Permalänk
Medlem

CCFL, Begränsa ljuset?

Hej.. Jag ska ta och införskaffa ett par CCFL rör.. Jag hade tänkt att placera en på undersidan av chassit.. dock så funderar jag på hur det skulle gå att begräna så det inte lyser så starkt? Fugerar ett CCFL rör lika bra (bortsätt från ljusstyrkan) på 7v som på 12v?

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Inaktiv

nix... d måste ha 12 volt för att funka.... halva röret lyser bara om du har lägre volttal än 12

Permalänk
Medlem

Damn... Tror du det fugerar att styra det med PWM för att begränsa strykan då?
Nån annan ideèkanske

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Inaktiv

PWM?? :S

Permalänk
Medlem

Pulse Width Modulation. Du slår av och på nånting flera ggr i sekunden Ett sätt att styra fläkthastighet från 0 till 100%.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

borde inte CCFL rörets brinntid minska ganska rejält isf??

Permalänk
Medlem

Tror du kan bli trött på dens blinkning innan den går sönder

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte. Med en kallkatod måste man upprätthålla en tillräcklig urladdningsström för att katoden ska vilja ge ifrån sig några elektroner. Det kan finnas ett visst spann som röret fungerar i, men det är inte särskilt stort.

Det finns lysrörsarmaturer som är dimmbara, men i det fallet rör det sig om vanliga lysrör, och sådana har "varma" katoder (dvs de går att värma upp som en glödtråd) och på så sätt kan man hålla katoderna igång samtidigt som urladdningsströmmen minskas.

Permalänk
Medlem

nej det fungerar inte,

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

taotl: Ögat uppfattar inte det..
Ghost: Okej.. då tror jag att jag kör på min första idee.. Frostat plexi framför ...

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Tjaa, man kan ju alltid sätta på solfilm på röret

EDIT :

så blir det om man frostar plexit framför

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)