Permalänk
Medlem

Diablo 2 SP Lagg

Installerade nyligen Diablo 2. När jag kör singel player (även MP) så funkar det fint i ungefär 5 min.

Sen så laggar det till rejält, allt fryser i typ 20 sek, sen funkar det som vanligt igen i ca 1 minut och därefter laggar det 20sek.. osv..

Jag har en p4 2ghz,512ram,geforce3 kort.. så det borde ju inte vara det. Har testat med alla olika videoinställningar, samma sak ändå.

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Medlem

har du testat att patcha spelet?
bara att gå ut på bnet och göra det

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Re: Diablo 2 SP Lagg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tooth
Installerade nyligen Diablo 2. När jag kör singel player (även MP) så funkar det fint i ungefär 5 min.

Sen så laggar det till rejält, allt fryser i typ 20 sek, sen funkar det som vanligt igen i ca 1 minut och därefter laggar det 20sek.. osv..

Jag har en p4 2ghz,512ram,geforce3 kort.. så det borde ju inte vara det. Har testat med alla olika videoinställningar, samma sak ändå.

Tacksam för svar!

jag lova dig att det inte laggar när du lirar SP

jag är rätt säker på att det har med dina drivrutiner till grafikkortet att göra. Hade exakt det problemet med Geforce 2 GTS, böt till äldre drivers o det funka perfa.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Så jag ska alltså byta till äldre drivisar? Jag kör just nu med de senaste Dentonator(?) drivarna från nvidia.

Var kan jag hitta äldre drivrutiner?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk

finns på nvidias hemsida någonstans. kör inte med nyare än 50 nånting

Permalänk
Medlem

Testade med gamla drivrutiner. Samma sak =(

Ingen annan som har nån idé?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk

Re: Diablo 2 SP Lagg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tooth
Installerade nyligen Diablo 2. När jag kör singel player (även MP) så funkar det fint i ungefär 5 min.

Sen så laggar det till rejält, allt fryser i typ 20 sek, sen funkar det som vanligt igen i ca 1 minut och därefter laggar det 20sek.. osv..

Jag har en p4 2ghz,512ram,geforce3 kort.. så det borde ju inte vara det. Har testat med alla olika videoinställningar, samma sak ändå.

Tacksam för svar!

Kolla så inget skräpprogam har lagt beslag på all bandbredd.

Visa signatur

Varge gång du spelar ut2003/2004 dödar Gud en cs-nörd!
Den som har sett mest anime innan han dör vinner!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Diablo 2 SP Lagg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer Krille
Kolla så inget skräpprogam har lagt beslag på all bandbredd.

Det är nog inte det som är problemet eftersom det blir hackigt när han spelar single player också.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Har kollat att det inte är några program i bakgrunden. Formaterade nämligen om C: o testade Diablo direkt efter nyinstallationen. Samma sak.

Har även haft samma problem i Splinter Cell Pandora Tomorrow. Spelet hänger sig i ca 15-20 sek, sen kommer det igång igen. Inga andra spel har detta problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara att du kör med CD? Vet att jag iaf hade det problemet när D2 var nytt på bossar och ibland på nya områden för att CDn spann upp så frös spelet ett tag.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Dåligt med minne, din hdd börjar bli kass.
Dåliga drivturiner till chipset, 3d kort.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på Kotans spår om CD:n... Kör du vanliga D2, eller expansion?

Kör du "vanilj D2" så kan du flytta musikfilerna till hårddisken för att få bättre prestanda och minska risken för CD strul... (expansionen gör det automatiskt såvitt jag minns)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

kan det inte vara problem med värmen på graffet?

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Tänkte kolla det där med grafikkortet, finns det nåt sätt att kontrollera grafikkortets temp under en tid som sedan sparas i en loggfil eller liknande?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tooth
Tack för tipsen.

Tänkte kolla det där med grafikkortet, finns det nåt sätt att kontrollera grafikkortets temp under en tid som sedan sparas i en loggfil eller liknande?

inte på ett geforce 3 tyvärr. då måste du själv sätta dit en tempsensor.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Ok too bad..

Ja ja tack för svaren allihopa.

Men om det vore för hög temp på graffet, borde inte samma hackande uppstå i alla spel? Diablo 2 känns ju inte som ett av de "värsta" spelen direkt..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Medlem

testa att köra det i software läge, visst lite fulare men alla som spelat diablo2 vet att det är inte i grafiken känslan sitter (mao det e fult som stryk redan innan )

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tooth
Ok too bad..

Ja ja tack för svaren allihopa.

Men om det vore för hög temp på graffet, borde inte samma hackande uppstå i alla spel? Diablo 2 känns ju inte som ett av de "värsta" spelen direkt..

nä du har rätt. det spelet som maxar allt värst är gammla helfire. expansionen till diablo1:D jag kan inte köra det för att datorn rebotar ava värmeslag

Permalänk
Medlem

Med mina erfarenheter låter det som en hårddisk håller på att ge sig. Provat köra scandisk/defrag alternativt lägga det på en annan disk?

(lita däremot inte på detta utan prova gärna med lite olika grejer)

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst problemet! Tänkte att någon kanske var intresserad hur...

Har testat allas förslag och ingenting fungerade, så jag slängde i ett gammalt Voodoo 3 kort som jag hade liggande. Installerade om spelet och körde Videotestet.

Fick då fram endast 1 alternativ (2d grafik nånting). Har inte kunnat välja 2d med mitt geforce 3 kort. Jag testade sedan att spela lite med Voodoo 3 kortet och det fungerade bra! Märkte ingen skillnad mellan 2d och 3d grafik, fast det kanske är mitt otränade öga?

Sedan tog jag ut Voodoo 3 kortet, o körde med mitt GF3 igen (utan att ändra videoinställnignarna i spelet) och det fungerar! Wohoo dock med 2d grafik, men eftersom jag inte märker någon skillnad så gör det inget.

Vet inte varför det fungerar men strunt samma

Tack för alla försök att hjälpa mej!

/ Tobbe

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk

trevligt att höra att det löste sig.
skilnaden mellan 2d och 3d är att värden blir "buklig" i 3d. alltså det i kanterna på skärmen blir mindre