Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Garantier på skor med fabriktionsfel?

Permalänk

Garantier på skor med fabriktionsfel?

Hur fungerar det med garantier på skor? Om jag köper skor för ca 1000 spänn och sedan en månad senare är dom väldigt trasiga, finns det då någon typ av garanti som täcker fabriktionsfel?

Permalänk

Re: Garantier på skor med fabriktionsfel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
Hur fungerar det med garantier på skor? Om jag köper skor för ca 1000 spänn och sedan en månad senare är dom väldigt trasiga, finns det då någon typ av garanti som täcker fabriktionsfel?

kortfattat: Enligt lag så måste en butik ge 6 månader garanti på fel.

Längre version: Enligt lag så har kunden 3 års reklamationsrätt på ursprungsfel. Om en vara går söder de första 6 månaderna klassas det som ursprungsfel och det är upp till butiken att bevisa motsatsen.

Har butiken längre "garanti" så gäller regeln "ursprungsfel" under den tiden.

Var det tydligt nog?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Kan man typ lämna tillbaka skor om sömerna typ går upp väldigt snabbt och så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Kan man typ lämna tillbaka skor om sömerna typ går upp väldigt snabbt och så?

Japp ska normalt inte vara nått problem bara du har kvar kvittot och du reklamerar dom innan 6 mån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Kan man typ lämna tillbaka skor om sömerna typ går upp väldigt snabbt och så?

När ändringen av 6 månadesregeln kom till var det just debatt om skor...
Skobranschen rasade över att om skon gick sönder det första halvåret så skulle det räknas som ursprungsfel och skoaffären måste laga eller byta ut skon.
Som svar fick skobranschen de att de fick skylla sig själv om de sålde så dåliga skor som inte höll mer än 6 månader och det var bara att acceptera lagen.

Dock så gäller det naturligtvis inte ifall skon har utsats för yttre påverkan som kan ha skadat skon.

Men min tolkning är att man inte ska acceptera trasiga sömmar eftersom de ska hålla minst 6 månader.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Det Kosh sa och sedan så har EU skrivit upp några hålltider för olika varor och enligt dem så skulle skor hålla i minst 6månader.