Varning för glocalnet
Jag vill varna för glocalnet, har aldrig tidigare fått sämre service och blivit lurad på detta sätt.
Det hela började när jag och min sambo bestämde oss för att byta telefonabonemang från telia till glocalnet. Vi hade sedan länge haft glocalnet som förval och adsl-leverantör. Eftersom vi skulle flytta till ett annat län inom en nära framtid så kontaktade jag glocalnet och frågade vilket som skulle vara smidigast; byta från telia till glocalnet innan flytten och sedan flytta abonemanget eller vänta tills flytten och då koppla ner telia och teckna upp glocalnet på den nya adressen. Hon rekomenderade det senare alternativet. Så jag beställde ett abonemang till den nya adressen och detta skulle kopplas in den 15/4-05, samma dag som vi skulle flytta in. Jag fick lämna den nya adressen och det nummer som den tidigare hyresgästen haft. Jag betäller även flytt av mitt adsl abonemang till samma datum och får blanketter för detta som skall fyllas i och skickas tillbaka.
När jag sedan flyttat in den 15/4 så märker jag att mitt telefon abonemang inte kommit igång, så den 16/4 ringer jag upp glocalnet från mobilen och frågar vad som blivit fel. Jag får till svar att det varit problem att koppla in det nya nummret men om jag lämnar det utflyttande nummret så skall de åtgärda problemet, det skall ta 1-3 dagar blir jag lovad. Visst inga problem, jag klarar mig utan telefon i tre dagar. 4 dagar senare har jag fortfarande ingen telefon så jag ringer supporten igen från mobilen och frågar vad det är för problem. Allt jag får till svar är att det är problem att koppla in abonemanget och blir återigen tvungen att lämna alla uppgifter som adress och det utflyttande numret och blir lovad att min telefon skall fungera inom 1-5 dagar. Jag ber dem denna gången att ringa upp mig på min mobil om det skulle vara fler problem att få igång mitt abonemang. Ingen ringer och 5 dagar senare står jag fortfarande utan telefon. När jag ringer denna gång för jag lämna alla uppgifter igen och blir ombedd att kolla upp vad någon av mina grannar har för telefonnumer och ringa upp glocalnet och detta till dem, för om de får det så kan de fixa min telefon. Här börjar jag bli irriterad och orolig för min mobilräkning så jag frågar hur det fungerar med kompensation och får svaret att glocalnet givetvis kommer att kompensera mig, men att de vill vänta med kompensation tills allt är fixat så de kan göga en korrekt helhetsbedömning. Så jag fixar min grannes nummer och ger detta till glocalnet och blir återigen lovad att de skall fixa igång min telefon inom några dagar och jag ber dem ringa mig på mobilen om det skulle fortsätta strula. Det fortsätter att strula och jag ringer allt oftare till glocalnet men inget hjälper de fortsätter att lova men levererar inte. En månad efter att mitt abonemang skulle kommit igång (alltså 15/5-05) skriver jag ett brev till glocalnet reklamationsavd.
Vi skriver till er med andledning av att vi beställt ett fast telefoniabonemang som skulle ha kommit igång 15/4-2005 men ännu inte kommit igång.
Vi har sedan länge varit kunder hos Glocalnet både som förvalskunder och ADSL-kunder. För en tid sedan ringde vi till er och frågade vad som var bästa alternativet för oss när vi skulle flytta, vi hade bestämt att vi ville ha vårt fasta abonemang hos er, och ert råd var att säga upp vårt abbonemang hos Telia för att sedan teckna ett nytt hos er efter flytten till den nya adressen. Innan vi flyttade kontaktade vi er för beställningen utav det nya abbonemanget och lämnade då den nya adressen samt det telefonnummer som senast var inkopplat där, vi blev då lovade att vårt nya telefonnummer skulle komma igång 15/4 -2005. Sedan dess har vi varit i kontakt med er kundtjänst ett oräkneligt antal gånger och fått nya bud varje gång på när vårat nummer ska komma igång, oftast har det hetat att "Det kommer att dröja tre till fem arbetsdagar". Vid ett tillfälle blev vi ombedda att lämna ett av våra grannars nummer för att ni på så sätt skulle hitta rätt ledning att koppla in vårt abbonemang på, vi gjorde så men fick sedan reda på att det inte hade hjälpt. Under hela den här perioden har vi varit tvungna att ringa alla våra samtal ifrån våra mobiltelefoner, vilket är mycket kostsamt, vi har dessutom inte kunnat använda vare sig vårt ADSL eller uppringt internet. Flera gånger då vi varit i kontakt med er kundtjänst har vi blivit lovade att bli uppringda ifall det skulle vara några fler problem, men så har inte skett och vi har själva fått kontakta er för att få någon slags information överhuvudtaget.
Idag har det gått en månad sedan telefonnummret skulle kopplas in och vi hoppas verkligen att ni kommer lösa detta snart och att vi får rimlig ersättning för våra mobilkostnader samt det jobb vi faktiskt fått lägga ner på att jaga fatt på någon att prata med hos Glocalnet.
Med vänlig hälsning
Jonas Bolin och Jenny Möglebust
pers.nr: XXXXXX-XXXX
Mobiltel. xxxxxxxxxxxxxx
Detta brevet bryr sig Glocalnet överhuvudtaget inte om att svara på.
I en halv månad till blir jag tvungen att ringa till glocalnet innan mitt abonemang tillslut kommer igång. Jag frågar vid flera samtal till supporten om kompensation för mobilkostnader och får varje gång till svar att glocalnet givetvis kommer att kompensera mig men att jag får vänta tills de löst alla problem så att de kan göra en helhetsbedömning.
Så när jag får mitt nya nummer ringer jag upp glocalnet och frågar efter kompensation, telefonisten säger att hon skall skriva en anmälan om kompensations ersättning och skicka loggarna över mina samtal till reklamationen. Hon frågar mig om jag vill att de skall ringa upp mig när beslutet fattats och meddela mig. Detta vill jag gärna och lämnar mitt mobilnr igen. Idag ringde jag upp glocalnet eftersom det gått lång tid och jag fortfarande inte hört något från dem. 180kr är den summan som glocalnet anser är skäligt för 1½ månad utan telefon och internet, mina mobilkostnader tänker de överhuvudtaget inte kompensera. "Varför skall vi betala för dina samtal med en annan operatör?" frågar telefonisten mig. När jag säger att jag överhuvudtaget inte längre vill vara kund hos dem berättar telefonisten att min ångerrättstid gått ut medans jag gått och väntat på att deras reklamationsavdelning skall höra av sig till mig.
Jag har aldrig blivit så lurad tidigare. 180kr är en jävla förolämpning. Hjälp mig nu gärna för hur jag skall göra för att få kompensation från glocalnet och främst få dem att släppa på bindningstiden eftersom jag absolut inte vill vara kund hos dem mer.
Jag tänker maila Karin Almström pressansvarig hos glocalnet att kommentera på något av forumen jag postar på. Jag har även kontaktat en journalist på konsumentavd GP. Skall kontakta andra tidningar med. Skall även kontakta svt PLUS och konsumentombudsmannen m.m. Kom gärna med mer förslag och skriv vad ni tycker om glocalnets agerande och om 180kr är skäligt.
MvH Jonas Bolin