Permalänk
Medlem

Överklocknings strul?!

Tja! Jag har fått mig ett litet problem på halsen. Det började med att jag ville överklocka min dator lite, pröva mig fram till vilka inställningar som funkade bra och vilka inte. Jag fick upp min cpu, en XP2100+ 1.73GHz, utan problem till en 2700+ 2.16GHz (166x13). Och då körde jag minnena asynkront, och dom kördes bara i 200MHz vilket jag tyckte var lite svagt, så jag ändrade dom så dom kördes 1:1 istället plus att jag ändrade fsbn till 200MHz och multipeln satte jag på 10. Tyckte jag lät bra.. ändrade även Vcore till 1.8V. Problemet som följde var att nu går datorn inte igång längre. Alla fläktar och snurrar och systemet får ström men datorn verkar inte ladda något, skärmen är svart. Jag har prövat att reseta cmos flera gånger, har även tagit ut batteriet och väntat nån minut men inget hjälper.

Någon som kan hjälpa mig med detta snälla?! Tänkte ifall det kan hjälpa att stoppa cpun i en annan dator och klocka ner den där, vad tror ni? eller kan BIOS ha blivit korrupt kanske? hur åtgärdar jag det felet? Precis köpt nytt moderkort, hoppas inte att det är trasigt!

Systemet är följande:
Mobo - MSI K7N2-Delta2-LSR
CPU - XP2100+
Minnen - 2xTwinmos Winbond 256MB
VGA - Hercules 9800Pro 128MB
Nätagg - Tagan 480W

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vet mycket om athlon xp cpu'n men är inte 1.8vcore alldeles för mycket?

någon som har synpunkter om det kan vara så att jag är helt ute och cyklar annars kan väl cpun ah brunnit upp?
testa att låna delar från kompisar så vet du snart var felet finns men om xp cpu'n inte är för tåliga när det gäller vcore så kan det mycket väl vara cpu'n

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

låter som nåt e kortis.... prova dina komponenter i en annan burk..

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0 - - HT - - Abit IC7 MAX3 - TwinMOS PC3200 DDR 2*256 - - 6800LE 16x1.6 420/856
3dmark-03 = 11226 @ XP Förövrig Så äger -Mozilla Firefox 1,0

Permalänk
Medlem

har fixat problemet nu.. det var en distans mellan moderkortet o chassit som hade lagt sig snett när jag skruvat dit det så det blev kortis.

känns lite jobbigt att det var ett så enkelt fel... lämnade in det till en datorbutik här i stan för att dom skulle fixa det först, men datorn funkade självklart som den skulle hos dom, så man fick hosta upp 300:- i onödan

Permalänk

bra att du löste problemet iaf

kunde vart nått värre, då hade det kostat mera