Permalänk
Medlem

datorn i källaren?

ja har funderat på att ställa ner min dator i källaren och ha skärm osv på våningen över... så ja har några fråger om hur lång sladd man kan har mellan skärm och dator och hur lång en usb sladd max bör vara..

vill ställa ner datorn i källaren för att få ner ljudnivån och tempen

Tacksam för BRA svar

Permalänk

har för mig att usbslabben kan vara 5m utan tappa effekt..men är inte säker..

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk

USB behöver du nog inte oroa dig för, då man teoretiskt iaf kan ha en sladd på löjliga längder, lästa nånstans 100 meter, fast du får säkert korrupt data och dataförluster på längder på mer än säg 5 meter eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

när det gäller TP'n (nätverkskabeln) så är det max 100m innan man behöver en "kraftstation"

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zWeaX
när det gäller TP'n (nätverkskabeln) så är det max 50m innan man behöver en "kraftstation"

nej det är 100M

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Det bästa vore väl att montera upp datorn i taket i källaren så att du kan minimera sladdlängde så gott det går, då kanske det tillomed räcker med att bara ha en liten förlängning på varje sladd.

Typ sådär. Skulle även vara praktiskt att förlänga powerknappen och modda in den i skärmen/bordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
nej det är 100M

104 meter går iallafall inte

Har prövat hehe.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
nej det är 100M

my bad

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk

det behöver inte bli dataförluster på en tp kabel över hundra meter om man har tur har haft en på 110 - 120 m . Det fungerade alldeles utmärkt

Visa signatur

_-=TorskPimp=-_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zWeaX
my bad

np m8:p

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

det finns kommersiella produkter av typen:

dator -->låda -->nätverkskabel-->låda-->skärm,mus,tangentbord...(beror på modell vilka sladdar som skickas vidare)

problemet är att de riktar sig till företag och är jättedyra vilket är tråkigt

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

tack för alla svar.. men det ja undrar mest just nu är hur lång en skärmkabel kan vara och om man kan köpa förlägnings sladd till skärm å vart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XrX
tack för alla svar.. men det ja undrar mest just nu är hur lång en skärmkabel kan vara och om man kan köpa förlägnings sladd till skärm å vart

Det beror på om du använder vga eller dvi? dvi är det lugnt så de kan vara en bit..

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

nja... vga än så länge

Permalänk
Inaktiv

vga e också lugnt.... i skolan har dom ju vga sladdar till projektorn i taket.. och den är i alla fall minst 20-30 meter

Permalänk
Medlem

Haha, har tänkt på en grej.. kanske lite offtopic MEN om du ska använda cd/dvd-romen
får du ju ta på dig gympakläder och springa ner och lägga in/ta ut cdn/dvdn ju.. haha

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymorph
Haha, har tänkt på en grej.. kanske lite offtopic MEN om du ska använda cd/dvd-romen
får du ju ta på dig gympakläder och springa ner och lägga in/ta ut cdn/dvdn ju.. haha

Inte om han skaffar sig en USBgrunka och kränger in dvdn där. Då kan han ha den uppe vid skärmen.

Permalänk
Medlem

Låter ganska kul det här, ska se hur det går för dig... Isåfall skickar jag in min i garderoben

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Varför inte flytta ner i källaren och njuta av att du inte sitter i 30°C?

VGA-kabel går inte att förlänga hur mycket som helst, det blir störningar i bilden pga att signalerna/frekvensen påverkas av längen, detta beror också på vad du kör för upplösning, se till att ha så kort som möjligt (bara några meter som mest), om det är rakt under ska det väl gå mer än väl.

Sök på http://buggy.no-ip.org efter kablarna bara, eller gå in på någon butik som finns med där t ex dustinhome har kablar, liksom alla andra datorbutiker mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Jag körde med min i garderoben för längesen då hade jag 15m VGA till 1600x1200@85hz det fungerade utmärkt. Va några som började bråka om att det blev skuggigt i skärmen över 5m osv men det stämmer alltså inte.
Anledning till att jag tog ur den ur garderoben var att min nya mus (Razor Diamondback) ej fungerade med 15m ps2 sladd. :/

Visa signatur

mvh

Permalänk

Det ni säger om USB är förvisso sant, att man inte ska ha över 5m utan förstärkning. Men se på tusan, nu finns det ju förlängningssladdar med aktiv förstärkning

Art.nr: 38-420Kjell

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xain
Jag körde med min i garderoben för längesen då hade jag 15m VGA till 1600x1200@85hz det fungerade utmärkt. Va några som började bråka om att det blev skuggigt i skärmen över 5m osv men det stämmer alltså inte.
Anledning till att jag tog ur den ur garderoben var att min nya mus (Razor Diamondback) ej fungerade med 15m ps2 sladd. :/

Beror säkert på skärmen också, funkar det så är det bara att köra såklart.
Men kan ha ha den rakt under varesig på golvet eller högre upp så blir det ju under 5 meter iaf så alla kablar ska väl fungera fint på den längden.

Permalänk

jag har min i garderoben och köpte en 3meters vga kabel på biltema för 40kr, det blir lite suddigt med 6m kabel men inget som märks från långt avstånd,

Permalänk
Medlem

Kass sladd du måste köpt då.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Inaktiv

tror jag med.... ska man dra längre sladdar ska man ALLTID köpa sladdar av bra kvalité

Permalänk

Direktronik.se har många fina sladdar.. billiga och med hög kvalité.

Det bör funka.. men sätt den inte i taket i källaren, där är det ju varmast i källaren (värme stiger)

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

USB är inte specat för mer än 5 meter. Det finns längre sladdar MEN DE ÄR INTE GARANTERADE ATT FUNKA. Mer än fem meter sker således på egen risk.

Ett sätt att förlänga USB dock är ju att använda USB-hubbar med en kraftkälla. Bör funka.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
USB är inte specat för mer än 5 meter. Det finns längre sladdar MEN DE ÄR INTE GARANTERADE ATT FUNKA. Mer än fem meter sker således på egen risk.

Ett sätt att förlänga USB dock är ju att använda USB-hubbar med en kraftkälla. Bör funka.

Precis som jag skrev och rekommenderade en aktiv usb-förlängare

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha den i rummet direkt under på en hylla eller nått så e de lungt ju. bara skaffa längre VGA och USB/PS2...

Permalänk
Medlem

ps2 använder ja aldrig.. men ja behöver nog en 5mförlägnings sladd till skärm (vga) och en till usb sen sätter ja en panel i rummet där man kopplar in skärm o usb kabeln... till usb'n ska jag ha en usbhub i panelen som ja kopplar in tangentbord, mus å en extern dvd brännare... ska nog sätta dit en reset och power knapp me... ska nog lägga upp bygget i byggloggen när jag blir klar...
tack för alla tips