Permalänk
Medlem

100hz

Jag installerade precis Fedora Red Hat och tänkte pilla lite, jag har inga större erfarenheter av linux innan, speciellt inte i grafiska miljöer. Jag har fått in det mesta 'basic' men innan jag kan klara av att sätta mig och pilla lite mer på allvar så måste jag fixa så jag kan få 100hz på skärmen. Jag har installerat drivrutiner till grafikkortet och valt rätt skärm i installationen av Fedora (HP P930). Det står i xonf att skärmen klarar av 50-160hz så där är inte problemet. Är det någon som kan förklara i enkla termer hur jag skall gå tillväga? Jag kör alltså senaste stable (3 nånting) 64bitars version.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

I normala distar så anger man sin skärms horisontal och verktial synk värden. Då brukar man få den bästa uppdateringshastigheten.

Permalänk
Hedersmedlem

Posta din /etc/X11/xorg.conf så kan vi se om det är något konstigt där kanske.

Ibland ställer dtms till det.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, fast jag får 60 hz på min Nokia 447Za. Har letat som en tok efter problemet :/ .. Körde RedHat 9.0 då detta inträffade.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Precis som föregående talare sagt gäller det att ändra horiz och vert-sync-lägen i xorg.conf

Tydligen ger autoidentifieringen (genom DDC) lite väl säkra värden då jag lyckats "klocka" upp min skärm till några mycket bättre uppdateringsfrekvenser.

Nyare skärmar har dessutom skydd för för höga frekvenstal och stänger då av sig.

Har du en gammal monitor rekommenderas dock en HÖG dos försiktighet - får du flimmer: STÄNG AV DIREKT!

På min el-cheapo 19' AOC har jag ställt in följande värden i /etc/X11/XF86Config-4 eller /etc/X11/xorg.conf

Vilket gör att den visar sig i 1024x768 i 85 Hz (om jag inte minns tokigt funkade det i 1600x1280 i 85Hz också)

Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" HorizSync 28-109 VertRefresh 25-110 Option "DPMS" EndSection

Visa signatur

/Tj