Hifi-högtalare till datorn

Permalänk
Medlem

Hifi-högtalare till datorn

Hallå

Jag planerar att köpa ett par välljudande högtalare för att kunna njuta av musik vid datorn. Tänkte driva dem med en Harman Kardon HK670 förstärkare och ljudet går via ett Audigy 2 ljudkort. Har tänkt mig en budget på högst 3000:- för högtalarna.
Vet inte om frågan passar bättre på ett Hifi-forum, men det finns säkert någon här med egna erfarenheter av liknande konfigurationer som kan tipsa om ett par stativhögtalare eller dylikt som låter bra på ett skrivbord? Jag har funderat på att köpa ett par studiomonitorer, men vet inte om dessa passar mitt syfte. Är även osäker på om ljudkortet är otillräckligt.

Tacksam för all input.

Permalänk
Medlem

hmm...nu är det som så att man kan inte (jag tycker det iallafall) ha vanliga stereo högtalare precis framför sig. De är helt enkelt inte gjorda för att man ska sitta precis framför dem. Det kommer låta skräp. Ta istället och lägg ner pengar på några bra datorhögtalare.

Ex.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114820&cks=PRL

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303910&cks=PRL

finns ju även surroundvarianter av dessa.

Visa signatur

Stacker chassi, Amd64 3500+, Corsair twinx 1024Mb 500Mhz, Seagate S-ata 120Gb + 120 Gb Maxtor, Nvidia 7800gt, SB Audigy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadAss
hmm...nu är det som så att man kan inte (jag tycker det iallafall) ha vanliga stereo högtalare precis framför sig. De är helt enkelt inte gjorda för att man ska sitta precis framför dem. Det kommer låta skräp. Ta istället och lägg ner pengar på några bra datorhögtalare.

Ex.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114820&cks=PRL

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303910&cks=PRL

finns ju även surroundvarianter av dessa.

Är du inte klok?
Tror du på allvar att små plastlådor inkl. förstärkare för en tusenlapp kan mäta sig med riktiga högtalare drivna av en riktig förstärkare? Och min högtalare låter då inte sämre på nära håll. Han funderade ju även på studiomonitorer, och dom är om något byggda för att låta bra när man lyssnar nära dom.

Permalänk
Medlem

Cerwin Vega och Dali har ett par budgetmodeller som kanske skulle kunna passa dig! De har det mesta in på www.hifiklubben.se men du kanske kan hitta något av deras sortiment begagnat också, www.blocket.se är ett bra ställe att hitta beg högtalare.

Permalänk

Gällande studiomonitorer så har vi ett par BEHRINGER TRUTH B2030P på skolan och dessa låter riktigt bra med tanke på priset är betydligt lägre än vad monitorer brukar kosta.
Dessa finns bla på musikbörsen.

Annars verkar Dynavoice Magic S-4 vara intressanta.

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1397

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är iaf ytterst nära att beställa ett par Audio Pro Black Diamond till min HK675. Kostar strax under 5100:- inkl. frakt. Måste bara förbereda mig mentalt på att leva på ravioli resten av året innan jag beställer..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadAss
Ta istället och lägg ner pengar på några bra datorhögtalare.

Nej!

B&W har en bra stativare för 3595:-, DM601 S3 heter den. Sen har Dali ett antal mindre
modeller i samma prisklass eller billigare. Är du inte så kräsen på ljudkvaliteten men vill ha
mer "tryck" så är de nya Proson-modellerna helt okej (för priset). Även proson låter 398
gånger bättre än små fåniga plastlådor

Välljud:

B&W DM303:
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoeg...

B&W DM601 S3:
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoeg...

Dali Blue 2002LE:
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoeg...

Dali Concept 2:
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoeg...

Om basen är det viktigaste så finns ju Cervin Wega...
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/golvhoegta...

www.fyndborsen.se säljer Proson annars...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Är du inte klok?
Tror du på allvar att små plastlådor inkl. förstärkare för en tusenlapp kan mäta sig med riktiga högtalare drivna av en riktig förstärkare? Och min högtalare låter då inte sämre på nära håll. Han funderade ju även på studiomonitorer, och dom är om något byggda för att låta bra när man lyssnar nära dom.

Nån som vakna på fel sida av sängen idag eller?

Det jag bara försökte få fram var det att ett par stereohögtalarre är inte gjorda för att man ska sitta kanske 0,5 - 1 meter framför dem utan man ska ha ett avstånd på kanske 3 meter. Gå till vilket hifibutik som helst och fråga.

Ville bara ge min åsikt på hans fråga då ingen annan hade gjort det så tagga ner lite. Har du föresten lyssnat på vad ett bra datorhögtalare kan prestera idag. Jag har själv ett z-680 system från Logitech och det låter riktigt bra (FRAMFÖR DATORN) Jag har även en bra stereo (HK970, B&W 603s2 ) men det kan man inte sitta precis framför det låter riktigt illa då.

Studiomonitorer kan jag inte uttala mig om då jag inte vet något om dem.

Kanske ska ta och lugna ner dina inlägg. Låter som om du är en arg människa!?

Visa signatur

Stacker chassi, Amd64 3500+, Corsair twinx 1024Mb 500Mhz, Seagate S-ata 120Gb + 120 Gb Maxtor, Nvidia 7800gt, SB Audigy.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadAss
Det jag bara försökte få fram var det att ett par stereohögtalarre är inte gjorda för att man ska sitta kanske 0,5 - 1 meter framför dem utan man ska ha ett avstånd på kanske 3 meter. Gå till vilket hifibutik som helst och fråga.

Tror inte han (eller jag) har tänkt att ställa högtalarna på varsin sida om skärmen.

Köper man ett par riktiga högtalare placerar man väl dem på ett hyfsat korrekt sätt, även om man sitter framför datorn när man lyssnar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadAss
Ville bara ge min åsikt på hans fråga då ingen annan hade gjort det så tagga ner lite. Har du föresten lyssnat på vad ett bra datorhögtalare kan prestera idag. Jag har själv ett z-680 system från Logitech och det låter riktigt bra (FRAMFÖR DATORN) Jag har även en bra stereo (HK970, B&W 603s2 ) men det kan man inte sitta precis framför det låter riktigt illa då.

Man behöver ju faktiskt inte sitta 1 meter ifrån högtalarna bara för att man sitter vid datorn

Om du inte redan har ett någorlunda bra ljudkort så köp det, och låt dina B&W slakta logitech

Jag har själv 604 S2 så jag vet hur bra 600-serien är (förutom 602.5 s3).

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

jag har jobbat som hififörsäljare och tycker några av er är ute och cyklar lite. Människan som skrev tråden nämnde ingenting om avstånd. Flesta sitter väl ändå med datorn tryckt mot en vägg och det är vad jag skulle förutsätta när han inte skriver nåt annat. Har man placerat sin dator som 90% av befolkningen gör, dvs mot en vägg, Så tycker jag att det är ett rent slöseri att köpa rejäla grejor när man ändå inte kan utnyttja dom. Skulle helt klart följa Badass råd och satsa på en mindre datasystem för spel och dyl. och sen köpa ett par finare högtalare för en KORREKT uppställning. Klassiska felet dom flesta gör är att missa att ställa upp sina grejor på ett bra sätt. Skulle gå så långt som att säga att hur du placerar ditt system + hur bra dämpat rum du har utgör 40% av totalljudet. Sitter själv med klart dyrare grejor än det som nämnts här och är missnöjd p.g.a att mitt rum är alldeles för dåligt. Så tänk efter innan ni bara kastar ur er saker.

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Jag antog i min enfaldighet att han har någorlunda hum om hur grejorna ska placeras eftersom han redan har en helt respektabel förstärkare. Du köper väl inte en förstärkare för att sätta den på skrivbordet brevid datorn?

Permalänk
Medlem

Finns nog folk till allt..... Många gånger när jag jobbat och även hälsat på hos folk privat har jag nästan fått spattet när jag sett och hört hur folk ställer upp sina grejor. Så jag har lärt mej att aldrig förutsätta saker och ting när det gäller sånt här. Överraskande många tror att det bara är att köpa grejor för en 10.000kr så kommer det automatiskt att låta bra.

EDIT:Stavfel.

Hehe mitt i diskussionen glömde jag ju min rekommendation! Du ska klart kolla in antingen B&W 600 Serie iaf du vill ha stativare. Ska du grejorna ordentligt uppställda och har plats, så ska du definitivt hellre lyssna på Infinity Primus 250 för 3.000kr. Information finns på: www.leffershifi.se Tänk på att Cerwin Vega har inte en chans mot dessa grejor om du prioriterar väljudet före "dunka dunka" och skrammel.:>

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Stora frågan nu är väl hur Goije hade tänkt att ställa högtalare och förstärkare?

Visa signatur

Stacker chassi, Amd64 3500+, Corsair twinx 1024Mb 500Mhz, Seagate S-ata 120Gb + 120 Gb Maxtor, Nvidia 7800gt, SB Audigy.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renis
jag har jobbat som hififörsäljare och tycker några av er är ute och cyklar lite. Människan som skrev tråden nämnde ingenting om avstånd. Flesta sitter väl ändå med datorn tryckt mot en vägg och det är vad jag skulle förutsätta när han inte skriver nåt annat. Har man placerat sin dator som 90% av befolkningen gör, dvs mot en vägg, Så tycker jag att det är ett rent slöseri att köpa rejäla grejor när man ändå kan utnyttja dom. Skulle helt klart följa Badass råd och satsa på en mindre datasystem för spel och dyl. och sen köpa ett par finare högtalare för en KORREKT uppställning. Klassiska felet dom flesta gör är att missa att ställa upp sina grejor på ett bra sätt. Skulle gå så långt som att säga att hur du placerar ditt system + hur bra dämpat rum du har utgör 40% av totalljudet. Sitter själv med klart dyrare grejor än det som nämnts här och är missnöjd p.g.a att mitt rum är alldeles för dåligt. Så tänk efter innan ni bara kastar ur er saker.

Man behöver inte ha ett extrarum dedikerat till sin ljudanläggning för att kunna njuta av ett hyfsat ljud i 10k-klassen (förstärkare + högtalare). Det går att ha högtalarna placerade lite suboptimalt, t.ex. bakom sig och ändå få det att låta ok. Så planerar jag att ha det. Högtalarna bakom mig när jag sitter vid datorn (där jag ändå minst 50% av tiden använder hörlurar), när jag ligger i min säng blir dock placeringen bättre.

Sen kan man givetvis möblera rummet med fokus på ljudet, men det är ofta lite krångligt när man bor på inte långt över 10 kvadrat och ska ha plats för skrivbord med dator, säng, garderob osv.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag är iaf ytterst nära att beställa ett par Audio Pro Black Diamond till min HK675. Kostar strax under 5100:- inkl. frakt. Måste bara förbereda mig mentalt på att leva på ravioli resten av året innan jag beställer..

Jag vill inte göra dig besviken, men lyssna runt på lite annat innan du kanske gör bort dig!

spring in en massa hifi-butiker och lyssna på annat för under 6000, och du kommer säkert att hitta något som låter betydligt mkt bättre.

Jag hade Black Diamond v.2 en gång förr, och inte ens för de 4700 kr jag fick dem för(nya) tycker jag de var prisvärda.

Jag drev dom btw med hk670, vilken i princip är identisk med 675an

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Man behöver inte ha ett extrarum dedikerat till sin ljudanläggning för att kunna njuta av ett hyfsat ljud i 10k-klassen (förstärkare + högtalare). Det går att ha högtalarna placerade lite suboptimalt, t.ex. bakom sig och ändå få det att låta ok. Så planerar jag att ha det. Högtalarna bakom mig när jag sitter vid datorn (där jag ändå minst 50% av tiden använder hörlurar), när jag ligger i min säng blir dock placeringen bättre.

Sen kan man givetvis möblera rummet med fokus på ljudet, men det är ofta lite krångligt när man bor på inte långt över 10 kvadrat och ska ha plats för skrivbord med dator, säng, garderob osv.

Jo men herrn som startade tråden skrev detta:"Hallå

Jag planerar att köpa ett par välljudande högtalare för att kunna njuta av musik vid datorn"

Jag förutsatte när han skrev detta att han då skulle ha sina grejor vid datorn, och då får du inte ut nåt alls nästan då dessa produkter är avsedda för en placering med ett avstånd på minst 2.5-3.0m från lyssnaren. Du ska ju också inte glömma att du måste ha minst ha en 2m mellan högtalarna som dom får en chans att måla upp en fin ljudbild.
Och givetvis behöver du inte ha ett dedikerat ljudrum för att få saker att låta bra. Jag har aldrig haft ett dedikerat rum för mina saker. Utan jag ser till att få en bra uppställning med min tv i mitten och med högtalarna stående ut en bit så dom får luft mellan sig för att kunna få en bra och djup ljudbild. Problemet jag har hemma är mina väggar då jag bor i ett fuskbygge från 1987:>

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tänka till en extra gång när man möblerar med, så får man någorlunda
bra "lyssningsvinkel" även när man sitter vid datorn. Sen är det som Vicotnik säger, att när
man spelar spel är det nästan uteslutande hörlurar som gäller. Då spelar inte högtalarnas
placering så stor roll inte heller när man sitter och "slölyssnar" vid datorn.

Renis har däremot helt rätt när det gäller placering av högtalare. Det står säkerligen många
fina högtalare ute i vårt avlånga land, som låter apa pga fel placering. Oftast räcker det med
att öppna och läsa manualen för att se hur de ska placeras om man inte vet.

Möblera rummet efter högtalarna, istället för att placera högtalarna där det blir plats över

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar.

Förtydligande 1: Jag planerar faktiskt att sitta relativt nära högtalarna med högtalarna placerade på var sida om min TFT-skärm eftersom bordet mycket riktigt står mot en vägg. Jag har viss insikt i betydelsen av korrekt placerade högtalare och hur rummet är utformat och inser att jag går miste om en del av upplevelsen när jag placerar högtalarna på ett skrivbord alldeles framför näsan. Har dock lyssnat en del på studiomonitorer på detta avstånd och det låter ju ändå mycket bättre än alla plasthögtalare som creative o liknande har att komma med.
Däremot har jag aldrig provat den typ av högtalare som B&w,Dali m fl har att erbjuda... vilket föranleder min fråga..
Förtydligande 2: Den förstärkare jag använder driver i vanliga fall ett par stora golvhögtalare som är korrekt placerade med spikes, vattenpass och måttstock... Men eftersom möjligheten finns att koppla in ett par riktiga högtalare som "datahögtalare" för en rimlig penning, tycker jag ändå att det är en god idé. För övrigt står mina golvhögtalare en bit bort från min dator, alltså köper jag ett par långa tjocka kablar och drar till datorutrymmet och kan lyssna på mina CD-skivor där istället.. samt en och annan mp3:a.
Nu ska jag åka iväg på hi-fi butik och låna högtalare och höra efter hur det låter...

Permalänk
Medlem

Ah det svaret gjorde saker och ting klart mer tydliga!:D

Skulle nog säga att studiomonitorer och vanliga "hemma" hötalare är uppbyggda efter lite olika principer. Studio hgt är ju gjorda för att vara närmare lyssnaren och spela på ett mer "avslöjande" sätt medans hemma varianten är gjorda för att stå på avstånd och spela.

Ett vettigt och klart intressant förslag skulle då hellre vara att kolla in en riktigt bra hörlursförstärkare och ett par bra Sennheiser hörlurar. En begagnad Musical Fidelity X-Can (rör-hörlurs förstärkare) för en 1000kr och sen ett par SennHeiser HD 580 Precision hörlurar garanterar jag utklassar allt motstånd som ett par högtalare för 3000kr kan uppbringa.Denna kombination spelar mjukt och öppet med en mycket bra botten. Låter aldrig vasst och är väldigt detalrikt. Har ägt detta klassiska rör-steg själv. Går dessutom att spela riktigt högt! Sen när du vill kunna lyssna med flera eller vid fest är det ju bara att göra som vanligt och dra kabel från datorn till din H/K 670.=)

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Ja, sammanfattningsvis... jag har fått svar på min fråga. Vanliga hi-fi högtalare för hemmabruk lämpar sig inte på de avstånd jag är begränsad till. Fina hörlurar är en bra idé, men personligen har jag aldrig känt mig bekväm med öronvaddar inomhus.
Om det i slutändan blir någon affär, så lär det bli ett par begagnade studiomonitorer.
Tack igen, over and out.

Permalänk
Medlem

Lycka till med ditt köp!:D Men har du verkligen testat Sennheisers finare modeller när du säger så?:O

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Dessa hade jag velat ha till min dator.
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoeg...
Fina och trevliga. Dock dyra med tanke på att det inte är så "mycket" man får i priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Dessa hade jag velat ha till min dator.
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoeg...
Fina och trevliga. Dock dyra med tanke på att det inte är så "mycket" man får i priset.

Mycket snygga ja