Kan någon möjligtvis förklara varför detta vnc-försök totalhänger SuSE varje gång?

Permalänk
Medlem

Kan någon möjligtvis förklara varför detta vnc-försök totalhänger SuSE varje gång?

Tycker jag fått in rutinen på hur ssh-tunnlar skapas och hur vncviewer funkar (TightVNC) men nu när jag försöker connecta mot serverns Xvnc så totalhänger sig SuSE varje försök....alltså den hänger sig så att tangentbordet slutar svara så det är bara reset som gäller

Först skapar jag tunneln som

ssh -L 5900:localhost:5901 user@192.168.0.2

Sedan försöker jag, givetvis från en ny terminal, koppla upp viewern såhär

vncviewer

Och sedan skriva in manuellt i promptfönstret "localhost" och sedan "password".

Har även testat ge den all data direkt i terminalen såhär

vncviewer localhost::5900

Det som händer är att jag får upp en fin tom grå 1024x768 session, som av nån anledning heter "roots desktop :0" eller "root:0" eller vad det står, vilket är lite skumt för det är knappast root som kör "servern på servern".
Därför jag misstänker att något blir galet här, men jag tycker jag skrivit rätt och jag har testat 3-4 ggr nu och det är lite jobbigt att trycka reset och vänta 5 min på att det ska starta upp igen

Någon som har nån gissning?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Inget direkt så, men jag har hört om konstiga problem med SuSE förr... en kompis hade en SuSE-installation som totalhängde varje gång man skrev "ü" i Konqueror... vilket är lite lustigt då det är en tysk dist.

Kan du slå ihjäl X när det har hängt? (ctrl+alt+backspace)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Inget direkt så, men jag har hört om konstiga problem med SuSE förr... en kompis hade en SuSE-installation som totalhängde varje gång man skrev "ü" i Konqueror... vilket är lite lustigt då det är en tysk dist.

Kan du slå ihjäl X när det har hängt? (ctrl+alt+backspace)

Hehe ja det var lite lustigt

Nej som sagt så totaldör tangentbordet (kollar man lätt genom att trycka Caps Lock eller Num Lock tex) och då är det som sagt inte så mycket att göra

Får väl testa tanka den halvusla java-viewern...fast nej fan också jag har inte ens java installerat ju :(:(:(

Skit-SuSE.....tänkte kika i sshd.conf ifall det kan ha blivit nåt fel med tunneln (även om den loggade in fint) som tex att nåt olämpligt är disableat, men så finns det ingen sshd.conf i SuSE <edit>Sorry, sshd_config heter den ju :$</edit>

EDIT: "Root's X11 Desktop (Linux:0)"...typ så står det.
Ska testa ange :1 istället för ::5900 (5900 borde ändå va default) få se vad som händer. Söker på suse + vncviewer lite här och var men hittar inga andra med samma problem
EDIT2: Får connection refused då. Kanske inte ska funka så heller, har aldrig testat förut utan alltid angett port 5900 när jag gjort det från terminalen.

EDIT3: MYCKET INTRESSANT. Jag hade visst JRE installerat så jag testade med Java-viewern istället. Den är tydligen lite långsammare eller nåt, så nu hann jag med att se vad som händer. Den öppnar ett sånt där "Root's X11 Desktop (Linux:0)", och sedan blir det nåt rekursivt för den vräker upp nya och nya inuti varandra. Nu hann jag dock med att avbryta istället för att det bara totalhängde sig.

Ideér nu då? Någon?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006