Det mesta av värde krashat - vad gäller?

Permalänk
Medlem

Det mesta av värde krashat - vad gäller?

Hej!

Det som inte fick hända hände :(. Kommer hem, trycker igång datorn. Pang! Det sprakar och knastrar i två sekunder innan jag hann trycka av på grendosan på golvet. Igår kväll när jag stängde av burken var allt som det skulle, och inget meckande sen dess.

Plockar genast fram datorn och lägger på bordet för att se om det är något uppenbart fel. Ingenting ser fel ut, men däremot luktar det fel. Jag kopplar ur allt utom Processor, moderkort, minne och nätagg. Inga livstecken. Testade annat nätagg, samma resultat.

Hittills har jag genom min felsökning kommit fram till att följande är kass:

Athlon64 3200+ s754
2x512 MB Corsair 3200XL
Epox 8KDA3J
GeForce 6800GT

Kan jag nu bara skicka tillbaka tillbaka allt till respektive butik som det är garanti kvar hos? Vad gäller?

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

om du har garanti kvar så ska det väl inte vara något problem?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem

Hemförsäkringen annars

Permalänk
Medlem

Ska inte vara nått problem pga att även kringutrustnig som skadas pga fel som täcks av garantin ska ersättas oavsett vad som står på div butikers hemsidor men kolla även vad konsumentköplagen säger på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM som gäller även vid distansavtal när det är fel på vara men som Mental säger kolla även din hemförsäkring om det täcker detta.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Har pratat med några av webbutikerna och det verkar ordna upp sig hos de flesta. Anledningen till att jag frågar är att man får misstanka att det i detta fallet rör sig om att en komponent dödat de andra. Sedan att det förmodligen är svårt för webbutikernas tekniker att se sånt är en sak, men rätt ska vara rätt.

Skulle någon butik krångla med mig så får jag väl ta en titt på hemförsäkringen.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac