Permalänk
Medlem

PIC bygge

Jag ska styra 20st reläer med en pic krets, men är lite osäker på vilken pic krets jag ska välja.

jag behöver 20st utgångar och 10st ingångar

någon som kan ge tips på en pic krets och relä som picen orkar driva.

tack på förhand

Visa signatur

XPS M1330

Permalänk
Medlem

finns nog ingen pic med så många utgångar/ingångar utan du får använda multiplexers.
pic16f628 el pic16f84 el nått sånt borde väl funka?

Visa signatur

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna använda en pic16f877 eller dylik pic i 40 pinnars kapsel..

där har du typ 32 I/O pinnar att leka med

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

det får bli 3st pic16f84 eftersom min programmerare stödjer den.

men jag ska sätta ett relä efter pic men då behöver jag någont sorts drivsteg innan. efter som jag inte kan sätta reläet dirket på utgången för det drar för mycket ström.

ett enkelt drivsteg med någon transistor hade räckt men vet inte riktigt hur jag ska göra.

jag ska använda mig av PIC16F84A-04/P uC DIL18 men vilken kondensator ska jag ha till 4mhz kristallen ?

Visa signatur

XPS M1330

Permalänk
Medlem

varför ska du ha relä? lika bra och ta en transistor. Du lever på 60talet va?

Edit: vad ska du driva? om grejen inte drar mer än 1A så kan du använda småsignaltransistorer.

cmos kanske?

Permalänk
Medlem

Äsch, säg inte så, reläer har ett antal fördelar och är helt uteslutande bättre i vissa applikationer:

* Okänsligt för polaritet
* Galvaniskt isolerat
* Högt strömuttag och möjlighet till flera kontakter (vilket naturligtvis går att uppnå med transistorer, men vem fan orkar?)

Inte så säker på att jag tycker det verkar smart med tre processorer....men det går väl....

Kondensatorer till kristall 15-33pF, går typ överallt när det är kristaller....

Och utgångssteg till relä gör du lämpligen med en open-collector-kopplad transistor.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

Om han måste ha relä så ska han använda detta relät. jag använde sådana förut, och dom kan drivas direkt från picen "har provat" . Här är art nr 37-028-34 men dem kostar ju 28kr så det blir nog en slant om du ska ha 20st. En transistor kostar max 5kr

Permalänk
Medlem

jag ska ha relä för jag ska driva ett antal ström krävande saker och sen är det smidigare att få lite översikt över bygget när det också är andra som jobbar med det.

såg att pic16f84 max kunde ge ut 100mA samtidigt så det bästa hade varit med en drivkres på varje utgång sedan ett relä.

priset spelar ingen roll eftersom jag gör det på mitt jobb dock så finns det gränser.

warpiz: reläet du gav på förslag drar 36mA vid 5volt så det är för mycket det för max dra 25mA per utgång och max 100mA i på hela picen samtidigt.

så det jag behöver är en sorts förstärkare som jag kan ha en på varje utgång.
kanske en sådan här skulle fungera 73-510-00 (elfa art) eller vad tror ni

Visa signatur

XPS M1330

Permalänk
Medlem

tre mikrokontrollers känns väldigt överflödigt, hade sjäv använt några shiftregisters så behöver du bara använda två pinnar på pic:en

till exempel castkadkoppla 3 74164 så får du 24 utgångar du kan styra seriellt från en pic.

sen måste du även där ha förstärkar krets för att driva reläerna, t.ex en transistor eller dylikt

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Multiplexer så får du 32 utgångar av 5 bitar, borde räcka. Problemet är då att du bara kan ha ett relä draget åt gången, annars måste du fixa nån form av hållkretsar/vippor efter multiplexern.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

Flera PIC:s verkar skitdumt.
Som sagt: Shiftregister (parallell-ut).
Samt någon trevlig driver mellan registren och reläerna. ULN2804A kanske (finns säkert mer passande kretsar)..

Permalänk
Medlem

det gör inte så mycket att jag använder flera pic, för en pic sköter 4 relä och så slipper jag köpa ny programmerare till en större pic krets finns pic kretsar med 33 I/Os. shiftregister och sånt känner jag att jag inte har tillräckligt med kunskap om. och det är rättså brådskande att göra färdigt bygget det ska leveraras på tisdag. jag beställde en 7407 som ska sitta mellan pic utgången och reläet för att förstärka strömmen.

Visa signatur

XPS M1330