Extern HDD dyker ej upp som enhet, använde ej "säker borttagning"

Permalänk
Medlem

Extern HDD dyker ej upp som enhet, använde ej "säker borttagning"

Min bror kopplade ur en extern hårddisk (från Windows XP eller 2000) utan att göra "Säker borttagning av maskinvara".

Det rör sig om en USB-ansluten väldigt liten hårddisk, märke Freecom, FHD-XS 20GB, ser ut såhär.

Problemet är att hårddisken nu inte syns som enhet överhuvudtaget när man kopplar den till en dator. Datorn spelar Windows' systemljud för "Enheten är ansluten" när man kopplar in den, och motsvarande när man kopplar ur den. Hårddisken syns dock inte i Utforskaren eller i "Säker borttagning"-menyn.

Det finns en blå ljuscirkel på hårddisken som tänds när disken är ikopplad, men den blinkar inte som den gjorde förut (vid läsning/skrivning?).

När jag hade en oformaterad extern hårddisk tidigare, vet jag att den inte syntes i Utforskaren men i Administrationsverktyg > Datorhantering > Diskhantering. Den här hårddisken syns ej heller där.

Det är ingen viktig data på hårddisken, men den är någon annans, så det vore särskilt illa om den inte började funka igen.

Någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Re: Extern HDD dyker ej upp som enhet, använde ej "säker borttagning"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Min bror kopplade ur en extern hårddisk (från Windows XP eller 2000) utan att göra "Säker borttagning av maskinvara".

Det rör sig om en USB-ansluten väldigt liten hårddisk, märke Freecom, FHD-XS 20GB, ser ut såhär.

Problemet är att hårddisken nu inte syns som enhet överhuvudtaget när man kopplar den till en dator. Datorn spelar Windows' systemljud för "Enheten är ansluten" när man kopplar in den, och motsvarande när man kopplar ur den. Hårddisken syns dock inte i Utforskaren eller i "Säker borttagning"-menyn.

Det finns en blå ljuscirkel på hårddisken som tänds när disken är ikopplad, men den blinkar inte som den gjorde förut (vid läsning/skrivning?).

När jag hade en oformaterad extern hårddisk tidigare, vet jag att den inte syntes i Utforskaren men i Administrationsverktyg > Datorhantering > Diskhantering. Den här hårddisken syns ej heller där.

Det är ingen viktig data på hårddisken, men den är någon annans, så det vore särskilt illa om den inte började funka igen.

Någon som har något förslag?

Testa att gå på enhetshanteraren? Hittar du den där?
Om inte kan du testa att trycka på knappen Sök efter maskinvaruförändringar (tror den heter det).

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Testa med att starta om datorn och sen koppla in den igen.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Jag testade omstart med hårddisken i; inget hände. Sen kopplade jag ur och in den, då ofunkade det på samma sätt som förut.

Den syns i Enhetshanteraren som USB-styrenheter/USB-masslagringsenhet. Den uppför sig dock väldigt konstigt. När den är ikopplad kan den plötsligt göra "enhet frånkopplad"-ljudet och försvinna från Enhetshanteraren, och lite senare dyka upp igen. Det verkar dock inte vara nåt fysiskt glapp; jag testade att dra runt lite försiktigt i själva USB-anslutningen utan att något hände.

Även när den syns i Enhetshanteraren finns den inte i Utforskaren, Diskhantering eller Säker borttagning av maskinvara.

När den ansluts säger den

Citat:

En USB-enhet känns inte igen
En av de USB-enheter som är anslutna till datorn fungerar felaktigt och kan inte kännas igen.

och sedan klagar den på att den är USB2 men är ansluten till USB1, men det gjorde den även när den fungerade.