Permalänk
Medlem

Tolka Pingplott?

Vad gör man när man fastnar och inte vet vart man skall vända sig med dator- bredbandsfrågor? Jo, man vänder sig till Sveriges bästa forum!:D

Nu till mitt problem. Jag har på senare tid märkt att FPS-spel "fryser" då och då. Självklart när man är mitt uppe i en intensiv strid man mot man!!!
Har ringt Telia, där jag har 8/1, och pratat med suport två gånger. Första gången trodde kvinnan att det kunde vara tel.stationen närmast mig de jobbade i. Det kändes inte helt rätt då jag inte sett några sådana arbeten så jag ringde en gånt till dagen efter.

Killen jag då talade med ville att jag skulle starta om ADSL-modemet, skippa förlängninssladden och ev. byta ut modemet, ett D-link 300l. Testade de två första förslagen, märkte ingen skillnad och kände att byte av modem var lite väl radikalt. Sökte här på forumet och hittade en kanonlänk till ett program, Pingplotter!!! Har nu installerat det och vad jag förstår så är pingen på vissa Teliaservrar verkligen upp och ner. Den pendlar mellan 16 och 189 ms. Kan det vara detta som är felet vilket gör att spelet "fryser"?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, men det är bara under en viss period på dygnet. Samtidigt som min brandvägg blockerar ett inkommande "intrångsförsök" i sekunden, detta började sedan jag bytte till Telia, hade BBB tidigare.
Det verkar som att Telia har extremt mycket bakgrundsbrus jämfört med andra isp'er, varför vet jag inte, dåligt utrustande antagligen.

Har du kollat med din brandvägg vad den säger om intrång?
Vad jag vet så har jag inget spyware eller virus som orskar dem.

När jag lirar så ligger det oftast på 50ms och när frysningarna kommer så ligger den på 500-600ms i två sekunder ungefär.
Jag kör med en ZyXEL Prestige 600 med 8/1.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har samma problem, men det är bara under en viss period på dygnet. Samtidigt som min brandvägg blockerar ett inkommande "intrångsförsök" i sekunden, detta började sedan jag bytte till Telia, hade BBB tidigare....

Jag har kollat brandväggen och har inga intrångsförsök, så vitt jag kan se. Om jag tänker efter så verkar problemet börjat ungefär när Telia tog bort sitt inloggningstvång.

Permalänk
Avstängd

vad säger telias support om den dära plotten då ? du har tom PL!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Har inte skickat den än, är lite osäker på hur siffror och grafer skall tolkas. Därför tänkte jag fråga forumet först om jag är på rätt spår?

Permalänk
Medlem

När de tog bort inloggningen så fick jag 8mbit, så jag har inget att jämföra med hos mig själv. När jag körde BBB så hade jag ungefär 5-10 intrång per timme, och nu när det är lågtrafik på internet så har jag ungefär 2-3 per minut, och som sagt ungefär 1 gång i sekunden när det är primetime för alla surfare..
Gör en lite nervös faktiskt.

Liten dum fråga, PL?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

PL = Packet Loss. Antal paket som du tappar. Hellre en ping på 45 med 0% packetloss än en ping på 20 med 5% packet loss om man säger så

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk

Man kan tappa synken när man spelar online.
Kan faktiskt vara värt att testa med ett annat modem.
Har hört talas om det en gång och då funkade det.

Då var det synkproblem varje gång han spelade.

Visa signatur

///STOLLEN