Permalänk
Medlem

WOHOO! Nu har jag äntligen beställt en SB-800 blixt till min D70 och ett minneskort. Det vore schysst ifall någon kunde ge mig lite tips om hur jag ska använda blixten. Länka gärna till en guide annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Tack for svaren Boo och Mopex. Har kollat runt lite pa bla. Fotosidan och Cyberphoto och 350D har ju verkligen fatt toppbetyg overallt. Har inte pengar nu for en ny kamera men i ett framtidskop lutar det at 350D helt klart. Men hur ar kanslan(har inte kant pa den), jag ar lite skeptiskt till allt som har med plast att gora da det galler huset.

Jag har inte känt på 350D alls faktiskt, men en 300D är jag själv ägare till så den har jag ju känt på en del. Jag tycker känslan i den är helt okej, visst, jämfört med 20D och 10D (som jag också använt mycket) som har ett magnesium-legeringshölje så är den oerhört plastig. Men jag störs inte alls av det vid vanligt användande. Knappar och rattar fungerar bra dessutom. Men visst, 20/10D är skönare och mer stabil.

Vad jag dock irriterar mig på med 300D är att bländarinställningen görs genom att hålla in en knapp och vrida på en ratt, och det är en mycket osmidig lösning. Det är helt enkelt skitkrångligt att göra det om man håller kameran vid ögat. Jag vet inte om 350D har samma lösning, men det ser så ut i alla fall eftersom att den inte har en ratt till (vilket 20/10D har).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mophex
Jag har inte känt på 350D alls faktiskt, men en 300D är jag själv ägare till så den har jag ju känt på en del. Jag tycker känslan i den är helt okej, visst, jämfört med 20D och 10D (som jag också använt mycket) som har ett magnesium-legeringshölje så är den oerhört plastig. Men jag störs inte alls av det vid vanligt användande. Knappar och rattar fungerar bra dessutom. Men visst, 20/10D är skönare och mer stabil.

Vad jag dock irriterar mig på med 300D är att bländarinställningen görs genom att hålla in en knapp och vrida på en ratt, och det är en mycket osmidig lösning. Det är helt enkelt skitkrångligt att göra det om man håller kameran vid ögat. Jag vet inte om 350D har samma lösning, men det ser så ut i alla fall eftersom att den inte har en ratt till (vilket 20/10D har).

Tack for svaret!

Men gamforelsevis med en tex. Nikon D70? Har bara kant som hastigast pa en D70 och det varkar ju sannerligen som en fin kamera det med. Hmm... Doh!

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Tack for svaret!

Men gamforelsevis med en tex. Nikon D70? Har bara kant som hastigast pa en D70 och det varkar ju sannerligen som en fin kamera det med. Hmm... Doh!

D70 är en verkligt fin kamera, och jag skulle välja den framför både 300D och 350D. Känslan är så oerhört mycket bättre och Nikons kameror har alltid "passat" mig bättre, jag känner mig mer hemma med dem. Men även andra amatörfotografer (och några proffs) jag har pratat med säger oftasts Nikon.

Permalänk
Medlem

Finns det nåt härligare än en hund som njuter i fulla drag?

Batabus.

Visa signatur

- Barn är känslovarelser. De hör mycket bra genom skinnet

Ruby Claesson Harrold, jurist och ordförande för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felle
WOHOO! Nu har jag äntligen beställt en SB-800 blixt till min D70 och ett minneskort. Det vore schysst ifall någon kunde ge mig lite tips om hur jag ska använda blixten. Länka gärna till en guide annars.

Med din SB-800 kommer du få en manual. Om du får en manual på ett språk du inte förstår så finns manualerna (förhoppningsvis) att ladda ner på Nikons hemsida. Memorera den. Memorera ALLT. Läs slaviskt tills du kan ställa in den för alla situationer du kan föreställa dig. Läs tills du kan ställa in den med ögonbindel på.

Gratulerar förresten. SB-800 är en riktigt fin blixt.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felle
WOHOO! Nu har jag äntligen beställt en SB-800 blixt till min D70 och ett minneskort. Det vore schysst ifall någon kunde ge mig lite tips om hur jag ska använda blixten. Länka gärna till en guide annars.

Nikon skickar med en folder som heter Creative Lighting samt ett häfte på ca 25 sidor med exempelbilder och förklaringar på hur du använder din SB-800 samt de färgfilter som medföljer.

Anyway, lycka till med blixten, den är underbar i kombination med D70'n.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Nikon skickar med en folder som heter Creative Lighting samt ett häfte på ca 25 sidor med exempelbilder och förklaringar på hur du använder din SB-800 samt de färgfilter som medföljer.

Anyway, lycka till med blixten, den är underbar i kombination med D70'n.

Jaha ja, bra Nikon! Men nu är väntan olidlig, man sitter här och bra längtar tills den kommer.
Men på lördag blir det spännande. Då ska jag nämligen på naturfototävling på järvafältet. Tävlingen anordnas av fotosidan.se och börjar kl 05.00 på lördag den 7e maj. Kolla in här på fotosidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Tack for svaret!

Men gamforelsevis med en tex. Nikon D70? Har bara kant som hastigast pa en D70 och det varkar ju sannerligen som en fin kamera det med. Hmm... Doh!

Jämfört med D70 så är 300D mer som en plastleksak, fast jag gillar ändå 300D mer (mest för knapplaceringarna, men det är nog en vanesak då jag aldrig kört annat än Canon). Men visst, jag tror jag hade köpt en D70 istället för 300D om jag inte fått det väldigt bra erbjudande jag fick.

Fördelar/nackdelar med 300D:
+ Extremt stor begagnatmarknad (och alla EF-objektiv går ju att använda senare om du ska uppgradera med ett nytt hus)
+ Lagom storlek
+ Förhållandevis låg brusnivå (ISO1600 på D70 är vad jag upplever det som mer brusigt än på 300D)
+ Priset
- Plastig
- Ful grå färg, fast det är ju löst eftersom att 350D är svart
- Något pilliga knapplaceringar (speciellt bländaren)
- Seg att starta
- Ingen spotmätare (350D har inte det heller, och det är ett väldigt stort minus, särskilt om man som jag fotar en hel del konserter och dansare)

Nikons begagnatmarknad är också stor, men hur stor den är i jämförelse med Canons vet jag inte riktigt, fast den är nog betydligt mindre. Sammanfattningsvis tycker jag att du ska känna och klämma dig fram till något, då kamerorna är i princip jämlika prestandamässigt. Bildkvaliteten skiljer inte mycket, om ens något, det är bara pris, marknad och handhavande som skiljer.

Fast jag vill utfärda en varning för Canons garantiavtal - en död pixel räcker inte, oavsett om det är en 1Ds MKII för ~60tkr eller en 300D för ~7tkr.

Permalänk
Permalänk
Medlem

En rätt schysst bild på en bil årets första maj tåg i stan.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Mm, gillar både bilarna och bilden.

Permalänk
Medlem

Joi: Snyggt med skärpa på bilen men lite suddig bakgrund.. blir alltid lika bra

Kommer nu skriva en liten fråga som nog frågats 100ggr förut men jag orkar verkligen inte läsa 80 sidor text...
Är precis på väg att skaffa min första digitalkamera; jag har fotat en del förut men alltid använt farsans kameror.. Eftersom han delvis jobbat som fotograf så han har alltid haft Canons semi-professionella grejer.
Är tämligen säker på att det blir en Canon A95, eftersom jag vill ha de manuella inställningarna samtidigt som det finns helautomatik. Tänkte bara fråga snabbt eftersom a95 väl är ganska "gammal" nu, finns det några alternativ för mig som vill leka lite med "konstfoto" också, inte bara till festen liksom, med manuella inställningar i 2500kr-klassen?! Eller är det bara att köra på a95 som jag tänkt?

Går allt vägen kommer det lite skottlandsbilder här om nån vecka eller 2... ser fram emot att få lite kritik..

Permalänk
Medlem

Sneo: Köp en A95 du kommer inte ångra dig! Har själv en A80 och polaren en A95, dessa kameror är nästan indentiska, men efter över 6000kort med min a80 så gillar jag den fortvarande lika mycket.
Och det går faktiskt att ta "konstfoton" Även om det nu är lättare med en tex D70.

Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"

Permalänk
Medlem

Lekte lite igår med min nya SB-800 och en reflexskärm.
Kolla!
Vad tycks?

Säg till ifall den inte funkar

Permalänk
Medlem

En ny liten fotoserie:
http://www.ericus.se/life_goes_on/

EDIT: Felle, en av de bästa porträttbilderna jag sett på länge, bra jobbat!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag lade upp bilder här.
Här är en i alla fall.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Fisking in Norge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apskaft-
Fisking in Norge.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/dafisker.png

10p!

Visa signatur

Damn! Those alien bastards are gonna pay for ruining my ride.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apskaft-
Fisking in Norge.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/dafisker.png

Wow, snyggt!

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Ett par bilder med kolletivtrafikstema.

Hur lyckas man med detta? Blunda och tryck fungerar alldeles utmärkt i vissa fall.

Mörka skyar över Björsäters kyrka.

Bussar i väntan på skroten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apskaft-
Fisking in Norge.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/dafisker.png

högsta betyg!

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Lite nybörjar foto

Permalänk
Medlem

Kritik uppskattas :).

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

Tredje rundan med min 1D Mark II och jag är totalt förälskad. En helt makalös kamera kombinerad med 70-200 f/2.8 L IS. Funderar på att skriva någon form av minirecension om det finns intresse.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS
http://knas.ath.cx/motorfoto/050504/img/NT0C4679.jpg

http://knas.ath.cx/motorfoto/prostestntune/img/NT0C5473.jpg

http://knas.ath.cx/motorfoto/prostestntune/img/NT0C5583.jpg

http://knas.ath.cx/motorfoto/prostestntune/img/NT0C5845.jpg

Tredje rundan med min 1D Mark II och jag är totalt förälskad. En helt makalös kamera kombinerad med 70-200 f/2.8 L IS. Funderar på att skriva någon form av minirecension om det finns intresse.

Vilka bilder! Ser nästan overkligt ut. Datorgjort.
Gör gärna en minirecension.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

1 och 2 är riktigt snygga. Klart att du ska göra en minirecension.
Jag ryser nästan av 2:an, tycker det är en perfekt bild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mophex
Jämfört med D70 så är 300D mer som en plastleksak, fast jag gillar ändå 300D mer (mest för knapplaceringarna, men det är nog en vanesak då jag aldrig kört annat än Canon). Men visst, jag tror jag hade köpt en D70 istället för 300D om jag inte fått det väldigt bra erbjudande jag fick.

Fördelar/nackdelar med 300D:
+ Extremt stor begagnatmarknad (och alla EF-objektiv går ju att använda senare om du ska uppgradera med ett nytt hus)
+ Lagom storlek
+ Förhållandevis låg brusnivå (ISO1600 på D70 är vad jag upplever det som mer brusigt än på 300D)
+ Priset
- Plastig
- Ful grå färg, fast det är ju löst eftersom att 350D är svart
- Något pilliga knapplaceringar (speciellt bländaren)
- Seg att starta
- Ingen spotmätare (350D har inte det heller, och det är ett väldigt stort minus, särskilt om man som jag fotar en hel del konserter och dansare)

Nikons begagnatmarknad är också stor, men hur stor den är i jämförelse med Canons vet jag inte riktigt, fast den är nog betydligt mindre. Sammanfattningsvis tycker jag att du ska känna och klämma dig fram till något, då kamerorna är i princip jämlika prestandamässigt. Bildkvaliteten skiljer inte mycket, om ens något, det är bara pris, marknad och handhavande som skiljer.

Fast jag vill utfärda en varning för Canons garantiavtal - en död pixel räcker inte, oavsett om det är en 1Ds MKII för ~60tkr eller en 300D för ~7tkr.

Jag hade en död pixel på min gamla Canon A70.. (I LCD-displayen alltså) och de bytte ut den skärmen utan att säga ett ord

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS
http://knas.ath.cx/motorfoto/050504/img/NT0C4679.jpg

http://knas.ath.cx/motorfoto/prostestntune/img/NT0C5473.jpg

http://knas.ath.cx/motorfoto/prostestntune/img/NT0C5583.jpg

http://knas.ath.cx/motorfoto/prostestntune/img/NT0C5845.jpg

Tredje rundan med min 1D Mark II och jag är totalt förälskad. En helt makalös kamera kombinerad med 70-200 f/2.8 L IS. Funderar på att skriva någon form av minirecension om det finns intresse.

Grymt schyssta bilder, allihop!

Inte för att 1D Mark II ligger i min prisklass direkt men jag läser gärna en minirecension ändå

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag hade en död pixel på min gamla Canon A70.. (I LCD-displayen alltså) och de bytte ut den skärmen utan att säga ett ord

Jag tror han menar på sensorn, inte på lcd displayen. Jag hade en het pixel som syntes hela tiden (oavsätt slutartid) på min D70 och gick tillbaka med den till butiken där jag köpte den (kameradorktorn). Hon i kassan sa att de normalt inte byter ut för en pixel men hon ropade dit chefen och han byte ut den mot en helt ny kamera utan nåt som helst snack, väldigt schysst tycker jag. Dom sa dock att det var knepigare ifall de varit en canon-kamera så det är möjligt att canon är hårdare på den punkten.