Permalänk

Nybyggd dator funkar inte

Vi hade en kille över som började montera ihop vår nya dator igår. Några timmar senare (det blev lite småstrul med ljuddämpningsmattor o skruvar o så) var datorn klar. jag tryckte på startknappen men den startade inte. vad kan vara problemet?

Visa signatur

Jag brukade ha schizofreni men vi mår bra nu...

Permalänk

kollat så alla sladdar sitter i ordentligt? eller om du har förgrening till vägguttaget, den kan va avstängd.. kolla de

Permalänk
Medlem

Har ni satt i powerknappen till rätt pins på mobo:t?
Eller om det finns en strömbrytare på nätagget, kolla så att den inte är avstängd.

Visa signatur

Jag vill ha tillbaka ÖÄ!
Det heter chassi och inte chassie!
http://skrivihop.nu - en sida många här behöver läsa på

Permalänk
Medlem

tryckt på knappen till nätagget så det är på?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Reseta BIOS!!!

tag bort batteriet i 1min

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

kolla så ni inte har skruvat fast några extra distanser bakom mammaplanka som kortsluter....
det brukar vara ett vanligt fel

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

eller så du helt enkelt inte har glömt distanserna till mobot som vissa personer lyckats göra...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Vad är mobot?

Visa signatur

MVH // eroth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eric_eroth
Vad är mobot?

MoBo, Mother Board, moderkort

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

hehe okej.

Visa signatur

MVH // eroth

Permalänk

tack för svaren! jag visade honom dem (svaren alltså) också gick han och gjorde något också startade den! men nu är det ett annat problem som är i farten... ! för det första kommer det ingen som helst bild på skärmen och för det andra så piper datorn efter uppstart.

Visa signatur

Jag brukade ha schizofreni men vi mår bra nu...

Permalänk
Medlem

vad e de för tok som monterar eran dator igentligen?

Permalänk
Medlem

Kan vara en del saker.

Pipandet indikerar fel, hur pipet låter kan du läsa i manualen vad det innebär.
1. CPU-fläkten sitter inte i.
2. Minne'na är fel, eller där sitter inget minne i.

Dessa är vanliga fel, föresten verkar det vara en kompentent nisse som sätter ihop er dator?

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk

Det kan även vara så att grafikkortet inte är ordentligt isatt...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk

Jo han som sätter i grejerna är duktig. Pipandet har slutat nu, men den försvunna bilden återstår. Jag har för mig att grafikkortet är ordentligt insatt.. men det skadar väl inte att dubbelkolla ordentligt.
-
Sprang just och kolla, och det verkar sitta som det ska. kan det vara nå annat problem?

Visa signatur

Jag brukade ha schizofreni men vi mår bra nu...

Permalänk
Medlem

Plocka isär och sätt ihop igen..

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk

Om du har köpt en plattskärm så kan skärmen vara fel inställd. Man behöver ofta själv ställa in dvi/vga på skärmen. Kolla det om det är en plattskärm.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

jag tror inte han är så duktig om han inte vet att man måste sätta in starta knappen innan eller så är han lite glömsk

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonwalker
tack för svaren! jag visade honom dem (svaren alltså) också gick han och gjorde något också startade den! men nu är det ett annat problem som är i farten... ! för det första kommer det ingen som helst bild på skärmen och för det andra så piper datorn efter uppstart.

Brukar bli så när man inte kopplat ström till grafikkortet

Permalänk
Medlem

asså tycker faktist inte personen som bygger datorn kan så speciellt mycket. Hur kan man bara koppla startknappen fel och sedan inte fatta att det är felet?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

startknappen var inte felkopplad. tack för svaren, men nu har han fixat datorn så den kör perfekt.

Visa signatur

Jag brukade ha schizofreni men vi mår bra nu...

Permalänk
Medlem

och vad var felet?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

jag är inte säker, för jag förstod inte mycket av det han gjorde. Men jag ska kolla upp det där.

Visa signatur

Jag brukade ha schizofreni men vi mår bra nu...

Permalänk
Medlem

Det var väl ingen kille som fick betalt för det han gjorde?

Visa signatur

Sam: "Give me some intelligence."
Guard: "I don't have any intelligence."
Sam: "He, he, you just called yourself stupid."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MemberX
Det var väl ingen kille som fick betalt för det han gjorde?

Vill bara säga en sak.... GAAAAHAHAHAHAHAHAHA

Visa signatur

Amd 64 2800+ s.754 | 1280mb ram @ 333mHz | XFX 6600GT | Sunbeam plexiglas baby... bling bling :P

Permalänk
Medlem

Moonwalker hände samma sak för mig men den startade första gången men ingen bild visades,kan vara att cpu fläkten har moterats fel (det gjorde jag) då kan processorn komma upp på 93 grader (det gjord emin) det kan vara därför men efter jag hade fixat cpu fläkten kom ändå ingen bild,jag tog av typ en stora 20 eller 24 pins kontakten som sitter i moderkortet och satt dit den igen,tror det är tre kontakter som man är tvungen att sätta i moderkortet annars startar inte dator,ta av dom 3 och sätt dit dom igen!

EDIT:Såg inte att han hade fixat det,aja men hf med din nya dator då

Permalänk

Ja brukar iallafall prova starta datorn när jag har hjälpt någon bygga den.

Man kan ju faktiskt lyckas misslyckas. Det man ibland lyckas misslyckas med är start och reset knapparna, men det va lääänge sen nu

Visa signatur

VVV (Vilja, Våld och Vaselin) fungerar till allt som har med datorer att göra