Permalänk

CD till MP3-program

Jag vet inte om jag lägger denna rätt men jag tyckte den passade bäst här eftersom det handlar om en mp3-spelare.
Är ute efter ett enkelt och lättöverskådligt program som kan konvertera CD-skivor till MP3, det får gärna vara på svenska men engelska går bra det med. Min kusin ska nämligen få en mp3-spelare i födelsedagspresent och hans pappa bad mig försöka hitta ett sådant program. Är inte så sugen på att tanka ner en massa olika för att prova utan jag frågar här istället, ni har säkert bra tips.
Sen hade det ju varit bäst om det hade varit ett freeware-program dessutom :).

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

" Viktigt meddelande
Just nu är det många som använder sökfunktionen. För att inte det skall bli för hög belastning är den tillfälligt avstängd, tills sökningarna minskat. Var god försök igen om en liten stund."

Ja, för sökfunktionen är ju så bra här. Gå och var dryg någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Windows media player fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Du får inte mer hjälp genom o vara dryg tillbaka. Om sökfunktionen inte fungerar under ett par sekunder kan du väl vänta en liten stund o söka igen. Du får ofta snabbare svar om du söker.

"Microsofts operativsystem"
Microsofts operativsystem, program till Windows med mera.

Nåväl Ontopic:
www.dbpoweramp.com

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera DBpower amp music converter. Använde det när jag la in hela min samling på mp3, smidigt och bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Du får inte mer hjälp genom o vara dryg tillbaka. Om sökfunktionen inte fungerar under ett par sekunder kan du väl vänta en liten stund o söka igen. Du får ofta snabbare svar om du söker.

"Microsofts operativsystem"
Microsofts operativsystem, program till Windows med mera.

Nåväl Ontopic:
www.dbpoweramp.com

Jag sökte faktiskt innan jag la in tråden. Jag sökte på cd-mp3, mp3-program etc. men fick inga vettiga träffar. Tack för tipset däremot, ni andra med.

Permalänk
Hedersmedlem

Konstigt att du inte hittar nåt med sökfunktionen. Har själv svarat på frågor liknande din ett par gånger den senaste månaden. Därav min dryghet innan idag, är ju skåning dessutom :).
Nåväl, mitt tips är http://www.audiograbber.com-us.net/

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Nu kommer väl folk få tuppjuck men:
iTunes är otroligt smidigt
(Har man sedan en iPod som mp3-spelare så blir det löjligt smidigt)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Det här är ett enkelt program, beroende på om mna vill ha 128 kbit (som är förinställt) eller om man vill ha annan bitrate så får mna ändra lite inställningar.

CDex:
http://cdexos.sourceforge.net/

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Konstigt att du inte hittar nåt med sökfunktionen. Har själv svarat på frågor liknande din ett par gånger den senaste månaden. Därav min dryghet innan idag, är ju skåning dessutom :).
Nåväl, mitt tips är http://www.audiograbber.com-us.net/

Det är ju faktiskt jag med, kanske därför jag var lite dryg tillbaka :). Angående sökfunktion så kan det vara svårt ibland att veta exakt vad man ska söka på. Tack för tipsen, jag tog ner dbpoweramp och det verkade ganska enkelt att använda när man väl ställt in allt.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Lägg av med att diskutera regeltolkning här. Tag det med Edin eller en moderator istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Är kvalitet högsta prioritet är det EAC eller CDex som gäller för att rippa skivan säkert och Lame (ev. med en frontend som t.ex. RazorLame) med lämpliga inställningar (t.ex. --alt-preset standard) som gäller.

Har man brottom finns det enklare alternativ, t.ex. Audiograbber och dyligt, men då blir kvaliteten därefter.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
*tråd flyttad*

Lägg av med att diskutera regeltolkning här. Tag det med Edin eller en moderator istället.

Vi diskuterade väl mer forumets bristfälliga funktion. Det har på senare tid blivit svårare och svårare att söka pga det är överbelastat, plus att iaf jag saknar en funktion för att söka i alla forumdelar. Folk postar ju lite hur som, så även om man söker nåt om ljudkort så kan svaret lika gärna ligga under operativsystem eller nätverk or whatever.

Tillägg: För att denna tråd inte ska balla ur som det ofta tenderar att göra så föreslår jag att den snarast låses då trådskaparen har fått hjälp men det han behövde.

Vicotnik: På Audiograbbers download-sida finns även lame att hämta plus en tydlig instruktion hur man lägger till den i AG. Kvalitét och enkelt handhavande i ett

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Vicotnik: På Audiograbbers download-sida finns även lame att hämta plus en tydlig instruktion hur man lägger till den i AG. Kvalitét och enkelt handhavande i ett

Men kan man rippa säkert? Det var bara burst som gällde när jag testade det sist, vilket iofs var ett bra tag sen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Men kan man rippa säkert? Det var bara burst som gällde när jag testade det sist, vilket iofs var ett bra tag sen.

Förstår inte riktigt vad du menar med att rippa säkert.
Rippmetoder som finns är:
Buffered burst, Unbuffered burst, Dynamic sync width, Fixed sync width 1-10. Alltså 10 olika sync width.
Har provat lite olika men inte märkt nån kvalitetsskillnad. Eller har ripmetoden nåt att göra med förmåga att rippa skyddade skivor?

Edit: Stavfel

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Förstår inte riktigt vad du menar med att rippa säkert.
Rippmetoder som finns är:
Buffered burst, Unbuffered burst, Dynamic sync width, Fixed sync width 1-10. Alltså 10 olika sync width.
Har provat lite olika men inte märkt nån kvalitetsskillnad. Eller har ripmetoden nåt att göra med förmåga att rippa skyddade skivor?

Edit: Stavfel

Audio-cd har ingen inbyggd felkontroll.
Programmet som rippar måste därför läsa samma ställe på skivan flera gånger för att vara säker på att inga tillfälliga läsfel uppstått. Dessa kan annars resultera i försämrad kvalitet eller helt enkelt hack i problemområdet. Ska man bara rippa till sin mp3-spelare gör det kanske inte så mycket, men om man rippar för att göra backup på sina skivor bör man använda det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

den här tråden borde vara lika mkt paragraf 7 som den här
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49450...

Permalänk

Kvalitén som blir i dbpoweramp duger nog till en 15-åring med bärbar mp3-spelare. Kan kolla upp de andra programmen för eventuellt eget bruk den dagen jag äger en mp3-spelare.
Jag är nöjd med de svaren jag fått så vill ni stänga tråden så är det helt ok.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Audio-cd har ingen inbyggd felkontroll.
Programmet som rippar måste därför läsa samma ställe på skivan flera gånger för att vara säker på att inga tillfälliga läsfel uppstått. Dessa kan annars resultera i försämrad kvalitet eller helt enkelt hack i problemområdet. Ska man bara rippa till sin mp3-spelare gör det kanske inte så mycket, men om man rippar för att göra backup på sina skivor bör man använda det.

Jaha, det var nåt nytt. När jag läste till hemelektronikservicetekniker ä.k. TV-reparatör så fick jag iaf lära mig att dataströmmen på Audio-cd innehåller så mycket felkontroll att ett informationsblock på 588 bitar bara innehåller 192 bitar ljuddata,resten är felkontrollsdata. Detta just för att förhindra läsfel. Men det är klart att ett prog som bara dumläser utan att läsa av felkoderna kan ju orsaka en hel del missljud. Skulle kunna skriva ännu mer om det (har boken framför mig ) men det förvirrar nog bara.

Ett par länkar om felkontroll på Audio-CD:
http://web.usna.navy.mil/~wdj/reed-sol.htm
http://www.answers.com/topic/cross-interleaved-reed-solomon-c...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, var nog jag som mindes knasigt på den biten då.
Hursomhelst, alla cdrom-läsare rapporterar inte felinformation korrekt till mjukvaran, många äldre enheter gör det inte alls. Dessutom gör fristående cdspelare mer felkorrigering/maskning än cdrom-enheter för datorer, så en skiva som låter bra i stereon kan visa sig vara väldigt problematisk att läsa i datorn.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte heller så påläst när det gäller felkontroll på en CD-skiva, men jag vet att EAC som jag använder har möjlighet att rippa i 'Secure mode' där man kan kryssa i 'Drive has 'Accurate Stream' feature' och 'Drive is capable of retrieving C2 error information' ifall ens läsare stödjer detta. Nackdelen med detta är att det går slöare att rippa än vad det gör ifall man bara använder 'Burst mode'.
Ifall det ändå blir fel någonstans så rapporteras det när rippningen är klar och man har möjlighet att lyssna på de snuttarna där felet antas ligga. Det är många gånger jag fått något fel på en låt, tagit ut skivan och rengjort den och rippat igen med perfekt resultat. Så det är viktigt att ev. fel rapporteras.

Angående felkontroll på en AudioCD så är det mindre än på en vanlig mode1 DataCD iaf. Jag har hört att felkontrollen i allmänhet funkar så att om ett sample inte kan läsas så fylls informationen i från kringliggande samples så att musiken inte ska hacka, men detta försämrar givetvis ljudkvaliteten.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |