Termometer inbyggd i Chassit som skall placeras vid CPU.

Permalänk

Termometer inbyggd i Chassit som skall placeras vid CPU.

Termometer inbyggd i Chassit som skall placeras vid CPU.

Mitt chassi är ett Antec P160 som har 2 termometrar inbyggt som man kan placera ut var man nu vill ha dem. Det finns display på framsidan av burken som visar tempen från de 2 olika censorerna med 3 sek mellanrum.

Nu till det aktuella problemet. Jag tänkte placera den ena censoren vid min processor (s478 Intel Celeron 2,8GHz). Den andra tänkte jag nog bara applicera vid diskarna eller liknande, det är inte något aktuellt just nu var jag ska ha den någonstans. Vid grafikkortet är också en idé att tänka på.

Jag har sökt runt på Google.se och tittat i Artiklar här på Sweclockers.com och jag har dessutom sökt i dessa forum. Jag har hittat en del saker ang. var man kan/ska lägga censorn. Men har ej blivit något speciellt klokare av det.

Mitt moderkort heter: P4P800-E Deluxe

Finns det någon Guide någonstans på nätet som någon här omkring har fått nys om? Det skulle vara användbart. Om ni ej har tillgång till Guide så skulle jag gärna vilja att ni illustrerade hur man gör (en bild säger mer än 1000 ord) och var man sätter den på lämpligast ställe. Jag vill inte att censorn ska krossas, som jag har läst att en del personer har lyckats med.

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill se tempen på?;)

HDD:sen behöver du inte sätta någon extra temp mätare på effter som det finns inbyggt

Vid/i Processorn finns det oxå en inbyggd men tycker endå du kan sätta en där, beroende på, ska du klocka?

(Om du ska sätta en där så skulle det vara imellan processon å kylaren)

Vad har du för grafikkort? Dom senare (alla fall) har temp mätare i sig oxå.

Chassie tempen kan vara bra och veta så tycker du ska ha koll på den
så häng en i mitten i chassiet elelr någe bara kankse plasera vid tex moderkortet

Kolla tempsen på dom sensorer som redan finns kan du ha SpeedFan till,
tycker jag funkar utmärkt^^

Min åsickt;)

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk

Jag har ingen censor på min processor. Jag har på mina båda Seagate hårddiskar men inte på processorn. Därför vill jag ha det.

Nej jag hade inte tänkt att klocka någonting.

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marre_p

Vid/i Processorn finns det oxå en inbyggd men tycker endå du kan sätta en där, beroende på, ska du klocka?

(Om du ska sätta en där så skulle det vara imellan processon å kylaren)

Nänä, du skall absolut INTE sätta nånting
mellan kylaren och processorn, inte ens ett dammkorn
får det finnas. Endast kylpasta skall det vara.
Det krävs 100% anläggning mellan dessa för
att kylaren skall ta upp värmen från prollen på ett
effektivt sätt.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
Nänä, du skall absolut INTE sätta nånting
mellan kylaren och processorn, inte ens ett dammkorn
får det finnas. Endast kylpasta skall det vara.
Det krävs 100% anläggning mellan dessa för
att kylaren skall ta upp värmen från prollen på ett
effektivt sätt.

Ja det var det jag misstänkte. För jag vet att en del har "krossat" sina censorer på det sättet. Men snälla, är det ingen som har en guide eller orkar ta sig tid och visa hur de har fått det att fungera. Illustrera.

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Medlem

Krossad sensor är billigt i jämförelse med bränd cpu

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk

Jag är inte ute efter att fixa bränd cpu eller krossad censor. Jag vill bara veta var jag skall lägga min Censor.

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Medlem

Ett sätt är att sätta fast den på undersidan av moderkortet, rakt under processorn. Eller så kan man sätt den på undersidan av kylflänsen så nära processorn som möjligt.
Det är mina förslag.

Visa signatur

Jag gör vad jag vill, om jag orkar.

Permalänk
Hedersmedlem

Där skulle jag satt den. En liten klick kylpasta, sensorn och sen en bit tejp över. Direkt mellan processor och fläns är naturligtvis inte att rekommendera eftersom det tenderar att försämra värmeöverföringen (surprise..).

Värt att tänka på är att en extern sensor oftast rapporterar en betydligt lägre temperatur än en intern och att temperaturerna är fingervisningar (oavset var sensorn sitter).

Sen kan man diskutera nyttan med en extern sensor när alla moderna moderkort och processorer möjliggör läsning via en intern diod i själva CPU-kärnan.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag satte min sensor under processorn med en tejpbit och sedan fick trådarna som går till sensorn slinka emellan pinnarna på processorn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goure^
Jag satte min sensor under processorn med en tejpbit och sedan fick trådarna som går till sensorn slinka emellan pinnarna på processorn...

så gjorde jag också med min förra cpu.. socket A går det bra på. men nu med 754 blev det lite besvärligare eftersom "hålet" i mitten under cpu:n blev så mycket mindre. fick nöja mig med att sätta den i mitten av flänsen, vilket funkar sådär... får se hur det går när jag skaffat ny zalman.

Visa signatur

AMD 64 3200+ @ 2.2 , EPoX EKDA8J, 512mb DDR @ 400, Leadtek 6800LE @ 16/6 300/700, Thermaltake Lanfire VM2000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supar_nollie
Jag har ingen censor på min processor. Jag har på mina båda Seagate hårddiskar men inte på processorn. Därför vill jag ha det.

Nej jag hade inte tänkt att klocka någonting.

Skit i sensorn på cpu, det kommer inte att säga dig ett dugg om vad du kommer att ha för temps. Till system-temp och HDD-temp tycker jag att det är en bättre idé. För att mäta tempen på prollen duger Asus-Probe alldeles utmärkt, eller MBM5.

Håller fullständigt med min idol Vicotnik:
"Sen kan man diskutera nyttan med en extern sensor när alla moderna moderkort och processorer möjliggör läsning via en intern diod i själva CPU-kärnan."
Du är bäst.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en extern sensor placerad under cpu kärnan. Den gav relativt bra/säkra temperaturer tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Jag har haft en extern sensor placerad under cpu kärnan. Den gav relativt bra/säkra temperaturer tror jag.

"tror jag."

Jag är helt övertygad att den visade relativt bra/säkra temperaturer under cpu kärnan.
Just det, UNDER cpu kärnan, och inget annat.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Jag vill bara meddela er som tycker at intern censor är bättre så säger jag som jag sagt tidigare, "jag har ingen censor i min processor." Thats it. Jag får se vad jag hittar på. Jag lägger väl den så nära som möjligt och inget annat. Nära processorns sida.

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Hedersmedlem

Du har en intern diod i din Celeron och jag kan inte tänka mig att ett modernt moderkort som Asus P4P800-E Deluxe skulle vara oförmögen att läsa av den.

Hur har du kommit fram till att du inte har någon intern tempdiod?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Du har en intern diod i din Celeron och jag kan inte tänka mig att ett modernt moderkort som Asus P4P800-E Deluxe skulle vara oförmögen att läsa av den.

Hur har du kommit fram till att du inte har någon intern tempdiod?

Jag har blivit lite osäker på sistone om jag kanske har en diod i alla fall. Jag använder nämligen inte det moderkortet just nu. Jag använder ett kasst "intel-kort" eller liknande. Med Integrerat grafik och så. Jag har kommit fram till det via "Everset". Där i hittar den båda diskarna. Men inget mer. Är det så att när jag drar igång nya moderkortet att den kan hitta diod i den?

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]