Går inte att komma åt hårddisken

Permalänk

Går inte att komma åt hårddisken

Det började med att jag skulle hjälpa bekanta med att få bot virus på datorn. Jag installera zonealarm och hittade 300 virus, men fyra av dem gick inte att ta bort, och dessa fyra multiplicera sig flera gången så det blev 300 nya virus. Så då gav jag upp och började formatera hårddisken. Jag satte i en xp skiva och formaterade partionen som xp var på förut. Efter ett tag var hela formaterigen klar, men när jag skulle börja installera xp så stod det något mbr(master boot record) att den inte kom åt den eller nåt?!?! När jag nu provar att formatera i gen så säger xp att:
"156328 MB hårddisk o på Id0 på buss 0 på atapi
<Det går inte att komma åt disken.>"

Jag prova sen att installera Mandrake på hårddisken, men då får jag felmeddelandet

"Inga giltiga enheter som kan användas för att skapa filsystem kunde hittas. Kontrollera hårdvaran för orsaken till problemet."

Vad ska jag göra?!?! Det är en ide-hårddisk vad jag vet...

Permalänk
Hedersmedlem

testa köra en low-level formatering/lågnivåformatering, kolla efter program på tillverkans hemsida.

Det formaterar hårddisken kluster för kluster tror jag.

Permalänk

Har du mer än en partition på disken?
Om inte, ta då bort hela partitionen och börja med att skapa en helt ny. (Görs ju från XP-skivan)
Har du mer än en partition så skulle jag föreslå att du flyttar disken tillfälligt till en annan burk för att säkerhetskopiera det du vill ha kvar och sedan rensa hela disken och göra nya partitioner

Permalänk

Jag tanka hem Maxblast 4 från Maxtors hemsida, hårddisken är en Maxtor DiamondMaxPlus9 160 gb ATA/133HDD. Maxblast gjorde att jag kunde partionera hårddisken igen, men när jag formaterar så stoppar den vid 2 %.

Verkar som Windows har problem med ATA-hårddiskar

Permalänk

Tycker snarare det låter som du har problem med en krachad disk... Kolla om du hittar något diagnosprogram hos Maxtor som kan scanna den.

Permalänk

ska prova med att lågformatera med maxtors lågformaterar program, hårddisken hade ju Window$e Xp(Xtreme Pain) installerat på innan jag formatera, kan hårddisken blivit korrupt på nåt sätt eller bara lagt av?

EDIT: Det var visst en kraschad hårddisk, jag tanka ner powerblast från Maxtors hemsida som lågformaterade skiten, nu kan jag äntligen installera xp.