Permalänk
Medlem

Samsung SyncMaster 913N

För cirka 2 veckor sedan köpte jag en SyncMaster 913N. När jag packade upp den såg jag till min förvåning att dvi-kontakten var "bortlödd". Efter en titt på samsungs hemsida stod det klart att skärmen inte ska ha någon dvi-kontakt. Så min fråga är: Ska jag försöka lämna tillbaka skärmen och byta mot SyncMaster 913B (som har både och) eller spelar det inte någon större roll? Är det värt besväret och pengarna?

Har också hört att skärmen behöver en digital - analog signal konverter för att ta upp VGA, och att grafikkortet behöver jobba mer när man använder VGA. Stämmer detta?

Tacksam för svar!

Har:
A8N-SLI Deluxe
Winchester 3500+
Leadtek 6600GT Extreme 128
2x Crosair 512 XMS Pro
dx 9c osv

Permalänk

Hm.. har aldrig tänkt tanken att köra via dvi, när jag tänker efter så vet jag inte varför..
Är dvi bättre?

Permalänk
Medlem

dvi hanterar en digital signal medans vga enbart klarar analoga signaler.

en digital signal är självklart bättre men om datorn inte används särskilt mycket för att spela på gör det nog ingen skillnad. tror inte så många kan se någon större skillnad mellan en skärm som får en analog signal och en som får en digital.

Permalänk
Medlem

finns det altså en analog converter i skärmen? i så fall borda man kunna löda på en dvi-kontakt innan converten, eller? (ska inte göra det även om det går)

Permalänk
Medlem

om du har 913N och fick en utan pixelfel så skulle jag inte riskera att byta till en 913B med tanke på samsung dåliga pixelgaranti på 5-10 döda pixlar.

men köpte du den på itbutikken som erbjuder 14 dagars 0 döda pixlars garanti på sony och samsungskärmar skulle jag överväga att byta.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

913N har inte DVI ingång. har tre stycken själv. har aldrig sett att det stå att det skall vara det och mina har det inte heller. därimot som du säger. har 913B DVI ingång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaZzUp115
Hm.. har aldrig tänkt tanken att köra via dvi, när jag tänker efter så vet jag inte varför..
Är dvi bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andrahand
913N har inte DVI ingång. har tre stycken själv. har aldrig sett att det stå att det skall vara det och mina har det inte heller. därimot som du säger. har 913B DVI ingång.

Var det något sorts svar på hans fråga?
DVI är bättre, men jag personligen såg ingen märkbar skillnad mellan VGA och DVI. Men har man DVI så varför inte plugga in skärmen dit.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
om du har 913N och fick en utan pixelfel så skulle jag inte riskera att byta till en 913B med tanke på samsung dåliga pixelgaranti på 5-10 döda pixlar.

men köpte du den på itbutikken som erbjuder 14 dagars 0 döda pixlars garanti på sony och samsungskärmar skulle jag överväga att byta.

Fick ingen extra garanti, köpte den på en "budget" firma...
Jag tror inte att den har några döda pixlar, men det jag undrar är om det är någon skillnad i prestandard mellan de två skärmarna 913N (som man kör på vga) och 913B (som man kör på dvi) och varför samsung inte har skickat med en dvi-kontakt. Om skärmen är digital inuti borde det väl inte kosta så mycket med en kontakt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_19
Fick ingen extra garanti, köpte den på en "budget" firma...
Jag tror inte att den har några döda pixlar, men det jag undrar är om det är någon skillnad i prestandard mellan de två skärmarna 913N (som man kör på vga) och 913B (som man kör på dvi) och varför samsung inte har skickat med en dvi-kontakt. Om skärmen är digital inuti borde det väl inte kosta så mycket med en kontakt?

För att 913N har ingen dvi kontakt och är billigare är väl mera en standardskärm.
913B är något dyrare och har dvi kontakt är lite mera avancerad än 913N tack vare dvi kontakten. i övrigt ingen annan skillnad vad jag vet.

Jag har en LG L1740P med både dvi och vga vid vga anslutningen blir skärmen inte lika skarp som med dvi kontakten sen så tycker jag att färgerna ändras lite till det sämre med vga kontakten trots samma inställning. Men i övrigt ska det inte vara direkt nån skillnad.
känner du dig nöjd finns det ingen anledning att byta.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

OK
Tack för svaren. Ska behålla den, funkar utmärkt i spel och div desktop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_19
OK
Tack för svaren. Ska behålla den, funkar utmärkt i spel och div desktop.

Ja bara du e nöjd då finns det jue ingen anledning att byta.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hade tänkt beställa en 913b själv och jag undrar om kablar ingår eller om man måste köpa till det själv?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Hade tänkt beställa en 913b själv och jag undrar om kablar ingår eller om man måste köpa till det själv?

alla kablar ingår.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Köpte själv först 913n, var helt nöjd, men blev till sist så
nyfiken på hur 913b med DVI skulle se ut, att jag köpte en
sån också.

Och en viss skillnad i bildkvalitet är det faktiskt, men bara lite.
Märks om man tittar runt kanter på grafik och text. Finns
mera brus på 913n. Vilket är ganska logiskt.

Dessutom har 913b en mycket justare fot. Man kan vrida
foten horisontellt och rotera skärmen så att att den står på
högkant. På 913n går det bara att vinkla den vertikalt.

Sammantaget känns 913b som ett bättre val, speciellt med
den lilla prisskillnaden. Ca. 400:- i mitt fall.

Lämnade tillbaka 913n till Siba, där jag köpte den.