of the time.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Räcker med att dom är mutlitrådade, vilket väl stora majoriteten av program är redan, och även om de går som en tråd så har man ju kapacitet för flera andra program samtidigt. Gör man mer än en sak åt gången så är flera samtidiga trådar en vinst, och redan operativ gör ju massa saker samtidigt. [/B]

Vilket var vad jag menade med "måste programmen vara skrivna speciellt för att ta till vara på fler processorer" (men jag erkänner att det inte var så välformulerat, eftersom man oftast inte skriver multitrådade program speciellt för dual-system utan av andra skäl). Däremot så hävdar jag att de flesta applikationer som en vanlig dödlig använder och som kräver mycket (alltså spel) i väldigt få fall är multitrådade.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Däremot så hävdar jag att de flesta applikationer som en vanlig dödlig använder och som kräver mycket (alltså spel) i väldigt få fall är multitrådade.

Nästan alla applikationer i OS X är multitrådande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nästan alla applikationer i OS X är multitrådande...

Likaså de flesta applikationer i Linux, men poängen är att väldigt få program kräver enormt mycket av CPUn att man vinner så mycket på att lägga till en CPU. Det enda riktigt tunga processorintensiva applikation jag använder är gcc, och visst kan man få en prestandaökning i gcc med en till processor, men långt från 100% (eftersom en kompilering i princip aldrig är helt parallelliserbar och dessutom ofta använder väldigt mycket disk io.).

Notera att jag inte säger att det är meningslöst med fler-processorsystem, jag är övertygad om att det är framtiden och det gör mycket för prestandan under tung last, men man ska inte tro att man kommer att få en 100% ökning bara för att man stoppar i en till lika snabb processor i burken.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Notera att jag inte säger att det är meningslöst med fler-processorsystem, jag är övertygad om att det är framtiden och det gör mycket för prestandan under tung last, men man ska inte tro att man kommer att få en 100% ökning bara för att man stoppar i en till lika snabb processor i burken.

Stämmer nog gott, men man får inte en dubbelt så snabb dator med en dubbelt så snabb processor heller.
Så relevansen i anmärkningen är lixom sådär

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!