Problem med ljudet i windows XP

Permalänk
Medlem

Problem med ljudet i windows XP

Jag har länge haft problem med min dator. Den kan utan förvarning starta om sig när som helst. Oftast händer det när jag spelar ett spel.
Ibland när datorn startas om går några filer i datorn sönder men det händer oftast inte mer än ca 1 gång på 50 (vad jag vet om).

Sist datorn startade om sig mitt i ett spel så fungerade inte ljudet efteråt. Nu tjuter det istället ett kort ljud varje gång det ska komma ljud ur mina hörlurar.
Det första jag gjorde när jag upptäckte vad som hänt var att installera om drivrutinerna till ljudkortet. Jag har gjort det 4 ggr nu och det har inte hjälpt.

När jag kollar ljudinställningarna i kontrollpanelen så ser det ut så här: http://cqr.nu/epaaj/dump/1.png

Det går inte att välja någon enhet att spela ljud från. Jag kollade enhetshanteraren i systemegenskaperna och där fanns ljudkortet och det stod att det var aktiverat och att drivrutinerna fungerade.

Det är alltid tråkigt att sitta vid datorn utan ljud. Speciellt när man spelar spel. Så jag startade winamp och startade en låt. Då fick jag ett felmeddelande som sa något om att jag skulle installera om drivrutiner. Eftersom jag redan testat det kollade jag inställningarna i winamp och letade mig fram till 'output'. Där bytte jag från 'Primär ljuddrivrutin' till något annat i listan. Och efter det här funkade mina mp3;or lika bra att spela upp som innan. Jag har problem att spela upp wma-filer men de klarar jag mig utan.

Jag kan altså höra musik, spelat genom winamp, men inte några andra ljud. Vad kan det vara som är fel? Vad kan jag göra för att rätta till felet?

Permalänk

Först: Vad är det för ljudkort? Integrerat eller expansions?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte säkert vad det är för ljudkort jag har man den information jag hittar är: "Creative EMU10K1 Audio Processor (WDM)".
Mer än så vet jag inte och vet inte var jag kan leta upp. Det kanske står något på kortet men just nu orkar jag inte öppna datorn och kolla.

Kortet är inte inbyggt om det är det du menar. Det finns ju även ett inbyggt i moderkortet men det har jag aldrig använt.