Permalänk
Medlem

Köpa billigt plexiglas 5mm ?

Hej

Ska bygga ett chassi till min HEPC/HTPC

Jag ringde glasmästaren idag och kollade om han hade 5 mm plexiglas. Det hade han. Min andra fråga till honom var priset.

Svaret jag fick var 550 kr/m2
Tycker det låter VÄLDIGT mycket.

Så min fråga till er sweclockare är, vart köper man 5mm plexisglas BILLIGT ?

Tack

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

den passar bättre här...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

ahh, tack...

Permalänk
Medlem

"BILLIGT" är det ju hos Clas Ohlson!
http://www.clasohlson.se/
+Beslag och skruv
Stål, plåt & plast

men du vill antagligen ha rejäla bitar så om du inte känner någon som känner någon... så finns det nog bara glasmästarn kvar.

Permalänk
Medlem

riktigt och bra plexi är dyrt, dock så tror jag classe har en del småplock om du inte ska ha så stora bitar annars vet jag inte...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk

550 spän för en kvadratmeter 5 mm låter väl billigt i mina öron!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
550 spän för en kvadratmeter 5 mm låter väl billigt i mina öron!!!

Tänkte skriva samma sak. En kvadratmeter plexi är mycket plexi!

Edit: en kvadratmeter plexi bör vara mer än tillräkligt för att göra ett normalstort midi tower-chassi.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag fick betala 700kr för nästan en kvadratmeter. Så 550kr är väldigt billigt!

Permalänk
Medlem

Men det blir ju fan billigare att köpa ett komplett htpc chassi då.. Finns för 950 kr ca.... Med nätagg..

Trodde man skulle komma undan billigt om man byggde själv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuper
Men det blir ju fan billigare att köpa ett komplett htpc chassi då.. Finns för 950 kr ca.... Med nätagg..

Trodde man skulle komma undan billigt om man byggde själv

Meningen är väl att ha byggt något unikt/eget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liberator
Meningen är väl att ha byggt något unikt/eget?

Precis min tanke, ibland (oftast för mig i alla fall) så blir det dyrare att bygga något själv, än att köpa ett färdigt chassi eller vad det nu är man bygger. Om man dessutom räknar in tiden (tid = pengar) så blir det återigen ganska kostsamt att konstruera något själv

Men att ha något personligt som man fixat själv är mer värt än något som är gjort på löpande band Dessutom brukar man ha riktigt kul när man bygger

Visa signatur

[Abit KV7] - [XP-M 2400+ @ 2400 Mhz] - [1024 MB Kingston HyperX PC3500] - [Club 3D AIW Radeon 9800SE @ Pro]

Permalänk
Medlem

Men om man väljer att bygga i plexi...

Då har jag 3 frågor till er:

1) Räcker det med EN m2 5mm plexi?

2) Hur fäster man ihop plexit så det går öppna enkelt osv osv? Så det håller ihop alla sidorna alltså.

3) Gör ni en ritning i något CAD-program ( i verklig storlek) innan ni påbörjar jobbet?

Permalänk
Medlem

Du bör göra en ritning, då kan ju glasmäsaten skära ut bitarna åt dig och du får bara så mycket du behöver.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

fråga 2 å 3 då ^^

Permalänk

vill oxå ha svar på 2:an.....ps:testa byggmax, bauhouse...tror dom har plexi, men vet inte storlek/Tjoklek/pris

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

2) Kuber i alla hörn som man gängar brukar funka bra, det eller lister i alla kanter. Kolla runt lite på hur andra har gjort, finns massor med bilder och beskrivningar ute på nätet(Google).
3) Ja. Eller för hand.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Bauhasus har plexi, en arbetskamrat köpte 1x1,5m för 500 spänn där förra veckan till lekstugan...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

huh, vi har ju fan 2x 1.5x1 meter skivor här hemma..

inte visste jag att det var värt så mycket x)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Du bör göra en ritning, då kan ju glasmäsaten skära ut bitarna åt dig och du får bara så mycket du behöver.

På det glasmästeriet jag jobbar så sågar vi ut plexi

Permalänk
Medlem

550kr är väldigt billigt, du lär inte behöva så mycket ens en gång. det kan du liksom bygga ett helt chassi av, tänk va du får pröjsa för ett plexichassi, och då är det sämre kvalitet med, troligtvis iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

om du går och hälsar på en lokal glasmästare så brukar de ha spillbitar som man kan få köpa väldigt mycket billigare, har du tur så har de bitar som passar till ditt bygge. kanske får ner det till 200kr/kvm på detta sätt

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Precis som wacoo säger så slänger man oftast spillbitar som du säkert kan få nån nytta av till ditt bygge! Sen så prutar man oftast ner priset en del till ungar som kommer in o vill "Styla" sin dator bara för att bli av med dom

Permalänk
Medlem

hehe Jollen. Synd man inte är en liten unge då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jollen
På det glasmästeriet jag jobbar så sågar vi ut plexi

Blir ju inte ritkigt lika fina kanter, men visst, det går.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

men ska du bygga en htpc? om vi då tar storleken som en dvd spelare så kommer du ju inte behöva mer än 100*50 dvs att priset blir bara ca 275 kr det är vad jag tycker billigt

Permalänk
Medlem

men jag har inget micro atx moderkort.. Har vanlig stort atx så det kmr behövas lite mera än det

Permalänk
Medlem

MEN LOL!!!!!!!!! Clas Ohlson har det!
mv Thommy

Permalänk
Medlem

Modder-X: Men åhh LOL ROFLMAO Omg ffs n00b värre haxx0r!!!!!111oneoneone

Dvs. Testa ATT LÄSA TRÅDEN!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

köpte för 498:- kvm på bauhouse i helgen, dock bara 3mm

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

är inte 3 mm lite för tunt? blir ju inte stabilt