Raid 0 på partition, går de?

Permalänk
Medlem

Raid 0 på partition, går de?

Hej

Har 2 st 300gb S-ATA diskar som ja vill raida, tänkte så klart
köra raid 0. Till min fråga, går de att göra en varsin partition
på båda diskarna och köra raid på dom? Känns lite onödigt att
köra 2x300gb diskar om något skulle gå galet med disken.
Oavsett så försvinner allt men vill ha de bra upplagt genom OS
på en och lite annat div. på den andra.

Har sökt men hittade inte så mycke info om min fråga ...

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Medlem

Om du kör dem i Raid-0 och en disk går sönder så tappar du all data, oavsett om du partitionerat upp den i två.

Själv tycker jag det är onödigt att riskera 600Gb för lite prestandaökning. Håll dem defragmenterade istället.

Permalänk
Medlem

Se till att du alltid har färsk backup av alla viktiga data. Utifrån detta kan du utan risk köra RAID0.

Har gjort det de senaste 2 åren (20 000 timmar) utan att förlora data pga RAID0.

Permalänk
Medlem

Ja kanske skrev min fråga lite otydlig? Ja vill göra en partition på vardera disk dvs 250gb och 50gb och sen raida 50gb med varandra! Frågan var
om de gick att göra så? Eller måste ja köra hela 300gb?

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Medlem

Om det överhuvudtaget går så måste du göra det i mjukvara (Windows) och då är det inte säkert att du tjänar något på det.

Permalänk
Medlem

Du måste Raida hela diskarn med varandra men sedan kan du partitionera upp dina 600Gb hur mycket du vill.

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Hård: Definiera RAID i RaidBIOS - innehållet går förlorat
Mjukt: Konvertera till dynamiska diskar, därefter definierar man RAID på partitionsnivå

Helt klart skall du köra hård RAID.

Ta backup först!

Permalänk
Medlem

Tjena jag lånar tråden lite och undrar,
om man har 2st Raptor 36gb och kör raid0 vad innebär det då?
Att 36gb försvinner eller att dom bara läggs ihop till en partion och den går som en hdd, och man får "lite" prestanda ökning eller?
Snälla jag har försökt förstå mig på det här med raid i åratal fattar inte ett skit

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk