Permalänk
Inaktiv

Gymnasielinje hjälp

Jag hade tänkt utbilda mig i programmeringens krigskonst efter nian och undrar vilken linje som skulle passa bäst.(har också hört att det är stor arbetslöshet bland utbildade programmerare. är det så?) Teknikprogrammet är ju ett alternativ såklart och så har jag hört av vissa att naturvetenskapsprogrammet inte är helt dumt heller. om nån som har erfarenhet av dessa så skulle jag vara intresserad av eran hjälp. Har också funderat över IB linjen.

om ni har nån "insider" info om några av dessa så är jag väldigt intresserad.

Permalänk
Medlem

Jag gick på IT-gymnasiet. Där var det ju tre kurser med programmering...
A,B & C
A - Basic HTML, Css lite php
B - PHP
C- Java

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Medlem

Vad du än väljer, se till att skaffa dig fullständig behörighet för högskolan. Och läs mycket mycket matte, det har man rejäl användning av. Speciellt innom programmering.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Så länge som du har behörighet till rätt högskoleprogram så spelar det ingen roll vad du går för gymnasieprogram. Det du lär dig på gymnasiet kommer inte ens vara en droppe i havet jämfört med innehållet på högskolan, och inriktningen kommer vara helt annorlunda. Det är bra mycket viktigare vad du gör på fritiden om du vill vara bra förberedd. Sitt hemma och skriv olika typer av program i olika typer av språk och läs mycket så blir det bra.

Om jag fick gå om gymnasiet skulle jag lägga min tid på att lära mig (mänskliga) språk istället. Det har man inte så mycket tid med på högskolan om man ska plugga "data". Språkundervisningen är mycket bättre än dataundervisningen på gymnasiet i allmänhet.

edit: Jag får nog ändra mig lite. Ovanstående gäller själva undervisningen i programmering men det svåraste på högskolan är egentligen matten, så det bästa vore nog att fokusera på matteundervisningen om du vill få det lättare på högskolan.

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Medlem

Ja, jag håller med de föregående talarna.
Jag har precis börjat högskolan, läser Civil datateknik/elektronik i Västerås. På gymnasiet gick jag teknik. Det är många av kurserna, på högskolan, som har matte som behörighet, bland annat programmering, unix och webdesign. (om jag inte minns fel så måste man ha läst matte c för att få läsa de kurserna)

Jag läste Progremmering A (C++) på gymnasiet, lite VB oxå. Det är dock ingen nödvändighet att ha läst programmering innan då allt tas från början. Men självklart så hjälper det ju om man kan endel innan.

Engelska skulle vara en stor fördel om du läste oxå, då mycket av materialet man har är på eng.
Jag läser just nu matte och programmering, allt kursmaterial till det är på engelska.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inga svårigheter för varken matte eller engelska och jag lär mig snabbt.

Ska ha ett snack med SYOn inom nån månad tror jag då man kan passa på att fråga lite men jag vet ju inte hur mycket han kan om det jag kommer fråga om så lika bra att gräva lite innan. Jag vill ju väldigt gärna ha att jobba med datorer senare som t.ex programmering eller webbdesigner etc. finns det några andra inriktningar där man kan utbilda sig till sånt?

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är på vilken nivå du vill göra det. Vill du läsa vidare efter gymnasiet? För ett programmeringsjobb är det nog att rekommendera, ingenjör eller datavetare. Jag skulle nog rekommendera natur eller natur/teknisk så att du får rätt behörighet, samt att du försöker slänga in extra programmering i valbara kurser och på fritiden. Skriva demos och spel är alltid kul

Webbdesign kan jag inte tala för, men själva designen har inget med programmering att göra. Sånt håller grafiker på med. Att koda en sajt är däremot programmering, skapa forum, inloggning och sådant.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter sunt som jdv skriver.
Tänk bara på att läsa språk på gymnasiet om du vill det. Själv har jag haft erfarenhet av att det är väldigt högt söktryck till introkurserna i språken. Enklare att läsa sådant på gymnasiet.
Se till att få behörighet till högskolan. Programmeringen du lär dig på gymnasiumet är som sagt en droppe i havet. Det finns så enormt mycket mer att lära sig på högskolenivå. Datavetenskaplig utbildning rekommenderar jag, men då är jag ju partiskt också
Ja engelska är bra. Du tvingas väl igenom minst en eller två kurser på gymnasiet men skadar ju inte med att kunna mer. Blir ganska mycket engelska för mig. Kurserna jag haft nu har varit på engelska (kursmaterial och föreläsare), har korridorare som är utbytesstudenter osv.

Om jag skulle välja om så hade jag nog valt teknik/data eller natur/data om jag varit säker på att jag skulle läsa på högskolan efteråt. Plugga matte för böveln också!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG