Permalänk

Är det värt att köpa en NetMD?

På gamla dar har jag blivit allt mer sugen på att investera i en musikspelare av något slag, och eftersom min budget i sedvanlig ordning är ytterst begränsat så upptäckte jag att det finns ett stort antal billiga minidisk-spelare på diverse auktionssajter. Nu till frågan, så vitt jag vet så kan man föra över mp3 filer från en dator till en NetMD(åtminstone på de flesta nya varianter), men hur fungerar det egentligen? Bränner man ut dem precis som på en CD, så att det bara fungerar en gång? Eller fungerar det ungefär som en vanlig mp3-spelare, det vill säga att det går att ta bort låtar och fylla på nya efter eget behag?

Skulle behöva lite klarhet i det här...

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Jag hade en Sony NetMD nånting innan jag köpte min iPod,

Det fungerar precis som d gör me en p3-spelare, drag-n-drop...
Du kan alltså fylla på nya och ta bort hur mycket du vill.

Visa signatur

p910i, iPod 4G 20Gb,

Permalänk
Medlem

Nej! NetMD är satans avkomma, en böld! Programmen man använder för att föra över låtarna är kasst som tusan om det ens fungerar! Komprimeringen är hemsk och tuggar sönder basar som har lite dist i sig.

Du kan ta bort/lägga till låtar, men jag minns inte hur det funkade när man skulle ha tillbaka dem. Tror inte att det fungerar. MDn bränner in på skivorna, men de går som sagt att bränna om.

Du kan inte heller lagra dokument och sådant på den.

Jag har haft en Sony NetMD, och det gör jag aldrig mer om! Bra ljud, när inte ATRAC-3-komprimeringen hörs (alla låtar måste kodas om), men ganska stor, låter när den söker låtar, överföringsprogram direkt från skärselden...

Köp en MP3-spelare.

Visa signatur
Permalänk

Fast Sony har väl på gamla dar insett att det är ren idoti att endast stödja sina egna format, och deras senare modeller stödjer väl därav även mp3? Sonicstage låter väl inte som någon höjdare direkt, men jag har hört att senare versioner av programmet åtminstone skall vara användbart...

Det stora frågetecknet för min del är om det precis som med en read and write skiva bara går att skriva till ett visst antal gånger innan det är kört. Och hur mycket rymmer en md egentligen? Finns de inte i olika storlekar?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Jag hade en md-spelare i ungefär 5 år. Skivorna ska väl klara ett större antal omskrivningar, ungefär som en cd/rw-skiva kan jag tänka mig. Hann nog bara som mest spela in c:a 10 gånger på mina md-skivor men hade inga problem med dom trots att jag inte direkt var försiktig.

En md-skiva rymmer ungefär motsvarande 100mb. Finns väl long-play på senare modeller. Det innebär ju bara hårdare komprimering vilket antagligen inte är något man vill ge sig in på.

Om du inte råkar få md:n mycket billigt (typ 100 kr) så undrar jag om det inte vore bättre att satsa på en mp3-spelare.

Det jag störde mig mest på med md:n var att den lät mycket när den läste från md-skivan. Såpass mycket att det störde musiken om jag låg i sängen i ett tyst rum och lyssnade (självklart beror detta av hörlurarna men men).

Skaffade mig en Ipod mini G2 för några månader sedan och kunde inte vara nöjdare över mitt beslut att skippa md:n.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

En positiv sak med NetMD är batteritiden som inte sällan ligger runt 100 timmar på ett batteri.

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande min Sony MZ-N707 som jag köpte för ca 3 år sen, och jag tycker att den fungerar utmärkt. Har inte märkt av att ljudkvaliten försämras speciellt mycket som någon innan sa, tycker att det är alldeles utmärkt.
Men som sagt, programet för att föra över låtar till MD-skivorna är otroligt segt, tar runt 1-2 timmar att fylla en skiva, men det ryms runt 70-80 låtar ifall man kör på sämsta kvalitén. Jag har inte märkt någon större skillnad mellan de olika lägena på kvalitén, så jag kör på den sämsta

Som föregående sa så är det bästa att batteritiden är otroligt bra, min brukar klara sig runt 1-2 veckor innan jag behöver ladda den. Ändå så använder jag den dagligen.
Och sen är det alltid praktiskt att kunna ha med sig 2-3 extraskivor med musik också, nåt som inte går om du har en mp3-spelare.
Fast dom är ju lite större än vad en mp3-spelare är också :/

Jag skulle säga att det är priset som avgör, ifall du får tag på en begagnad MD för under 1000kr i bra skick så kan det vara ett bra köp