Permalänk
Medlem

The Memory could not be "read"

The memory could not be "read" - Detta felmedelande får jag nästan vad jag än gör.

Inga minneskrävande aktiviteter alls, te x som att spela upp en mp3a eller en filmfil...

Jag har nyligen köpt ett nytt minne, men jag tror inte det har med det att göra. Eftersom allt har funkat bra tidigare, jag har testat bytt ut minne för minne i alla kombinationer utan resultat.

Jag är inte så hårdvarukunnig men min slutsats är att felet ligger på min äldsta hdd, den är från den tiden då 20gb var det absolut högsta man kunde komma över i en vanlig butik. Den har krånglat tidigare och sjunger nog nu på sista versen.
Jag har sabbat mbr på mina andra 2 så jag kan därför inte re-installa på någon av dessa.

Någon som tror sig veta var felet ligger?

Shuttle AN35[N] Ultra
AMD Athlon 2800+
GeForce FX 5200
2x256mb pc400 Standardminnen +1st 512mb standard
1st 80gb 7200rpm
1st 120gb 7200rpm
1st 20gb 7200rpm
Alla hdds är WD diskar...

Permalänk

Kör memtest, jag är nästan säker på att det är minnet iaf som spökar för dig.

Permalänk
Medlem

En sak bara, hur kan man sabba mbr på en disk? Det är väl bara att starta installationsprogrammet till windows och skriva "fixmbr" så skriver den över det befintliga. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Ja, antingen har du eller jag missat något.
Menar du att man ska skriva "fixmbr" under installationsproccesen såsom någon slags hemlig kod eller?
För såvitt jag vet så har det inte funnits någon dosprompt under installen sen win98 var på tapeten.

EDIT: Körde memtest i ca 2h utan problem... Fläskar iaf in en ny hdd imorrn och testar.

Permalänk

finns program som fixar mbrn, typ ultima bot cd

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta att jag löst detta nu.
Jag tankade nya drivers till moderkortet & flashade BIOS...