Permalänk
Medlem

Extremt varma HDD.

Hej!
Jag har två hårddiskar precis ovanpå varandra, inte exakt, är väl cirka 1cm mellanrum.
Hur som helst blir de extremt varma, jag kan inte hålla kvar fingrarna ibland, blir väl minst 50c utan fläkt.

Jag måste alltid ha en stor bordsfläkt riktad rätt emot hårddiskarna, slog av den för ett tag sen och de stiger direkt, nu är den på 43c. Står att under 41c är ofarligt, och över allvarligt.

Min kompis har normala värden, varför blir min så här?
Om det har nån betydelse så är det en 40GB och en 200GB, det är Western Digital båda två.

Tack!

Permalänk

Kanske skulle investera i lite kylning till datorn, om du inte redan har det så tror jag att det skulle vara en god idé att köpa en fläkt att sätta bak i chassit för att föra ut luft ur den.
Som jag uppfattat det så är det inte farligt så länge hårddiskarna är under maxtemperaturen (oftast 55C).

Permalänk
Medlem

Kolla om du har plats att sätta en fläkt framför hd:s riktade bakåt mot dom så luften flödar mellan dom så löser sig nog kylningen.

Alt skulle annars vara att du särar på dom så det blir större mellanrum om så är möjligt i ditt chassie.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla om du har plats att sätta en fläkt framför hd:s riktade bakåt mot dom så luften flödar mellan dom så löser sig nog kylningen.

Alt skulle annars vara att du särar på dom så det blir större mellanrum om så är möjligt i ditt chassie.

Har tyvärr inte plats för att sätta nån fläkt varken framför eller bakom dem. Jag tycker alla datorfläktar verkar så klena, för jag måste ha en bordsfläkt för att få ner diskarna till 30c, vill ju ha fler diskar men hur ska de gå

Får sitta och fundera ett tag till

Permalänk

Jag tycker att det här med kylning av hårddiskar är lite smått överdrivet.
Jag menar, ta en halvgammal server med RAID-5 eller RAID-10, där diskarna snurrar för fullt 24/7 i flera år, de blir jäkligt varma utan att ta någon skada, och på en server är ju driftsäkerheten högsta prioritet.
Visst kostar de mer om de är speccade för en server, men jag har aldrig varit med om att en disk rasat p.g.a. temperaturen.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

De flesta datorpaket som levereras utav t.ex Dell, HP, Compaq tja ni förstår nog brukar nästan alltid ligga runt 45-55 grader på hårddiskarna.

T.ex Seagate säger att deras working temperature är 0-60grader och jag kan tänka mig att dom har ganska stora toleranser utöver de värden dom säger själva.
http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda72...

Deras 15000 varvs hårddiskar är det 5-55 grader som gäller.
http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_cheetah15k....

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Jo, ni kommer ju med bra argument.
Men det är lustigt att just mina blir så här varma, och jag har enbart 2. Vad ligger era på t ex?

Permalänk

43c är helt lungo, men om de stadigt ligger över 45c borde du investera i en chassifläkt

Permalänk
Medlem

In med en eller flera fläktar i chassit...själv har jag en 80mm fläkt framför diskarna som trycker in luft över dom(2 diskar i ett chieftech chassi= ligger tätt) och 2st 80mm fläktar bak som suger ut luft , disk tempen är runt 39-43 grader då jag kör alla fläktar i 5volt...eller är det kanske 7 volt?
Men tysta är dom iaf....

Har även en 120mm fläkt i sidan som trycker in luft över moderkortet och även den på 5 eller 7 volt...

Så får du inte plats med fläktar/kylning kanske du skulle köpa ett nytt chasssi?
Finns chassin med plats för 120mm fläktar fram och bak som borde göra så att luftflödet blir bra = lägre temp på grejorna

Annars är väl allt under 45 grader bra så länge temperaturen inte växlar ofta och mycket...d.v.s tempen går upp och ner, stabil temp mår grejorna bäst av.

Permalänk
Medlem

Har tre stycken diskar i min lilla SSF burk i garderoben, "gjord för en disk" och dom ligger i snitt på 47-52°C, Det är smärta att försöka hålla i dem i den tempen.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Min xbox HDD gå upp till 89C innan den hänger sig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
Min xbox HDD gå upp till 89C innan den hänger sig...

Lät bra det där.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Japp :)......

Permalänk

Allt under 55 grader är enligt dom flesta tillverkare max temperatur innan det finns risk att hårddisken tar skada, men under 50 grader är nog att rekommendera.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Jag behöver nog byta tillbaka till min gammla fläkt i xboxen...