Chieftec 360W ( :( ) i en P180? Räcker kablarna?

Permalänk
Medlem

Chieftec 360W ( :( ) i en P180? Räcker kablarna?

Jag försöker hitta specifikationer på kablarnas läng på ett Chieftec 360W men det verkar vara förgäves. Är det någon som vet om de räcker eller om jag ska passa på och köpa ett nytt agg. Skulle Tagans gamla eller nya agg fungera? Hämtar chassit imorgon förmodligen så det skulle vara bra att veta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Beror ju på från vilket chassi nätagget kommer ifrån. Är det från ett fulltower så räcker nog längden aldeles utmärkt då jag iaf inte vet av längre kablar utan att skarva dom själv.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket chassi det kommer ifrån då jag har lånat det av en kompis. Det kommer iaf från det chassi som var så populärt för några år sedan som sedan flera tillverkare härmade.

Nätagget är Crazydog's här på forumet, har provat att söka då jag hade för mig att han moddat det med 120mm-fläktar i fram för länge sedan men hittar inte tråden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag fick köpa 2x 20cm kablar för att det skulle räcka till mitt P180. Krävs nog 60-80cm kabel för att nå fram om du har otur. Min kontakt satt längst upp till vänster på moderkortet.

Visa signatur

QX6700 @ 4,0GHz | EIZO S2410W 24.1" | Vapochill LS + Reserator | SLI 8800GTX @ stock | Corsair XMS2 2x1GB PC8500 | EVGA 680i | 2x73GB Raptor raid | Creative X-Fi Xtrememusic + Logitech Z-5500 | Logitech G15 | 06: 17560 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unvital
Jag fick köpa 2x 20cm kablar för att det skulle räcka till mitt P180. Krävs nog 60-80cm kabel för att nå fram om du har otur. Min kontakt satt längst upp till vänster på moderkortet.

Galet. Hur har du dragit kablarna då? Då måste ju de flesta nya nätagg ha helvetiskt långa kablar, eller? Vilket nätagg har du och vilket moderkort? Vart köpte du kablarna? Verkar ju inte vara sådant som affärer har inne och jag vill gärna kunna använda den direkt när jag hämtat hem den.

Glömde säga i mitt inlägg att jag har ett NF7-S v2.0 men det kan man se i sign.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Har själv ett P180 med Abit IS7-E och ett OCZ ModStream, fick köpa ett par förlängningar, finns på Kjell & Co...

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Galet. Hur har du dragit kablarna då? Då måste ju de flesta nya nätagg ha helvetiskt långa kablar, eller? Vilket nätagg har du och vilket moderkort? Vart köpte du kablarna? Verkar ju inte vara sådant som affärer har inne och jag vill gärna kunna använda den direkt när jag hämtat hem den.

Glömde säga i mitt inlägg att jag har ett NF7-S v2.0 men det kan man se i sign.

Jag har ett Abit AV8 mb. Nätagget är ett Qtec på 550W, inte det tystaste eller bäst kvalitétsmässigt men den håller vad den lovar.

Jag köpte kablarna på en affär i Härnösand. Du får ringa runt och höra med affärerna där du bor. Alternativt kan du beställa på webhallen.

Visa signatur

QX6700 @ 4,0GHz | EIZO S2410W 24.1" | Vapochill LS + Reserator | SLI 8800GTX @ stock | Corsair XMS2 2x1GB PC8500 | EVGA 680i | 2x73GB Raptor raid | Creative X-Fi Xtrememusic + Logitech Z-5500 | Logitech G15 | 06: 17560 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unvital
Jag har ett Abit AV8 mb. Nätagget är ett Qtec på 550W, inte det tystaste eller bäst kvalitétsmässigt men den håller vad den lovar.

Jag köpte kablarna på en affär i Härnösand. Du får ringa runt och höra med affärerna där du bor. Alternativt kan du beställa på webhallen.

Ser mörkt ut. Dock så fick jag inte avin idag så jag kunde ändå inte hämta ut det. Vet ni om kablarna på Tagans nätagg, både nya och gamla, räcker?

EDIT: Kommer nog att köpa ett Tagan 430W 2force. Kommer kablarna att räcka på det?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, jag föreslår att du mäter när du fått lådan och satt in moderkortet.

Visa signatur

QX6700 @ 4,0GHz | EIZO S2410W 24.1" | Vapochill LS + Reserator | SLI 8800GTX @ stock | Corsair XMS2 2x1GB PC8500 | EVGA 680i | 2x73GB Raptor raid | Creative X-Fi Xtrememusic + Logitech Z-5500 | Logitech G15 | 06: 17560 |

Permalänk
Medlem

Blunden, Chieftec 360W har kablar så det räcker. Bara du drar det på ett bra sätt. Jag har en P180 med Chieftec 360W [High Power 360W] (HPC-360-202, samma modell) tillsammans med ett abit NF7-S.

Framför PCIportarna och grafikkortet finns det plats att dra dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oakim
Blunden, Chieftec 360W har kablar så det räcker. Bara du drar det på ett bra sätt. Jag har en P180 med Chieftec 360W [High Power 360W] (HPC-360-202, samma modell) tillsammans med ett abit NF7-S.

Framför PCIportarna och grafikkortet finns det plats att dra dem.

Mitt heter inte HighPower vad jag vet. Kommer tydligen från ett "supermidi dragon alu"-chassi fick jag just reda på.

oakim: Har hört att det finns 2 versioner av chieftecs 360W från 2 helt olika tillverkare. Det enklaste sättet att skilja på dem ska tydligen vara att kolla om fläktgallret är stansat eller guldpleterat (liknande) ditskruvat separat. Vilket har du?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Mitt heter inte HighPower vad jag vet. Kommer tydligen från ett "supermidi dragon alu"-chassi fick jag just reda på.

oakim: Har hört att det finns 2 versioner av chieftecs 360W från 2 helt olika tillverkare. Det enklaste sättet att skilja på dem ska tydligen vara att kolla om fläktgallret är stansat eller guldpleterat (liknande) ditskruvat separat. Vilket har du?

GULD!!(?) ... guld neeh.. men guldfärgad var den och ditskruvad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oakim
GULD!!(?) ... guld neeh.. men guldfärgad var den och ditskruvad.

Precis. Nä, trodde inte heller att det var guld. Det var därför jag skrev "liknande" eftersom jag inte kom på vad det hette. Då verkar vi ha samma agg. Jag testar att dra kablarna som du gjorde så får jag se om den passar.

EDIT: Nu har jag satt ihop det. Kablarna var grymt långa så jag kunde dra dem över grafikkortet etc. Jag bryr mig inte så jättemycket om kabeldragning nu eftersom jag ska köpa ett nytt agg i slutet av veckan. Tur att jag hade dina bilder oakim. Jag fattade inte den undre hårddiskhållaren alls först. Såg dock på din bild hur det skulle vara och kände mig dum en stund.

Jag har bara en fråga: Hur ska man göra med plattan som sitter för hålet till diskettstationen? Jag försökte böja loss den med den vill inte ge sig, jag hittade inget smidigt sätt. Visst ska man böja bort den? Annars tycker jag att allt gick bra att montera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Jag har bara en fråga: Hur ska man göra med plattan som sitter för hålet till diskettstationen? Jag försökte böja loss den med den vill inte ge sig, jag hittade inget smidigt sätt. Visst ska man böja bort den? Annars tycker jag att allt gick bra att montera.

Jo, det var faktiskt svårt för mig med men med våld och mycket knöllande så lossnade den. Använde en skruvmejsel till hjälp på utsidan och försök med fingertopparna pressa ut den lite(innefrån) så du kan peta in skruvmejseln. Sen är det bara att böja den åt olika hållen upp och ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oakim
Jo, det var faktiskt svårt för mig med men med våld och mycket knöllande så lossnade den. Använde en skruvmejsel till hjälp på utsidan och försök med fingertopparna pressa ut den lite(innefrån) så du kan peta in skruvmejseln. Sen är det bara att böja den åt olika hållen upp och ner.

Ok. För försöka imorgon igen. Har du eller någon annan kommit på någon användning för "HDD II"-kontakten? Finns det något roligt man kan indikera med den?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Ok. För försöka imorgon igen. Har du eller någon annan kommit på någon användning för "HDD II"-kontakten? Finns det något roligt man kan indikera med den?

Möjligen skulle det vara till en extra kontrollerkort. mh.. måste kolla upp om mitt gamla Promise kort har några piggar att koppla lampa till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oakim
Möjligen skulle det vara till en extra kontrollerkort. mh.. måste kolla upp om mitt gamla Promise kort har några piggar att koppla lampa till.

Skulle ju vara grymt om man kunde ha en led till varje disk, men då krävs nog ganska omfattande modifikationer om det alls går. Kan ju gå med ett kontrollerkort som du sade. Annars kan man säkert använda den till att visa nätverksaktivitet som de gjorde i Lanboy-recensionen (http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030331_antec_la...) men jag känner inte för att modda.

EDIT: Diskarna är ju nästan löjligt kalla i idle (efter några timmar). Mina ligger just nu på 33 ºC (systemdisk, Hitachi 160GB 7K250 PATA) och 25 ºC (sekundär lagringsdisk, Maxtor 120GB). Förut har de alltid legat på runt 40 eller strax över i idle. Särskilt maxtordisken har ju låtit en del vid access så att de nu är i det närmaste ljudlösa gör ju inget.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hittade!! Promise kortet hade fyra stycken piggar, gissar det är en för vardera IDE-kanal.
mh.. behöver en tredje lampa.....

http://www.phoronix.com/images/picture.php?id=107&image=promi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oakim
Hittade!! Promise kortet hade fyra stycken piggar, gissar det är en för vardera IDE-kanal.
mh.. behöver en tredje lampa.....

http://www.phoronix.com/images/picture.php?id=107&image=promi...

Grymt. Du borde testa om du har ett sådant. Skulle vara kul om det fungerade.

Hur får man förresten upp luckorna som sitter framför dammfiltren?

EDIT: Vad är det du kyler med nordbryggekylaren? Sydbryggan?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Grymt. Du borde testa om du har ett sådant. Skulle vara kul om det fungerade.

Hur får man förresten upp luckorna som sitter framför dammfiltren?

EDIT: Vad är det du kyler med nordbryggekylaren? Sydbryggan?

Ser efter hur kabel från fronten skall gå, den är en aning kort.. får flytta på lite saker.
Luckorn, trycka på dem, mitten längst till höger. "klick" ska det säga, så öppnar det sig.
Kylarn på nord är Zalmans NB47J och syd fick ta över den gamla orginal kylningen från moderkortet. Tillsammans med AS5 så ville den sitta kvar där, utan några andra fästen.
Detta så klart efter att AS5 fått stelna till sig lite, ibörjan gled den lite.

EDIT: jodå, HDD2 led lyser fint tillsammans med kontrollerkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oakim
Ser efter hur kabel från fronten skall gå, den är en aning kort.. får flytta på lite saker.
Luckorn, trycka på dem, mitten längst till höger. "klick" ska det säga, så öppnar det sig.
Kylarn på nord är Zalmans NB47J och syd fick ta över den gamla orginal kylningen från moderkortet. Tillsammans med AS5 så ville den sitta kvar där, utan några andra fästen.
Detta så klart efter att AS5 fått stelna till sig lite, ibörjan gled den lite.

Jo jag har också inhandlat en Zalman NB47J som jag dock inte lyckats montera eftersom jag inte kom på något bra sätt att få bort push-pinsen som den satt fast med utan att riskera att skada moderkortet. Efter att jag försökt har istället fläkten som satt där börjat rassla hemskt ibland när man startar. Den tystnar efter ett tag men det är irriterande. Hur gjorde du? Tycker det verkar vara svårt att hitta AS5 att köpa i affär. Annars måste man ju betala nästan dubbla priset med frakt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Jo jag har också inhandlat en Zalman NB47J som jag dock inte lyckats montera eftersom jag inte kom på något bra sätt att få bort push-pinsen som den satt fast med utan att riskera att skada moderkortet. Efter att jag försökt har istället fläkten som satt där börjat rassla hemskt ibland när man startar. Den tystnar efter ett tag men det är irriterande. Hur gjorde du? Tycker det verkar vara svårt att hitta AS5 att köpa i affär. Annars måste man ju betala nästan dubbla priset med frakt.

Inte så svårt.

Sydbryggan var ett annat problem.. inga hål att skruva fast den med. AS5 gjorde bra jobb, PLUS om du kollar inte bilden under så har jag mer eller mindre knutigt fast kylar med fläktsladden. Pressade den rätt så hårt ner mellan kondensatorerna och kondensor/IDE-porten

Så lite bild på HDD2 led kabel. Ignorera den jättegamla eltejpen på idekabeln (minst 2år gammal)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oakim
Inte så svårt.
http://mjao.no-ip.org/p180/IMGP0939.JPG

Sydbryggan var ett annat problem.. inga hål att skruva fast den med. AS5 gjorde bra jobb, PLUS om du kollar inte bilden under så har jag mer eller mindre knutigt fast kylar med fläktsladden. Pressade den rätt så hårt ner mellan kondensatorerna och kondensor/IDE-porten
http://mjao.no-ip.org/p180/IMGP0948.JPG

Så lite bild på HDD2 led kabel. Ignorera den jättegamla eltejpen på idekabeln (minst 2år gammal)
http://mjao.no-ip.org/p180/IMGP0949.JPG

Hur gjorde du då för att få bort push-pinsen? De är ju stenhårda.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Hur gjorde du då för att få bort push-pinsen? De är ju stenhårda.

Med tång så går det. Antingen pressa igenom dem eller bryt av dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oakim
Med tång så går det. Antingen pressa igenom dem eller bryt av dem.

Ok. Ma får väl se om man orkar montera om allt i P180:n. Kanske blir ett senare jobb.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q