Permalänk
Medlem

[Nytt försök] Digitalkamera

Tjena..

Ska införskaffa mig en digitalkamera var det tänkt.. Kollat runt lite och det verkar som de två kamerorna det står emellan är:

- Kodak DX6490
- Fujifilm Finepix S5500

Är mycket på konstert och sånt så en bra zoom är ett måste. Vill ha en kamera som:

- är snabb
- har vanliga AA-batterier
- zoom >8x
- ser lite ut som en systemkamera, inte det vanliga plåt stuket
- kostar runt 3500kr

Någon som testat nån av dessa kameror och kan ge lite information? Alt nån som har nått annat förslag..

Tack..

Visa signatur

p910i, iPod 4G 20Gb,

Permalänk
Medlem

*DX6490 rätt gammal vad jag kunde se i allt om digitalfoto det har hänt mycket sen den kom ut men kanske bra ändå? Nån som har bättre koll kanske...

* Nackdel med S5500 som jag ser det är att den har XD kort vilket inte är så vanligt minnestyp (Har ej kollat själv men finns risk XD dyrare minnekort än SD/CP?)

* Har du kollat Konica Minolta Z3 (bildstabilisering/12x) som har bra zoomomfång den borde vara snabbare än ovan med tanke på att den är nyare? Kolla...

Misstänker dock att om du ska ha ordenlig zoom och dessutom riktigt snabb så får du nog satsa lite mer pengar tyvärr.

Själv är jag sugen på en komplement till min EOS300D och den nya Canon Powershot S2 IS(bildstab 12xzoom 2bild//sek) verkar vara ett alternativ för mig.

Men som sagt den kostar mer också :-/

Permalänk
Medlem

Alla kompaktkameror kommer att ha vissa problem på konserter pga att man inte har så högt ISO-tal att tillgå. Som tur är så har de oftast relativt ljusstark optik som kompenserar hyfsat för det, så att det går att få något vettigt ur dem om det inte är allt för skumt.
Autofokusen kan åxå har lite problem när det är lite mörkt, men finns det något upplyst föremål på scen ska det inte vara några större problem.

Jag skulle nog ta en liten titt på Panazonic FZ4 som har bildstabilisering och ljusstark optik. Z3, som tielie nämnde, har åxå bildstabilisering. Detta kommer att vara en otrolig hjälp med lite längre brännvidder, särskilt som det är mörkt.
Båda två dessa är snabba. Z3 har fått en del kritik för att ha problem med autofokusen när det är mörkt, men hittar den något att fokusera på så går det undan värre. Om det bara finns något på scen som är upplyst så kommer det nog inte att vålla några problem.