Gentoo: felmeddelande efter grub, problem med SATA-disk!

Permalänk
Medlem

Gentoo: felmeddelande efter grub, problem med SATA-disk!

Har installerat Gentoo, och konfat en egen kernel med stöd för nvidia nforce3 SATA chipset, men när jag rebootar och väljer Gentoo i Grub så radar den upp massa hårdvara, men stannar efter ett tag och ger detta felmeddelande:

Citat:

VFS: Cannot open root device "sda7" or unknown-block(0,0)
Please appent correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

Partitioneringen ser ut som följer:

/dev/sda1 Windows XP Primary
/dev/sda2 Extended Primary
/dev/sda3 Linux (boot) Primary
/dev/sda5 NTFS Logical
/dev/sda6 Linux Swap Logical
/dev/sda7 Linux (root) Logical

såhär ser fstab respeptive grub.conf ut:

fstab:

/dev/sda3 /boot ext2 defaults,noatime 1 2 /dev/sda6 none swap sw 0 0 /dev/sda7 / ext3 noatime 0 1 none /proc proc defaults 0 0 none /dev/shm tmpfs nodev,nosuid,noexec 0 0 /dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom auto noauto,user 0 0

grub.conf

default 0 timeout 30 title=Gentoo Linux 2.6.11 Gentoo r1 root(hd0,2) kernel /kernel-2.6.11-gentoo-r1 root=/dev/sda7 title=Windows XP rootnoverify(hd0,0) makeactive chainloader +1

Vore extremt tacksam om någon visste vad som var fel, eftersom jag verkligen få igång detta =/

Permalänk
Medlem

Självklar fråga: Kompilerade du in sata drivaren i kärnan eller som modul?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Självklar fråga: Kompilerade du in sata drivaren i kärnan eller som modul?

Självklart i kärnan

Detta har jag gjort för att lösa det:

* Kompilera om kärnan med stöd för alla möjliga SATA-chipsets. Ingen skillnad.
* Kompilerade om med genkernel istället för manuellt. Ingen skillnad.
* Massa olika ändringar i grub.conf. Ingen skillnad.

Kan inte komma på någon mer lösning än att Gentoo kan krångla med SATA.
Får testa Debian istället =/ (Om det nu är något att vara ledsen för:))

Permalänk
Medlem

Kompilerade du in stöd för scsi-diskar? Nu förtiden tuggar 2.6 scsi-emulering av sata.
Så du ska mekka runt i scsi avdelningen.
Tror inte det kommer hjälpa att köra debian eftersom det kommer vara samma problem där.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där har inget med dist att göra. Sådär långt är det bara bootloader (grub) och kärnan som har dragit igång.

Det går alltså att få läsa och skriva till disken från live-cd'n? Vad har den laddat för moduler? Gissar att genkernel blir ganska lik den som finns på live-cdn.

Enda ett distbyte skulle ändra är konfigurationen av grub och kärnans konfiguration och verision.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Om jag nu minns rätt så är genkerneln samma som ligger på skivan... Men som sagt kan vara lite små problem med att den får olika namn o.s.v. t.ex. kanske han kompilerade in stöd för sata under ide/ata och då får man /dev/hda o.s.v. medans han har lagt in /dev/sda, altså sata under scsiavdelningen vilket innebär att han kanske kompilerat in "fel" sata stöd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
Om jag nu minns rätt så är genkerneln samma som ligger på skivan... Men som sagt kan vara lite små problem med att den får olika namn o.s.v. t.ex. kanske han kompilerade in stöd för sata under ide/ata och då får man /dev/hda o.s.v. medans han har lagt in /dev/sda, altså sata under scsiavdelningen vilket innebär att han kanske kompilerat in "fel" sata stöd

Förstår inte riktigt vad du menar. Du får gärna förklara mer ingående. Ska jag skriva hda7 i grub istället?
för det har jag testat och det blev ingen skillnad.
kan det vara idé att prova LILO istället?

btw, Jag har ett minne av att jag fått slackware 10 att fungera på denna dator för något halvår sedan.

Permalänk
Medlem

Var någonstans valde du sata stöd? Under scsi eller ide/ata?

Vad säger mount när du är inne i gentoo live cdn?

lVad säger lsmod?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
Var någonstans valde du sata stöd? Under scsi eller ide/ata?

Vad säger mount när du är inne i gentoo live cdn?

lVad säger lsmod?

jag har inte valt nåt sata-stöd för tillfället, utan använde genkernel. när jag testade att confa kerneln själv så valde jag stöd för alla sata-chipset.
Eftersom genkernel använder i princip samma kernel som IiveCDn, och det går att skriva till diskarna där så borde den fungera.

när jag har chrootat till /mnt/gentoo så

lsmod ger:

blablabla
sata_nv 6660 3
blablabla

mount ger:

blablabla
/dev/sda7 on / type ext3 (rw)
/dev/sda3 on /boot type ext2 (rw)
blablabla

kan också påpeka att /boot/grub/device.map ser ut såhär:

(fd0) /dev/fd0
(hd0) /dev/sda

så allt verkar stämma =/

Permalänk
Medlem

Använder du genkernel så måste du också se till så att grub är konfigurerat för att använda en initrd image.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Använder du genkernel så måste du också se till så att grub är konfigurerat för att använda en initrd image.

Det är det.

EDIT: Problem löst. Jag tog bara bort udev efter kernelraden i grub.conf så funkade det.