Artikel: Nya produkter från VIA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Men hela grejen är väl också att VIA:s kretsar är mycket mer strömsnåla?

G4an i mac mini ligger på 13watt full load. Via C3 ligger på 15watt full load.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
G4an i mac mini ligger på 13watt full load. Via C3 ligger på 15watt full load.

Yep, men det är den gamla MINI-ITX

Nu handlar det mest om Nano-ITX som har Via Eden-N/ESP.. typ 7W, tycker inte att det är märkbart mer fast det skulle vara 2st CPU, 7+7=14 WOW hela 1Watt mer.

Sen kan vi inte jiddra mycket angående prestandan på Eden CPU:n än då tester saknas, men om vi tar C3 prestandan så skulle en 1000MHz motsvara ungefär P3 600MHz..

Tror inte att dubbla CPU betyder automatiskt dubbla hastigheter

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

C7 blir förmodligen lite snabbare per klock också, särskilt 800Mhz-buss versionen.

Men en dual 1Ghz passiv är ju annars riktigt trevlig som typ server

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Tror inte att dubbla CPU betyder automatiskt dubbla hastigheter

Tror jag ingen påstår iheller.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

vääärsta liten en sånn skulle man ha

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

Jag tycker den kan vara praktiskt på många sett....det ända stora problemet med den att man kan lätt tappa bort den på skrivbordet...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tror jag ingen påstår iheller.

Nej då, men några har fått för sig tidigare att det är så

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Personligen skulle jag inte betala ett öre för ett sånt där smått skitkort, det finns ju inga kortplatser knappt. Jag håller mig till standard ATX även i fortsättningen även om det är lite mer att bära på om man ska på LAN

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Personligen skulle jag inte betala ett öre för ett sånt där smått skitkort, det finns ju inga kortplatser knappt. Jag håller mig till standard ATX även i fortsättningen även om det är lite mer att bära på om man ska på LAN

Vad ska du ha i kortplatserna?

Själv kör jag med fullsize ATX och ända kortet där är en AGP kort, och nano/mini-ITX har ingen AGP.. allt är inbyggt.

Och när man vill ha ITX så tror jag man gör det för att slippa ha något stort och klumpigt

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

Sjalv har jag 2st via epia kort och kor dessa som servrar. OS pa dem ar linux och inget grafiskt krimskrams. Har kort X-windows utan problem pa 533Mhz. Men da jag gillar o arbeta i MS win mer an i X-win sa anvander jag enbart den burken som webserver.

Jag har dock aldrig kort film etc. pa dem sa kan ej uttala mig om det. Dock sa tror jag att det kan bli halvsegt o kora HD-Tv ifran dem.

Om jag skulle sta i ett val mellan mac mini och ett via kort skulle jag tatt via utan o tanka efter da jag aven far en massa roligt o gora som att t.ex bygga en ny lada.

Men iaf om man ar ute efter ej sjysst server som inte kommer vara fullt lastad pa en 100mbit uppkopling dygnet runt sa ar epia korten mycket trevliga. Specielt da man kan kora utan flakt till processorn pa vissa av dem sa det blir mycket tyst server samtidigt som den ar liten.

Skall bli interesant o lasa tester pa detta nya kort o se hur bra det e pa o leverera film, skaffade mig nyligen ett micro ATX kort for att anvanda som htpc sa kommer vall ej bli sa aktuelt dock.

Ni som verkar tro att detta skall ersatta era LAN maskiner ar lite ute o cyklar.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

bild på kylare och bakplåten på nano itx.

blir en sådan till bilen i höst... räcker gott och väl för mp3, gps, NES spelande och nån film.

lite speccs på nano-itx och alla andra via produkter.

Permalänk
Medlem

Det står såhär i artikeln:
# En P-ATA-kanal (IDE)
# Två SATA-kanaler

Saken är den att både SATA och PATA är IDE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
# En P-ATA-kanal (IDE)
# Två SATA-kanaler

är SATA IDE ? aja, man lär sig nått nytt varje dag.

Onboard IDE - 2 UltraDMA 133/100/66 Connector (Secondary 2.0mm 44pins pin header) Onboard Serial ATA - 1 SATA connector

verkar bli ett trevligt kort iaf ...
hoppas det inte alls blir för dyrt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
bild på kylare och bakplåten på nano itx.

blir en sådan till bilen i höst... räcker gott och väl för mp3, gps, NES spelande och nån film.

lite speccs på nano-itx och alla andra via produkter.

Duger till en massa bra spel som inte har lagt all kraft på grafik utan på handling och spelskänsla, och förmodligen så kör man framför en TFT skärm, kanske Laptopskärm då den ska finnas möjlighet till att köra just en sådan på nano-ITX.

Men jag har redan en bärbar som åker med bilen.

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
är SATA IDE ? aja, man lär sig nått nytt varje dag.

IDE med annan kabel. Ett sätt att få folk att tro att det är snabbare diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
# En P-ATA-kanal (IDE)
# Två SATA-kanaler

Antagligen så skrev de (IDE) för att alla skulle fatta vad P-ATA är, alla gör inte det vet du.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Antagligen så skrev de (IDE) för att alla skulle fatta vad P-ATA är, alla gör inte det vet du.

Precis

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Det är viss skillnad på att bygga sin egen minidator mot att gå till en svindyr affär och köpa samma minidator som alla andra

Frågan är bara när det kommer en version med DVI så man kan få bra bild.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
IDE med annan kabel. Ett sätt att få folk att tro att det är snabbare diskar.

P-ATA har väl inte stöd för t.ex. NCQ?

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etnica

//Sjalv har jag 2st via epia kort och kor dessa som servrar//

//Men iaf om man ar ute efter ej sjysst server som inte kommer vara fullt lastad pa en 100mbit uppkopling dygnet runt sa ar epia korten mycket trevliga. Specielt da man kan kora utan flakt till processorn pa vissa av dem sa det blir mycket tyst server samtidigt som den ar liten.//

//Ni som verkar tro att detta skall ersatta era LAN maskiner ar lite ute o cyklar.//

saxar friskt här

hursomhelst - kolla min signatur på mina disklösa Epia's

jag är mycket nöjd med dem - och skulle inte vilja byta dem mot ex MACmini

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

"Finns dom som äter burkmat (Mac mini) och sen finns det dom som äter hemmalagat (any ITX)"

*skratt* fin liknelse! mer sånt..

Nanokortet är eftertraktat, har väntat ett bra tag. Byggde en modell som 5p arbete till designen som skulle innehålla ett nano, men då blev det "helgjutet" trä istället Nu kan jag äntligen bygga min emulation-station. Sata porten e sjukt välkommen. Nu fattas bara att 2.5" diskarna skall bli lite mer humant prissatta..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Angående 2.5" diskarna bara, efterfrågan på dom öker ständigt, så effekten på prissänkning tack vara högre kvantitet och bättre teknologi tas ute lite, eftersom efterfrågan och viljan att betala för dom fortfarande ligger så högt...

Permalänk
Avstängd

Hoppas 2.5" blir mycket billigare snart

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

Hmm, av nyss sagda anledningar tror jag inte det...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad ska du ha i kortplatserna?

Själv kör jag med fullsize ATX och ända kortet där är en AGP kort, och nano/mini-ITX har ingen AGP.. allt är inbyggt.

Och när man vill ha ITX så tror jag man gör det för att slippa ha något stort och klumpigt

Vad jag skulle ha på övriga platerna?
Soundblaster Audigy 2 ZS (tveklöst, billigt och bra) och kanske ett extra nätverkskort om det inte redan finns 2 nätverkskort på det kort jag skickat efter, kanske också mitt gamla Voodoo4 4500 kort (PCI) för äldre spel utöver det AGP kort jag använder.

Jag är en av dom som fortfarande vill ha CRT skärm i stället för TFT (är lite av bakåtsträvare när det gäller vissa saker), så nu kanske du vet varför jag inte gillar allt nytt som kommer fram

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vad jag skulle ha på övriga platerna?
Soundblaster Audigy 2 ZS (tveklöst, billigt och bra) och kanske ett extra nätverkskort om det inte redan finns 2 nätverkskort på det kort jag skickat efter, kanske också mitt gamla Voodoo4 4500 kort (PCI) för äldre spel utöver det AGP kort jag använder.

Jag är en av dom som fortfarande vill ha CRT skärm i stället för TFT (är lite av bakåtsträvare när det gäller vissa saker), så nu kanske du vet varför jag inte gillar allt nytt som kommer fram

Ah, då krävs det ett par platser.. då är det mer passande med en mini-ATX eller vad dom heter.

Själv väljer jag fortfarande CRT med, stort å klumpigt men bra... 21" på 30Kg

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

dom lär väl bli passivt kydla med tanke på den låga w förbrukningen?

Visa signatur

Är det i den här raden man ska skryta om sin dator?