Permalänk
Medlem

RÄtt InstallationsfÖljd

Hej,
jag håller på och sätter up nytt system (K8N NEO4 Platinum).
Undrar över rätt install. följd?
1 ställ in BIOS
2 konfigurera Raid och install Raid Sata drivrutiner
3 installera Windows
4 installera SP2
5 installera senaste Direct X
6 installera Mobo drivrutiner
7 installera grafikkort, ljudkort o.s.v drivrutiner

jag är inte säker på om 6 skall installeras före 4 och 5.

tack för svaret

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk

Re: RÄtt InstallationsfÖljd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yul

jag är inte säker på om 6 skall installeras före 4 och 5.

Det brukar jag göra, och jag tror andra håller med mig.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Hjälpsam

mobodrivisar det första du gör när OS är installerat, följt av gfx drivisar för att ögonen inte skall dö av 60mhz flimmer i 800*600 kärlek. Övriga drivrutiner för nätverkskort, ljudkort mm etc. Därefter SP1 eller SP2 efter behag och det 87136401st updateringarna efter den är körd... Kör jag.

Du berhöver mobo drivisar för att köra datorn optimalt, om du har alla riktiga drivrutiner (då menar jag de senaste tankade, inte de från skivan som följer med) från början så kör windows inte automatiskt en handfull drivrutin updateringen medan du kör updates då du redan har de senaste installerade, dvs mindre risk för att "gammal slagg" ligger kvar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Kanske ska tilläggas att det rekommenderas att man gör klart datorn utan nätverkssladden i.

Eller iaf jag rekommenderar det, många tänker inte på det. Så det är bra om man har servicepacks och dyl liggandes redan!

Permalänk
Hjälpsam

Jo sant, Damodred.. Tänkte inte på det, sitter bakom brandvägg/router och jox så nästan det enda skräp jag får in är det jag ber om (skumma hemsidor, skumma filer osv) med alla de elaka maskarna slipper jag. Dessutom har jag det mesta jag behöver förutom updates på ftp/fil servern.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=s...
För SP1a

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049c...
För SP2 eller kika i Swecs filarkiv

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vissa moderkortsdrivisar går inte att installera om du har en gammal version av DX.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

Jag anser att den spelar ingen roll alls hur du lägger in dom.
Förutom om du vill ha minsta antal "steg" så måste du köra in directX före nforce3 drivisar för att få kontrollpanelen till ljudet (nu har inte du nforce3)
Jag har suttit och gjort nlite skivor och testat bencha med XP, XP64 2003 (3 olika versioner), och windows 2000.
Lägger säkert om OS 1 gång i veckan, bara för att testa mig fram med olika program och tweaks.

Det är som att läsa DFI streets guide hur man flashar bios på moderkortet.
Ca 10 olika saker som ska upprepas och flashas 2 ggr och gud vette vad, när det räcker o bocka för allt i winflash och flasha sen är det klart.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Hjälpsam

Det går att göra på många sätt, men optimering och minimering av risk/fel faktorer är aldrig fel. Dessutom är olika platformar olika känsliga för hur installationen sker, så det är lika bra att göra "rätt" från början.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bara jag som har råkat ut för att windowsmappen blir gigantisk (typ 3,7GB) om man installerar SP2 och alla uppdateringar från windowsupdate? Om jag installerar SP2 från hårddisken och sen kör resterande patchar från winupdate så blir det inte så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
mobodrivisar det första du gör när OS är installerat, följt av gfx drivisar för att ögonen inte skall dö av 60mhz flimmer i 800*600 kärlek. Övriga drivrutiner för nätverkskort, ljudkort mm etc. Därefter SP1 eller SP2 efter behag och det 87136401st updateringarna efter den är körd... Kör jag.

Du berhöver mobo drivisar för att köra datorn optimalt, om du har alla riktiga drivrutiner (då menar jag de senaste tankade, inte de från skivan som följer med) från början så kör windows inte automatiskt en handfull drivrutin updateringen medan du kör updates då du redan har de senaste installerade, dvs mindre risk för att "gammal slagg" ligger kvar.

hej fluf, tack för svaret.
verkar vettigt vad du skrev.
jag antar att gfx drivisar är grafikkort drivisar. lol
när skall jag installera senaste Direct X? (ingår de inte i sp2?)

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Hjälpsam

DX9 (a eller b) ingår i SP2 så de klarar du dig fint på tills installationen är klar. DX9c får du ta för hand med Winupdate iefterhand.. det är en hel del som skall in därifrån efter SP2 är färdig.. känns nästan som det är dax för ett SP3...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Kanske ska tilläggas att det rekommenderas att man gör klart datorn utan nätverkssladden i.

Eller iaf jag rekommenderar det, många tänker inte på det. Så det är bra om man har servicepacks och dyl liggandes redan!

jag håller fullständigt med dig. jag gjorde en förskräclig erfarenhet för ett år sen.
skulle installera sp1 direkt från nätet. datorn började krångla direkt efter uppdateringen.
jag installerade om 15 ggr!!!! tills jag kom på att jag har fått virus under sp1 uppdateringen.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

Directx9C följer med i SP2

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..