Feedback på Quiet Dream-Vattenkyld Pegasos (PowerPC)

Permalänk
Medlem

Feedback på Quiet Dream-Vattenkyld Pegasos (PowerPC)

Här är mitt projekt http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51752...

Vad tycks?
Är det något ni vill ha fler bilder på eller liknande?
Åsikter?

Ha de gött,
David

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem

Intressant med kompakt vattenkylning.

Själv skulle jag hålla mig borta från snabbkopplingar av alla de slag, men det är ju då bara jag.

Blev dok lite orolig för två saker:

* Hur stor är risken för kärnkrossning av processorn, eller är det en shim du använder som syns på en del av bilderna?

* Att förlänga anslutningarna till nätaggets trissor kan göra att det presterar sämre eller att störningarna ökar, anslutningarna till trissorna bör vara så korta som möjligt. Det är iofs inte så höga frekvenser, omkring 500 kHz - 1 MHz, för en RF-nisse som jag är det närmast likspänning.

Intressant idé att säkra anslutningarna med vulktejp, får ta och införskaffa en rulle.

Permalänk
Medlem

Mycke intressant faktiskt:)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att även jag var skeptisk mot snabbkopplingarna men jag testade dem ganska hårt innan jag monterade och jag kan bara säga att de har fungerat utmärkt!

Kärnkrossning är jag inte alls orlolig för, shimmen som jag använde satt under orginalkylaren så jag tänkte att jag kunde använda den för säkerhets skull.

Förlängningen av nätaggregatets trissorna har fungerat mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Jag tog ett 270W agregat just för att ligga en hel del över vad jag behöver så att en förlust av prestanda inte skulle påverka allt för mycket. Allt har fungerat utmärkt Hehe jo 1 Mhz är lätt likspännning

Vulktejpen använder jag till allt Den är ju skitbra

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem

Snyggt.

Fungerar verkligen det det där med att torka i ugn?

Funderade en gång på att stoppa min mobil i micron en gång efter att den blivit ganska blöt, men jag ångrade mig och tog en hårtork och massa hushållspapper istället

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på microugn och vanlig ugn.
I en micro skickas det ju runt en massa strålning, inte som i en vanlig ugn.. Nästan lite dum-varning på den...

Under vilken kategori på Svebry ligger strömställaren?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Tackar

Laggeman: Såg nu att den inte finns med på hemsidan. Skicka ett mail ifall du vill beställa en. Annars får du åka till skövde

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Det är skillnad på microugn och vanlig ugn.
I en micro skickas det ju runt en massa strålning, inte som i en vanlig ugn.. Nästan lite dum-varning på den...

Hehe. Jo, jag vet, dum-varning... Stoppade in lite bacon i micron en gång, tänkte inte på att det var något aluminiumfolie-liknade material på undersidan av förpackningen. Kan ju säga att det är väldigt vackert med innomhus-fyverkerier

Ontopic: Hur mycket kostade hela kalaset?
Ska läsa på lite om PPC och Pegasos, det såg väldigt intressant ut.

Permalänk
Medlem

närmare 12k :/
Läs så mycket du orkar. Mycket intressant läsning

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem

dadde kan du vara snälla och visa exakt hur du kopplade ditt relä till pumpen! snälla! och vad du använder för komponenter. skulle du även kunna ta en titt på mitt schema nedan och sega vad du tycker skulle det vara jättesnällt!

Visa signatur

[ PhenomX4 9850 ][ MSI K9a2 Platinum V.2 ][ 2xCorsair Dominator 1024Mb ][ PowerColor HD3650 ][ LianLi A05 ][ Tagan Easycon 580W ]

Permalänk
Medlem

Re: Feedback på Quiet Dream-Vattenkyld Pegasos (PowerPC)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dadde
Är det något ni vill ha fler bilder på eller liknande?
Åsikter?

Jag skulle vilja se sleevade kablar, bilder på hur det ser ut när allt sitter som det skall i chassit... Och kanske en ritning så man får se flödesriktning osv? Temperatur på det hela hade jag inte heller tackat nej till

Angående slangkopplingarna: Jag vågar aldrig köra med sådana prylar. Känns väldigt osäkert att inte ha riktiga stålklämmor... Men vad jag har hört så håller bra snabbkopplingar för 10bar.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant
Har själv aldrig hörttalas om Pegasos.
aja keep up the good work
btw ska du inte ha en vattentank?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Oj helvette va nice!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av craz-o
dadde kan du vara snälla och visa exakt hur du kopplade ditt relä till pumpen! snälla! och vad du använder för komponenter. skulle du även kunna ta en titt på mitt schema nedan och sega vad du tycker skulle det vara jättesnällt!

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/pump_rela.gif

Ser utmärkt ut! Ganska exakt samma koppling jag har. Din koppling kommer funka utmärkt. Lycka till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Jag skulle vilja se sleevade kablar, bilder på hur det ser ut när allt sitter som det skall i chassit... Och kanske en ritning så man får se flödesriktning osv? Temperatur på det hela hade jag inte heller tackat nej till

Angående slangkopplingarna: Jag vågar aldrig köra med sådana prylar. Känns väldigt osäkert att inte ha riktiga stålklämmor... Men vad jag har hört så håller bra snabbkopplingar för 10bar.

Sleevade kablar kanske vore nått
Kan fixa ett flödeschema och nya bilder lite senare idag.
Tempraturen ligger på 38 grader vilket är det gradantal jag satt tempstyrningen på. Dock snurrar knappt fläkten vilket jag är nöjd med.
Slangkopplingarna är smidiga men självklart håller de inte för lika mycket. Dock hade jag inte tänkt byta till en pump som orkar trycka 10bar

Jojje: Nope, inget vattentank. Funkar utmärkt ändå och dessutom finns ingen plats för någon.

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Feedback på Quiet Dream-Vattenkyld Pegasos (PowerPC)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Fungerar verkligen det det där med att torka i ugn?

Funderade en gång på att stoppa min mobil i micron en gång efter att den blivit ganska blöt, men jag ångrade mig och tog en hårtork och massa hushållspapper istället

Jag brukar torka rengjord elektronik i varmluftsugnen på ca 50°. Detta skadar inte elektroniken men torkar relativt snabbt ut vattnet ur alla skrymslen.

Att köra elektronik i mikron kan inte rekommenderas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Angående slangkopplingarna: Jag vågar aldrig köra med sådana prylar. Känns väldigt osäkert att inte ha riktiga stålklämmor... Men vad jag har hört så håller bra snabbkopplingar för 10bar.

Själv kör jag med vanliga nipplar och slang som nyper åt bra. Körde med klämmor tidigare, men det tycks fungera utan så länge slangen nyper åt ordentligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt Dadde! Det var ett bra tag sedan du postade idéen kan jag minnas, kul att se att det blir bra!

Så vad ska maskinen användas till, Webserver eller liknande?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Nice att se att du är tillbaka Dadde, du har varit lite inaktiv. ;D

Visa signatur

O.C., OTH, Lost, Prison Break, PMR, PMRUK, Supernatural, Surface, Invasion, Joey. Känns som om jag glömt något.

Permalänk

viste inte att det fanns kvar modekort med den ståände prollen.. tycker den är bättre än den vanliga kontakten.. plus att man kan få bättre kylning på den.. har dock 4 st 300 mhz sånna fast kanske inte i exakt samma koppling

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Mycket snyggt bygge !!
Okej jag tyckte at cpu blocket såg riktigt snyggt ut jag älskade hur du gjorde med fästningen det där med fjädrarna har jag aldrig tänkt på antagligen är jag bara riktigt dum i huve men det var bra gjort iaf jag kunde hämta lite inspiration :D:D:D

Sen vad gick allt som allt lös på (inkl. fräsning och sånt)??

Cirka hur många timmar har du laggt ner på den där burken ??

Sen tja det är inte annat att säga att det är riktigt snyggt kommer nog också bli tyst om attan om allt går vägen så att säga

Slutsats:

Permalänk
Medlem

Ska du baka en moderkortskaka?

Permalänk
Medlem

Är du inte rädd för esd skador???

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande och intressant bygge. Fortsätta så!

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att du fortsätter på det här projektet. Men det verkar lite som om det chassi du byggde själv faktiskt är snyggare än det här.

Permalänk
Inaktiv

perfekt!!! snygg torkning av moderkortet också hehehe

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Phalle:

"Fungerar verkligen det det där med att torka i ugn?

Funderade en gång på att stoppa min mobil i micron en gång efter att den blivit ganska blöt, men jag ångrade mig och tog en hårtork och massa hushållspapper istället "

En Microvågsugn skickar ut microvågor som får vätemolekylerna
i svängning, då alstras friktionsvärme och det man har stoppat
in i micron blir varmt. (Det är därför fuktiga saker blir varmare
fortare än torra) ... Funkar inte så bra på elektronik med andra ord

Visa signatur

I<Cross>I

Permalänk
Discokungen

Underbart vackert Du är en gud bland prylbögar ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det fungerar ypperligt att torka elektronik i ugnen på låg värme för alla som undrar

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Under vilken kategori på Svebry ligger strömställaren?

Finns även i ELFAs sortiment under namnet "Vandalsäker strömbrytare" lr dylikt. Kommer dock inte ihåg artikelnumret, tyvärr.

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

nice. om jag inte fattat helt fel ska det bli en htpc?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

jösses, skall man behöva vattenkyla en propp som drar 6W?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]