Har probl. med "ändra text storlek" med dhtml.

Permalänk
Medlem

Har probl. med "ändra text storlek" med dhtml.

Har hittat ett DHTML/Javascript script där man kan ändra text storleken genom "+" & "-" funktioner på en sida.

Men nu har jag ett litet problem som jag tänkte höra efter med er om ni ev. kunde hjälpa mig med. Saken är den att jag har en sida som är uppbyggde på 4 tabeller. Var utav själva Font "+" & "-" funktionen ligger på den andra tabellen. Och texten som jag vill kunna,.. eller var besökaren heter det väl, ska kunna ändra på till önskad storlek ligger i tabellen under.

Allt funkar kanon inom den tabell som själva "+"&"-" funktioen ligger på, men jag vill att det ska vara texten under i tabellen som ska ändras.

<a href="javascript:ts('body',1)">+ Larger Font</a> | <a
href="javascript:ts('body',-1)">+ Smaller Font</a>

Och på websidan där scriptet ligger, så finns det längst ner en notis om att ska gå att göra det. Men jag får det inte rikigt att fungera.

Som ni vet så är ju tabellerna uppbyggnad med <td>.

Så jag trodde att det bara skulle till att ändra på ´body´till ´td´för att det skulle funka. Men inte då.

Behöver hjälp med det här, så är det någon som kan hjälpa mig så vore det kanon.

Websidan till själva scriptet är:
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex9/textsizer.htm

Och websidan där problemet ligger är:
http://www.jorgenlindstrom.com/index2.asp

Tackar så jätte mycket i förhand.

EDIT: Eller om det är någon som har ett lättare förslag, alt. i ASP så det oxå välkommet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Vad är det för fel på att hålla in ctrl och scrolla?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Vad är det för fel på att hålla in ctrl och scrolla?

Det är väl inget fel på det. Men det var inte det som mitt problem var eller är, eller hur ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Det är väl inget fel på det. Men det var inte det som mitt problem var eller är, eller hur ?

Du ville ge ett sätt för dina besökare att ändra textstorleken? Jag skulle göra det genom att låta dem använda ctrl+scroll, frågan var varför inte det fungerar för dig. Det är svårt att hjälpa om man inte vet vad målet är...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Du ville ge ett sätt för dina besökare att ändra textstorleken? Jag skulle göra det genom att låta dem använda ctrl+scroll, frågan var varför inte det fungerar för dig. Det är svårt att hjälpa om man inte vet vad målet är...

Jag har provat scriptet förrut , då texten och scriptet låg i en och samma tabell. Och då fungerade hur bra som hellst.

Men det är nu när scriptet, eller funktionen ligger i en tabell och texten ligger i en annan som det blir vajsning någonstanns. Och så vitt jag förstår så är det till att jag ska behöva "tala om" vart texten ligger. Och det är där som problemet kommer in, då mina kunskaper inte räcker så långt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

skicka document.body som argument istället för 'body' och läg till alla taggar som du vill ska påverkas i tgs.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
skicka document.body som argument istället för 'body' och läg till alla taggar som du vill ska påverkas i tgs.

Med risken att göra bort sig, men..hur menar du då ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Varför inte köra med css o litta div:ar Höll själv på att leka och gjorde lite halvtaskiga försök med det för ett tag sen. Du kan ju spara ner sidan som jag lekte med och kolla på js och css. Då får du cookie-funktionen på köpet osså.

http://mesmeratu.com/testing/information.htm

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Varför inte köra med css o litta div:ar Höll själv på att leka och gjorde lite halvtaskiga försök med det för ett tag sen. Du kan ju spara ner sidan som jag lekte med och kolla på js och css. Då får du cookie-funktionen på köpet osså.

http://mesmeratu.com/testing/information.htm

Tackar. Jag ska ta och se om det kan vara något att göra något av. Men risken är väl bara den att man tar vatten över huvudet med det hela, men jag ska kolla endå.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10