Permalänk
Medlem

Fil som kraschar OSX Tiger

Den här tråden är stulen från Something Awfuls datorforum. Användare ToastyX satt i FontForge när det kraschade, vilket skapade en fil som får Tiger att låsa sig helt så fort denna filen ligger på desktopen. Den behöver alltså inte öppnas, utan bara den finns där så låser den systemet och man tvingas reboota. Om man på något vis försöker ändra den så kraschar systemet också (den går dock att slänga och ta bort).

Jag tycker det är rätt tufft, om än en skrämmande och konstig säkerhetsbrist. ToastyXs teori är att systemet låser sig när spotlight försöker arkivera filen.

Filen (gzippad): http://kalle.serveftp.net/test.dfont.gz

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Jag blir lite sugen att testa på nått konstigt och perverst sätt. Hade ju ändå planerat att boota om i veckan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Jag blir lite sugen att testa på nått konstigt och perverst sätt. Hade ju ändå planerat att boota om i veckan.

Du kan ju börja med att stänga av spotlight för filer på skrivbordet så får man ju svar på den frågan...
Filer som får *nix att knasa är ju inget nytt, och det är väl för att filer är pekade strängar som allt annat på *nix

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ja, hela dockan dog och det gick endast att växla mellan programmen, ej använda dem.

Fick samma resultat utan Spotlight på.
Fick endast låsningen när jag öppnade filen inuti .gz
Dock låste det sig när jag packade upp den när spotlight var på. Så felet ligger nog inuti .gz

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'