AKUT Hjälp med grafikkortet!!!

Permalänk
Medlem

AKUT Hjälp med grafikkortet!!!

Hej!

Det är så att jag har köppt ett nytt grafikkort, en ATI Radeon 9800 PRO: ALL-IN-WONDER....och problem har jag också.

eftersom grafikkortet inte har någon VGA utag så måste jag köra på DVI utaget..alltså köra igenom min skärmsladd i converter och sen till grafikkortet.. men grejjen är att jag inte får fram någon bild =\ har dampat fett mycket på det hela dagen.

det är inte fel på convertern för jag har testat med två olika.. har aldrig kört genom DVI utaget tidigare så jag vet inte exakt hur det funkar, om man nu måste installera något innan ellr inte... men jag har hört att det ska fungera direkt.

så plzzz hjälp mig!!!

(just nu kör jag med mitt gamla grafikkort)

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan låna någon polares skärm med DVI uttag och kolla om du får bild , annars är det möjligtvis kortet som har tagit livet av sej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-dwarf
Kolla om du kan låna någon polares skärm med DVI uttag och kolla om du får bild , annars är det möjligtvis kortet som har tagit livet av sej.

jag var hemma hos min kompis idag, och han testade själv att göra samma sak på sin dator (han hade visst inte testat det innan eftersom han alltid har kört med VGA) fast det funkade inte för honom heller...

Permalänk

Piper datorn eller har sig nåt? Laddas windows (typ hör ljuden eller nåt?)
Om den inte startar, eller piper så är det nåt fel på grafikkortet. Du kan prova att koppla in TV-uten direkt till en tv och slå på TV'n, så skall den hitta tvn och använda den som skärm om den inte hittar någon annan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Du har även kopplat in den extra strömsladden hoppas jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium
Piper datorn eller har sig nåt? Laddas windows (typ hör ljuden eller nåt?)
Om den inte startar, eller piper så är det nåt fel på grafikkortet. Du kan prova att koppla in TV-uten direkt till en tv och slå på TV'n, så skall den hitta tvn och använda den som skärm om den inte hittar någon annan.

Alltså datorn startar och allt, den piper inte...jag kan t.o.m. komma in i windows eftersom jag kan höra start ljudet när jag loggar in...men det visas fortfarande inget... kan man koppla in tv-out fast att man inte har installerat ATI drivutiner??

::edit::
testade precis om det gick att göra tv-out och nej det gick inte..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-dwarf
Du har även kopplat in den extra strömsladden hoppas jag?

jaaadåå min lille vänn, var inte orolig

Permalänk

Kommer du in i windows och du hör ljudet skulle jag tippa på defekt skärm, eller i värsta fall skärmkontakt.
Jag kan använda TV'n som skärm, bara man rycker ur alla andra sladdar.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Kommer du in i windows och du hör ljudet skulle jag tippa på defekt skärm, eller i värsta fall skärmkontakt.
Jag kan använda TV'n som skärm, bara man rycker ur alla andra sladdar.

alltså det är inget fel på skärmen eftersom den funkar på andra grafikkort...

föresten så funkar VGA och DVI när jag kör genom mitt gamla graffekort som är ett GeForce FX 5200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimoru
alltså det är inget fel på skärmen eftersom den funkar på andra grafikkort...

föresten så funkar VGA och DVI när jag kör genom mitt gamla graffekort som är ett GeForce FX 5200

Okej, det är märkligt. Kanske är det apaptern? känns lite ologiskt, och tydligen verkade du ha provat dem?
Man ska inte vad jag vet behöva ställa in nåt mer.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Okej, det är märkligt. Kanske är det apaptern? känns lite ologiskt, och tydligen verkade du ha provat dem?
Man ska inte vad jag vet behöva ställa in nåt mer.

mmm jag vet att det är jäävligt skummt...har frågat alla mina "datorkompisar" och gjort allt de sa men funkar fortfarande inte...hmm, får ta o ringa affären imorron och se vad de har att säga

------

men fortsätt att droppa tipps på vad det kan vara fel på

::edit::

föresten lite info om min dator om ni behöver veta det:

AMDXP 1800+
1024MB DDR
300Watts Nät.

och skärmen jag använder är en rätt ny... 19" Philips TFT skärm med 12ms